|
nasz DOM www.netparafia.pl |
 |
MODLITWA w naszym DOMu - ¦WIÊTY MAREK EWANGELISTA
ZoRo - 25 KwiecieÅ„ 2015, 05:09 Temat postu: ¦WIÊTY MAREK EWANGELISTA http://biblia.wiara.pl/do...rek-Ewangelista
¦WIÊTY MAREK EWANGELISTA
Atrybuty ¦wiêtego Marka :
W ksiêgach Nowego Testamentu wystêpuje pod imieniem Jan, Dzieje Apostolskie (Dz 12, 12) wspominaj± go jako "Jana zwanego Markiem", syn Marii, która prawdopodobnie by³a w³a¶cicielk± domu, w którym odby³a siê Ostatnia Wieczerza. By³ Palestyñczykiem. Imienia jego ojca nie znamy. Zapewne, w czasach publicznej dzia³alno¶ci Pana Jezusa matka jego, Maria, by³a wdow±; pochodzi³a z Cypru.
Jest bardzo prawdopodobne, ¿e matka jego by³a w³a¶cicielk± Wieczernika, gdzie Chrystus spo¿y³ z Aposto³ami ostatni± wieczerzê. Jest bardzo równie¿ mo¿liwe, ¿e matka ¶w. Marka by³a równie¿ w³a¶cicielk± ogrodu Getsemani na Górze Oliwnej. ¦w. Marek bowiem w swojej Ewangelii podaje ciekawy szczegó³, o którym ¿aden z Ewangelistów nie wspomina, ¿e w czasie modlitwy Pana Jezusa w Ogrójcu znalaz³ siê w nim (zapewne w budce czy te¿ w ma³ym domku, jaki siê tam znajdowa³) pewien m³odzieniec. Kiedy us³ysza³ krzyki zgrai ¿ydowskiej, obudzi³ siê i owiniêty jedynie prze¶cierad³em wybieg³ na zewn±trz. Kiedy zobaczy³, ¿e Pana Jezusa zabie raj± oprawcy, zacz±³ krzyczeæ. Wtedy kto¶ ze s³u¿by ¶wi±tyni podbieg³ do niego, aby go pochwyciæ, ale on uciek³, zostawiaj±c prze¶cierad³o w rêkach pacho³ka (Mk 14, 15).
Marek by³ uczniem ¶w. Piotra. Prawdopodobnie zaraz po zes³aniu Ducha ¦wiêtego ¶w. Piotr udzieli³ ¶w. Markowi Chrztu ¶wiêtego. Dlatego nazywa go swoim synem (1 P 5, 13). Wieczernik s³u¿y³ Aposto³om za dom schronienia po ¶mierci Chrystusa Pana. Tam w³a¶nie uda³ siê ksi±¿ê Aposto³ów zaraz po swoim cudownym uwolnieniu przez anio³a z wiêzienia (Dz 12, 11-17).
Kiedy w roku 44 ¶w. Pawe³ i ¶w. Barnaba przybyli do ¶w. Piotra z ja³mu¿n± dla Ko¶cio³a w Jerozolimie, znale¼li ¶w. Piotra i ¶w. Jakuba w Wieczerniku. Barnaba by³ krewnym ¶w. Marka. Marek towarzyszy³ Barnabie i Paw³owi w podró¿y do Antiochii, a potem w pierwszej podró¿y na Cypr. Kiedy za¶ Pawe³ chcia³ i¶æ w g³±b ma³ej Azji przez wysokie góry Tauru, Marek siê sprzeciwi³, co bardzo rozgniewa³o Aposto³a Narodów. Marek nie czu³ siê zdolny ponosiæ trudów tak uci±¿liwej pieszej wyprawy i dlatego w roku 49 w Pergo zawróci³ (Dz 12, 25; 13, 13).
Kiedy Pawe³ wybiera³ siê z Barnab± w sw± drug± podró¿ apostolsk±, Barnaba chcia³ zabraæ ze sob± Marka, ale Aposto³ Narodów siê nie zgodzi³. Wtedy Barnaba opu¶ci³ Paw³a, tak ¿e ten odt±d sam w towarzystwie ¶w. £ukasza Ewangelisty i innych odbywa³ swoje apostolskie podró¿e. Razem wówczas Barnaba i Marek udali siê na Cypr. By³a to wyspa rodzinna Barnaby, a byæ mo¿e, ¿e równie¿ ¶w. Marka (Dz 15, 35-40). W kilkana¶cie lat potem, w roku 61 widzimy ponownie ¶w. Marka przy Pawle w Rzymie. Pisze o tym sam Aposto³ w Li¶cie do Kolosan i do Filemona (Kol 4, 10; Flm 24). Mo¿liwe, ¿e Marek wybiera³ siê wtedy, wys³any przez ¶w. Paw³a, do wspomnianych adresatów, gdy¿ Aposto³ Narodów ¿±da dla niego go¶cinnego przyjêcia.
W Li¶cie do Tymoteusza, który pisze z wiêzienia, Pawe³ prosi, aby przyby³ do niego tak¿e Marek, "jest mi bowiem przydatny do pos³ugiwania" (2 Tm 4, 1).
Na tym urywaj± siê wszelkie historyczne wiadomo¶ci o ¶w. Marku. Nie wiemy nic pewnego o dalszych losach jego ¿ycia. Wed³ug tradycji mia³ byæ za³o¿ycielem gminy chrze¶cijañskiej w Aleksandrii i jej pierwszym biskupem. Tam równie¿ mia³ ponie¶æ ¶mieræ mêczeñsk± za panowania cesarza Nerona. Inni przesuwaj± s³usznie datê jego ¶mierci do czasów cesarza Trajana (98-117). Odno¶nie mêczeñstwa ¶w. Marka nie mamy ¿adnych danych. Zastanawia, ¿e o ¶mierci mêczeñskiej ¶w. Marka nic nie wie ¶w. Hieronim. Tym wiêksze zastrze¿enie budzi legenda, wg której Marek mia³ g³osiæ Ewangeliê w Akwilei, a nawet w Lorch (Austria).
Najwiêksz± zas³ug± ¶w. Marka jest to, ¿e zostawi³ nam napisany zwiêz³y opis ¿ycia i nauki Pana Jezusa. Jego Ewangelia mia³a byæ wiernym echem katechezy ¶w. Piotra. Napisa³ j± ¶w. Marek przed rokiem 62, w którym ukaza³a siê Ewangelia ¶w. £ukasza. Mog³a wiêc powstaæ w latach 50-60. Zaczyna on swoj± Ewangeliê od Chrztu Pana Jezusa i od powo³ania ¶w. Piotra na Aposto³a. Podaje on jako szczegó³ charakterystyczny: pobyt Pana Jezusa w domu ¶w. Piotra i uzdrowienie jego te¶ciowej (Mk 1, 29-31).
¦wiêty Marek zna³ doskonale jêzyk aramajski i grecki. Ewangeliê swoj± pisa³ nie dla ¯ydów, gdy¿ czêsto t³umaczy s³owa aramajskie na jêzyk grecki (Mk 5, 4; 14, 36; 15, 22). T³umaczy równie¿ zwyczaje ¿ydowskie (Mk 7, 1-23; 14, 12). Ewangeliê swoj± pisa³ zapewne w Rzymie, gdy¿ przypomina znanych w Rzymie gminie chrze¶cijañskiej: Aleksandra i Rufusa (Mk 15, 21) jako ¶wiadków po¶rednich mêki Pañskiej.
¦wiêty Marek jest patronem pisarzy, notariuszy, murarzy, koszykarzy i szklarzy oraz miast: Bergamo, Wenecji, a tak¿e Albanii. Przyzywany podczas siewów wiosennych oraz w sprawach pogody.
|
|