|
nasz DOM www.netparafia.pl |
 |
MODLITWA w naszym DOMu - Odpust zupe³ny na ¦wiêto Mi³osierdzia
ZoRo - 21 KwiecieÅ„ 2017, 15:53 Temat postu: Odpust zupe³ny na ¦wiêto Mi³osierdzia https://www.faustyna.pl/z...o-milosierdzia/
Odpust zupe³ny na ¦wiêto Mi³osierdzia
DEKRET
o zwi±zaniu odpustów z aktami kultu
spe³nianymi dla uczczenia Bo¿ego Mi³osierdzia
«Mi³osierdzie Twoje, Bo¿e, nie zna granic, niewyczerpany jest skarbiec Twojej dobroci…» (modlitwa po hymnie Te Deum). «Bo¿e, Ty przez przebaczenie i lito¶æ najpe³niej okazujesz swoj± wszechmoc» (modlitwa z XXVI niedzieli okresu zwyk³ego) – tak ¶piewa, wiernie i z pokor±, ¶wiêta Matka Ko¶ció³. Niezmierzona ³askawo¶æ Bo¿a, okazywana zarówno ca³emu rodzajowi ludzkiemu, jak i ka¿demu cz³owiekowi, przejawia siê bowiem w sposób szczególnie wyra¼ny, gdy sam Bóg wszechmog±cy odpuszcza grzechy i uchybienia moralne, winnych za¶ po ojcowsku dopuszcza na nowo do przyja¼ni z sob±, któr± z w³asnej winy utracili.
Wierni, poruszeni tym do g³êbi serca, rozpamiêtuj± tajemnice Bo¿ego przebaczenia i z pobo¿no¶ci± je sprawuj±; rozumiej± oni w pe³ni, jak bardzo jest godziwe, a nawet konieczne, aby Lud Bo¿y wielbi³ specjalnymi modlitwami Bo¿e Mi³osierdzie i zarazem – spe³niwszy z wdziêcznym sercem wymagane uczynki i niezbêdne warunki – móg³ uzyskiwaæ duchowe dobra czerpane ze skarbca Ko¶cio³a. «Misterium paschalne stanowi szczytowy punkt tego w³a¶nie objawienia i urzeczywistnienia mi³osierdzia, które zdolne jest usprawiedliwiæ cz³owieka, przywróciæ sprawiedliwo¶æ w znaczeniu owego zbawczego ³adu, jaki Bóg od pocz±tku zamierzy³ w cz³owieku, a przez cz³owieka w ¶wiecie» (Dives in misericordia, 7).
Istotnie, Mi³osierdzie Bo¿e zdolne jest przebaczyæ najciê¿sze nawet grzechy, ale czyni±c to, sk³ania wiernych do wzbudzenia w sobie nadprzyrodzonego ¿alu, nie tylko psychologicznego, za w³asne grzechy, tak ¿e podejmuj± oni – równie¿ z pomoc± ³aski Bo¿ej – mocne postanowienie, by ju¿ wiêcej nie grzeszyæ. Takie duchowe usposobienie pozwala rzeczywi¶cie uzyskaæ wybaczenie grzechów ¶miertelnych, kiedy wierny przyjmuje z po¿ytkiem sakrament pokuty, lub te¿ ¿a³uje za nie przez akt doskona³ej mi³o¶ci b±d¼ doskona³ego ¿alu i postanawia przyst±piæ jak najprêdzej do sakramentu pokuty. Nasz Pan Jezus Chrystus w przypowie¶ci o synu marnotrawnym poucza nas bowiem, ¿e grzesznik winien wyznaæ swoj± nêdzê przed Bogiem, mówi±c: «Ojcze, zgrzeszy³em przeciw Niebu i wzglêdem ciebie; ju¿ nie jestem godzien nazywaæ siê twoim synem» (£k 15, 18–19), i dostrzec w tym dzia³anie Bo¿e: «by³ umar³y, a znów o¿y³, zagin±³, a odnalaz³ siê» (£k 15, 32).
Ojciec ¦wiêty Jan Pawe³ II, wiedziony pastersk± trosk± o dusze i poruszony rozwa¿aniem dobroci Ojca Mi³osierdzia, pragn±c wpoiæ g³êboko w umys³y wiernych te nakazy i pouczenia wiary chrze¶cijañskiej, postanowi³, aby II Niedziela Wielkanocna by³a po¶wiêcona rozpamiêtywaniu ze szczególn± pobo¿no¶ci± tych darów ³aski, i nada³ jej miano Niedzieli Mi³osierdzia Bo¿ego (Kongregacja ds. Kultu Bo¿ego i Dyscypliny Sakramentów, dekret Misericors et miserator, 5 maja 2000 r.).
Ewangelia z II Niedzieli Wielkanocnej opowiada o przedziwnych dzie³ach, jakich dokona³ Chrystus Pan w samym dniu zmartwychwstania, gdy po raz pierwszy ukaza³ siê publicznie: «Wieczorem owego pierwszego dnia tygodnia, tam gdzie przebywali uczniowie, choæ drzwi by³y zamkniête z obawy przed ¯ydami, przyszed³ Jezus, stan±³ po¶rodku i rzek³ do nich: ‘Pokój wam!’ A to powiedziawszy, pokaza³ im rêce i bok. Uradowali siê zatem uczniowie, ujrzawszy Pana. A Jezus znowu rzek³ do nich: ‘Pokój wam! Jak Ojciec Mnie pos³a³, tak i Ja was posy³am’. Po tych s³owach tchn±³ na nich i powiedzia³ im: ‘We¼mijcie Ducha ¦wiêtego! Którym odpu¶cicie grzechy, s± im odpuszczone, a którym zatrzymacie, s± im zatrzymane’» (J 20, 19–23).
A¿eby wierni prze¿ywali to ¶wiêto z g³êbok± pobo¿no¶ci±, Ojciec ¦wiêty rozporz±dzi³, ¿e we wspomnian± niedzielê bêdzie mo¿na dost±piæ odpustu zupe³nego, zgodnie ze wskazaniami podanymi poni¿ej. Dziêki temu wierni bêd± mogli obficiej korzystaæ z daru pocieszenia Ducha ¦wiêtego, a przez to ¿ywiæ coraz wiêksz± mi³o¶æ do Boga i bli¼niego; kiedy za¶ uzyskaj± oni Bo¿e przebaczenie, sami bêd± z kolei gotowi przebaczyæ ochoczo braciom.
Dziêki temu wierni w sposób doskonalszy zachowywaæ bêd± ducha Ewangelii, urzeczywistniaj±c w sobie odnowê wskazan± i wprowadzon± przez Sobór Watykañski II: «Chrze¶cijanie, pamiêtaj±c o s³owach Pana: ‘Po tym wszyscy poznaj±, ¿e¶cie uczniami moimi, je¶li bêdziecie siê wzajemnie mi³owali’ (J 13, 35), niczego nie powinni pragn±æ gorêcej, ni¿ ¿eby coraz wielkoduszniej i skuteczniej s³u¿yæ ludziom w dzisiejszym ¶wiecie. (…) Ojciec za¶ chce, aby¶my we wszystkich ludziach rozpoznali Chrystusa jako brata i skutecznie mi³owali, tak s³owem, jak i czynem» (Gaudium et spes, 93).
Dlatego Ojciec ¦wiêty, powodowany gor±cym pragnieniem rozbudzenia w chrze¶cijañskim ludzie jak naj¿ywszej czci Bo¿ego Mi³osierdzia – ze wzglêdu na przebogate duchowe owoce, jakie mo¿e ona wydaæ – podczas audiencji udzielonej w dniu 13 czerwca 2002 r. ni¿ej podpisanym, prze³o¿onym Penitencjarii Apostolskiej, zechcia³ przyznaæ odpusty na nastêpuj±cych zasadach:
Udziela siê odpustu zupe³nego na zwyk³ych warunkach (spowied¼ sakramentalna, komunia eucharystyczna, modlitwa w intencjach papieskich) wiernemu, który w II Niedzielê Wielkanocn±, czyli Mi³osierdzia Bo¿ego, w jakimkolwiek ko¶ciele lub kaplicy, z sercem ca³kowicie wolnym od wszelkiego przywi±zania do jakiegokolwiek grzechu, choæby powszedniego, we¼mie udzia³ w pobo¿nych praktykach spe³nianych ku czci Bo¿ego Mi³osierdzia albo przynajmniej odmówi przed Naj¶wiêtszym Sakramentem Eucharystii, wystawionym publicznie lub ukrytym w tabernakulum, modlitwê «Ojcze nasz» i Credo, dodaj±c pobo¿ne wezwanie do Pana Jezusa Mi³osiernego (np. «Jezu Mi³osierny, ufam Tobie»).
Udziela siê odpustu cz±stkowego wiernemu, który – przynajmniej z sercem skruszonym – skieruje do Pana Jezusa Mi³osiernego jedno z prawnie zatwierdzonych pobo¿nych wezwañ.
Ponadto marynarze, którzy wykonuj± swoje obowi±zki na niezmierzonych obszarach mórz; niezliczeni bracia, których tragedie wojenne, wydarzenia polityczne, uci±¿liwe warunki naturalne i inne podobne przyczyny zmusi³y do opuszczenia rodzinnej ziemi; chorzy i ich opiekunowie oraz ci wszyscy, którzy z uzasadnionej przyczyny nie mog± opu¶ciæ domów lub wykonuj± pilnie potrzebne zadania dla dobra spo³eczno¶ci, mog± uzyskaæ odpust zupe³ny w Niedzielê Mi³osierdzia Bo¿ego, je¶li wyrzekaj±c siê ca³kowicie jakiegokolwiek grzechu, jak to zosta³o powiedziane powy¿ej, i z zamiarem spe³nienia – gdy tylko bêdzie to mo¿liwe – trzech zwyk³ych warunków, odmówi± przed ¶wiêtym wizerunkiem naszego Pana Jezusa Mi³osiernego modlitwê «Ojcze nasz» i Credo, dodaj±c pobo¿ne wezwanie do Pana Jezusa Mi³osiernego (np. «Jezu Mi³osierny, ufam Tobie»).
Gdyby nawet to nie by³o mo¿liwe, tego samego dnia bêd± mogli uzyskaæ odpust zupe³ny ci, którzy duchowo zjednocz± siê z wiernymi, spe³niaj±cymi w zwyczajny sposób przepisane praktyki w celu otrzymania odpustu, i ofiaruj± Mi³osiernemu Bogu modlitwê, a wraz z ni± cierpienia spowodowane chorob± i trudy swojego ¿ycia, podejmuj±c zarazem postanowienie, ¿e spe³ni± oni trzy przepisane warunki uzyskania odpustu zupe³nego, gdy tylko bêdzie to mo¿liwe.
Kap³ani pe³ni±cy pos³ugê duszpastersk±, zw³aszcza proboszczowie, winni informowaæ w najw³a¶ciwszy sposób wiernych o tym zbawiennym rozporz±dzeniu Ko¶cio³a, gorliwie i ofiarnie s³uchaæ ich spowiedzi, za¶ w Niedzielê Mi³osierdzia Bo¿ego, po odprawieniu Mszy ¶w. lub Nieszporów, albo podczas nabo¿eñstwa ku czci Mi³osierdzia Bo¿ego, przewodniczyæ – z godno¶ci± nale¿n± temu obrzêdowi – odmawianiu zaleconych wy¿ej modlitw; pomni wreszcie, ¿e «b³ogos³awieni mi³osierni, albowiem oni mi³osierdzia dost±pi±» (Mt 5, 7), niech g³osz±c katechezê zachêcaj± ³agodnie wiernych, aby jak najczê¶ciej spe³niali uczynki mi³o¶ci bli¼niego lub mi³osierdzia, id±c za przyk³adem i przykazaniem Jezusa Chrystusa, zgodnie ze wskazaniami zawartymi w drugiej koncesji ogólnej Enchiridion Indulgentiarum.
Niniejszy dekret ma moc wieczyst±. Bez wzglêdu na jakiekolwiek przeciwne rozporz±dzenia.
Rzym, w siedzibie Penitencjarii Apostolskiej, 29 czerwca 2002 r., w uroczysto¶æ ¦wiêtych Aposto³ów Piotra i Paw³a.
Abp Luigi de Magistris
(tyt. Nova)
Propenitencjarz Wiêkszy
Gianfranco Girotti OFMConv
|
|