|
nasz DOM www.netparafia.pl |
 |
MODLITWA w naszym DOMu - Zobowi±zuj±cy walor modlitwy brewiarzowej
ZoRo - 3 Luty 2017, 18:53 Temat postu: Zobowi±zuj±cy walor modlitwy brewiarzowej http://www.opoka.org.pl/b...s201505_lg.html
Zobowi±zuj±cy walor modlitwy brewiarzowej
Obowi±zek modlitwy za wiernych i za ca³y lud Bo¿y
W panoramê ¿ycia naszych wspólnot parafialnych wpisuje siê scena duszpasterzy przechodz±cych z zakrystii do konfesjona³ów z grub± ksi±¿k± w rêku, w niewygodnym formacie, z jej ¿ó³to-pomarañczowymi brzegami i tajemniczo wygl±daj±cymi kolorowymi zak³adkami. Kiedy m³odzie¿ z zaciekawieniem pyta katechetê, co jest w tej ksi±¿ce i dlaczego tak czêsto towarzyszy ona kap³anom, w odpowiedzi s³yszy o obowi±zku odmawiania brewiarza, który przyjêli na siebie podczas studiów w seminarium duchownym w czasie swoich ¶wiêceñ diakonatu. Wówczas to na pytanie biskupa-konsekratora kierowane osobi¶cie do ka¿dego z kandydatów do diakonatu: „Czy chcesz zachowywaæ i pog³êbiaæ ducha modlitwy, w³a¶ciwej waszemu sposobowi ¿ycia, i w tym duchu wiernie sprawowaæ liturgiê godzin w intencji Ko¶cio³a i ca³ego ¶wiata?” odpowiadali zobowi±zuj±ce w mi³o¶ci do Chrystusa i Jego Ko¶cio³a: „Tak, chcê”.
Podjêty temat obejmuje przynajmniej kilka zagadnieñ: kto jest zobowi±zany do celebracji liturgii godzin, zwanej modlitw± brewiarzow±? Czy wierni ¶wieccy mog± w czasie modlitwy pos³ugiwaæ siê Brewiarzem? Czy przy pomocy Brewiarza mo¿na modliæ siê tylko we wspólnocie? Czy Brewiarz mo¿na odmawiaæ indywidualnie? Czy Ko¶ció³ wyznaczy³ sta³e godziny do odmawiania poszczególnych czê¶ci Brewiarza?
„Ko¶ció³, wype³niaj±c kap³añskie zadanie Chrystusa, sprawuje liturgiê godzin, w której s³uchaj±c Boga przemawiaj±cego do swojego ludu i wspominaj±c tajemnice zbawienia, wys³awia bez przerwy Boga ¶piewem i modlitw± oraz prosi o zbawienie ca³ego ¶wiata” (kan. 1173 KPK). W Ogólnym wprowadzeniu do Liturgii godzin (OWLG) zamieszczonym na pocz±tku pierwszego tomu Brewiarza, w art. 17. Ko¶ció³ wymienia „szczególnie powo³anych do sprawowania liturgii godzin” i wylicza biskupów, prezbiterów i diakonów jako „modl±cych siê z obowi±zku za swoich wiernych i za ca³y lud Bo¿y”.
Na kogo prawo nak³ada obowi±zek sprawowania modlitwy brewiarzowej?
Obowi±zek odmawiania modlitwy brewiarzowej spoczywa przede wszystkim na biskupie diecezjalnym, który „ma byæ oddany modlitwie jako pierwszy spo¶ród grona swego Ko¶cio³a, a sprawowana przez niego liturgia godzin jest zawsze modlitw± w imieniu Ko¶cio³a i za Ko¶ció³ mu powierzony” (OWLG 28). Obowi±zuj±cy w Ko¶ciele rzymskokatolickim Kodeks Prawa Kanonicznego (dalej: Kodeks), wprowadzony przez Jana Paw³a II w 1983 roku, w kanonie 276., w paragrafie 2., w punkcie 3. podaj, ¿e równie¿: „kap³ani, a tak¿e diakoni przygotowuj±cy siê do prezbiteratu maj± obowi±zek odmawiania codziennej liturgii godzin, godnie, z w³asnymi i zatwierdzonymi ksiêgami liturgicznymi” nawet wówczas, gdy inni „wierni nie bior± w niej udzia³u” (OWLG 28). Natomiast diakoni stali s± zobowi±zani do odprawiania czê¶ci modlitwy brewiarzowej wskazanej przez Konferencjê Episkopatu danego kraju (por. kan. 276., par. 2., p. 3. Kodeksu). Odmawianie przez biskupów, prezbiterów i diakonów liturgii godzin, do której s± zobowi±zani przez Ko¶ció³, „ma o¿ywiaæ ich pobo¿no¶æ i modlitwê osobist±, byæ dla nich ¼ród³em kontemplacji oraz natchnieniem pracy duszpasterskiej i misyjnej dla rozkwitu Ko¶cio³a Bo¿ego” (OWLG 28).
Wed³ug dyspozycji kan. 663., paragraf 3. Kodeksu równie¿ cz³onkinie i cz³onkowie instytutów ¿ycia konsekrowanego oraz stowarzyszeñ ¿ycia apostolskiego powinni sprawowaæ liturgiê godzin „zgodnie ze swoimi konstytucjami” (kan. 1174., par. 1.). Odmawiaj±c modlitwê brewiarzow±, jako modlitwê Ko¶cio³a, osoby konsekrowane przez profesjê rad ewangelicznych tworz± wraz z innymi wiernymi apostolsk± wspólnotê „jednego serca i jednego ducha” (por. OWLG 32).
W nawi±zaniu do najstarszych tradycji ojcowie Soboru Watykañskiego II w Konstytucji o liturgii Sacrosanctum Concilium zachêcaj± równie¿ wiernych ¶wieckich do odmawiania, w miarê swoich mo¿liwo¶ci, przynajmniej jednej z czê¶ci codziennej modlitwy brewiarzowej Ko¶cio³a. W przywo³anym ju¿ wcze¶niej Wprowadzeniu ogólnym mamy uszczegó³owienie soborowego nauczania z Dekretu o apostolstwie ¶wieckich Apostolicam actuositatem, gdy czytamy: „wypada wreszcie, by i w rodzinie, która jest jakby domowym sanktuarium Ko¶cio³a, nie poprzestawano na wspólnych modlitwach, ale tak¿e w miarê mo¿liwo¶ci odmawiano jak±¶ czê¶æ liturgii godzin, zespalaj±c siê w ten sposób z ca³ym Ko¶cio³em” (OWLG 27; por. kan. 1174., par. 2. Kodeksu).
Sankcje wynikaj±ce z obowi±zku odmawiania brewiarza
Mo¿e zrodziæ siê wiêc pytanie o charakter obowi±zywalno¶ci odmawiania liturgii godzin lub jeszcze dalej id±ce: czy obowi±zek recytacji wszystkich czê¶ci liturgii godzin jest zobowi±zaniem pod sankcj± grzechu ciê¿kiego? Wydaje siê, ¿e w odpowiedzi na tak postawione pytania nie wolno zatraciæ oblubieñczego charakteru modlitwy brewiarzowej. I dlatego odpowied¼ ta winna rozpocz±æ siê przede wszystkim uroczyst± aklamacj± zaczerpniêt± z Ogólnego wprowadzenia do Liturgii godzin. Odmawiaj±c modlitwê brewiarzow±, wierny „spe³nia kap³añski urz±d Chrystusa, sk³adaj±c Bogu nieustann± ofiarê czci, to znaczy owoc warg, które wyznaj± Jego imiê. Ta modlitwa jest g³osem Oblubienicy przemawiaj±cej do Oblubieñca. Jest to ponadto modlitwa, w której Chrystus wraz ze swoim Cia³em zwraca siê do Ojca. Wszyscy po¶wiêcaj±cy siê tej modlitwie wype³niaj± zadanie Ko¶cio³a i zarazem uczestnicz± w najwy¿szym zaszczycie Oblubienicy Chrystusa, poniewa¿ oddaj±c Bogu chwa³ê, staj± przed Bo¿ym tronem w imieniu Matki Ko¶cio³a” (OWLG 15).
W odpowiedzi na postawione wy¿ej pytania trzeba te¿ przypomnieæ, ¿e inne jest ¼ród³o obowi±zku codziennego odmawiania liturgii godzin, jaki zaci±gnêli biskupi, prezbiterzy, diakoni stali oraz diakoni przygotowuj±cy siê do ¶wiêceñ prezbiteratu, inne w stosunku do poprzedniego jest ¼ród³o obowi±zywalno¶ci dla osób konsekrowanych przez profesjê rad ewangelicznych nie bêd±cych kap³anami i wreszcie jeszcze inne jest dla wiernych ¶wieckich. W dokumencie zatytu³owanym Odpowiedzi na zapytania odno¶nie do obowi±zku sprawowania liturgii godzin z dnia 15 listopada 2000 roku Kongregacji Kultu Bo¿ego i Dyscypliny sakramentów da³a obowi±zuj±c± interpretacjê i stwierdzi³a, ¿e: „wy¶wiêceni s± moralnie zobowi±zani do ca³kowitej i codziennej celebracji lub recytacji ca³ego oficjum (brewiarza) na mocy przyjêcia ¶wiêceñ [...]. Recytacja ta przybiera charakter nie jakiej¶ prywatnej pobo¿no¶ci ani nabo¿eñstwa wynikaj±cego jedynie z w³asnej woli danego duchownego, lecz ma charakter istotnego aktu ¶wiêtej pos³ugi i misji duszpasterskiej”. We wspomnianym przes³aniu Kongregacji w odpowiedzi na pytanie: czy recytacja ca³ego oficjum jest zobowi±zaniem pod sankcj± grzechu ciê¿kiego, czytamy, ¿e „od czê¶ciowego lub nawet ca³kowitego recytowania oficjum zwalnia powa¿na przyczyna. Mo¿e to byæ na przyk³ad stan zdrowia, pos³uga duszpasterska, nie za¶ jaka¶ lekka niedogodno¶æ. Natomiast dla zwolnienia z odmawiania dwóch g³ównych czê¶ci liturgii godzin, to jest jutrzni b±d¼ nieszporów wymagana jest „przyczyna wiêkszej wagi”. Trzeba te¿ pamiêtaæ, ¿e biskup ordynariusz oraz wy¿szy prze³o¿ony zakonny w zakonach kleryckich na prawach papieskich oraz w stowarzyszeniach ¿ycia apostolskiego kleryckich na prawach papieskich mo¿e swojego kap³ana lub diakona ze s³usznej albo powa¿nej przyczyny dyspensowaæ od czê¶ciowego lub ca³kowitego odmawiania brewiarza lub wyraziæ zgodê na zamianê na inny akt pobo¿no¶ci, na przyk³ad ró¿aniec. W pozosta³ych wspólnotach ¿ycia konsekrowanego przez profesjê rad ewangelicznych tak ¿eñskich, jak i mêskich w³adza dyspensowania nale¿y do prze³o¿onych wy¿szych zgodnie z prawem w³asnym danego instytutu czy stowarzyszenia.
Brewiarz odmawiany we wspólnocie czy indywidualnie?
W sposobie odmawiania liturgii godzin pierwszeñstwo ma jej wspólnotowe odmawianie. Sposób ten uwydatnia wyra¼niej, ¿e modlitwa brewiarzowa „z natury rzeczy jest modlitw± wspólnoty Ko¶cio³a” (OWLG 33). Dlatego wspólnotowe celebrowanie liturgii godzin nale¿y przedk³adaæ nad indywidualne odmawianie brewiarza. Jednak odmawiana tak wspólnotowo, jak i indywidualnie modlitwa brewiarzowa „pozostaje zawsze w swej istocie dialogiem miêdzy Bogiem a cz³owiekiem” (OWLG 33). Pomijaj±c aspekt historyczny i praktyki poszczególnych kapitu³ katedralnych lub instytutów ¿ycia konsekrowanego i stowarzyszeñ ¿ycia apostolskiego tak ¿eñskich, jak i mêskich oraz lokalne tradycje i zwyczaje, poszczególne czê¶ci liturgii godzin mo¿na odmawiaæ we wspólnocie, jak i indywidualnie, zarówno w ¶wi±tyniach lub kaplicach, a tak¿e w ka¿dych innych miejscach godnym modlitwy. Trzeba jednak pamiêtaæ, ¿e liturgiê godzin nale¿y odmawiaæ „zgodnie z w³asnymi i zatwierdzonymi ksiêgami liturgicznymi” (kan. 276., par. 2., p. 2. KPK; por. kan. 838., par. 1-4 KPK).
Kap³añskie dzie³o Chrystusa dokonuje siê przede wszystkim przez Eucharystiê i sakramenty, ale tak¿e przez odmawianie liturgii godzin. W tym kontek¶cie Chrystusowa zachêta: „zawsze trzeba siê mdliæ i nie ustawaæ” (£k 18,1), podejmowana i realizowana przez Ko¶ció³ w liturgii godzin, „u¶wiêca wszystkie pory dnia i nocy, jak o tym ¶wiadczy staro¿ytna tradycja chrze¶cijañska” (OWLG 10). Dlatego te¿ „przy sprawowaniu liturgii godzin nale¿y wedle mo¿liwo¶ci przestrzegaæ w³a¶ciwego czasu” (kan. 1175 KPK). Na pytanie: jakie jest w³a¶ciwe znaczenie kryterium „pory dnia odpowiadaj±ce poszczególnym godzinom” w wype³nianiu obowi±zku odmawiania brewiarza, Kongregacja Kultu Bo¿ego i Dyscypliny Sakramentów we wspomnianym ju¿ wcze¶niej przes³aniu stwierdzi³a: „jak wskazuje sama nazwa, jutrznia winna byæ odmawiana [...] w godzinach porannych, nieszpory w godzinach wieczornych”. Gdyby jednak zobowi±zany do odmawiania nie móg³ ich odmówiæ w tak wyznaczonych godzinach, winien wskazane czê¶ci brewiarza odmówiæ, jak tylko bêdzie to mo¿liwe. Czê¶æ zwana godzin± czytañ oraz tak zwana godzina w ci±gu dnia nie maj± wyznaczonej pory odmawiania. Modlitwa na zakoñczenie dnia, czyli kompleta winna byæ odmawiana przed spoczynkiem.
Konkluzja
Wskazuj±c na obowi±zuj±cy walor modlitwy brewiarzowej, trzeba pamiêtaæ, ¿e „Liturgia godzin najlepiej przygotowuje do owocnego sprawowania Eucharystii i o¿ywia odpowiednie usposobienie, jak wiarê, nadziejê i mi³o¶æ, pobo¿no¶æ i ducha ofiary” (OWLG 12). Biskupi, kap³ani, diakoni, tak stali, jak i przygotowuj±cy siê do prezbiteratu, oraz wierni ¶wieccy, odmawiaj±c psalmy liturgii godzin, nie tyle modl± siê we w³asnym imieniu, ile w imieniu ca³ego Ko¶cio³a Chrystusowego, a nawet uto¿samiaj± siê z Chrystusem (OWLG 108). I ostatecznie modlitwa brewiarzowa wielbi Boga i u¶wieca cz³owieka oraz o¿ywia wiarê ca³ego Ko¶cio³a (OWLG 11).
|
|