nasz DOM
www.netparafia.pl

MODLITWA w naszym DOMu - ¦wiêci Aposto³owie Szymon i Juda Tadeusz

ZoRo - 27 PaĽdziernik 2016, 16:34
Temat postu: ¦wiêci Aposto³owie Szymon i Juda Tadeusz
http://brewiarz.pl/czytelnia/swieci/10-28.php3
28 pa¼dziernika
¦wiêci Aposto³owie Szymon i Juda Tadeusz

¦wiêty Szymon Aposto³
Ewangelie wymieniaj± ¶w. Szymona w ¶cis³ym gronie uczniów Pana Jezusa. Jest on chyba najmniej znanym spo¶ród nich. Ewangelie wspominaj± o nim tylko trzy razy. Mateusz i Marek daj± mu przydomek Kananejczyk (Mt 10, 4; Mk 3, 18). Dlatego niektórzy Ojcowie Ko¶cio³a przypuszczali, ¿e pochodzi³ on z Kany Galilejskiej i by³ panem m³odym, na którego weselu Chrystus Pan uczyni³ pierwszy cud. Wspó³czesna egzegeza dopatruje siê jednak w s³owie Kananejczyk raczej znaczenia "gorliwy", gdy¿ tak je równie¿ mo¿na t³umaczyæ. £ukasz wprost daje Szymonowi przydomek Zelotes, czyli gorliwy (£k 6, 15). Specjalne podkre¶lenie w gronie Aposto³ów, ¿e Szymon by³ gorliwy, mo¿e oznaczaæ, ¿e faktycznie wyró¿nia³ siê w¶ród nich prawo¶ci± i surowo¶ci± w zachowywaniu prawa moj¿eszowego i zwyczajów narodu.
Szymon Kananejczyk jest we wszystkich czterech katalogach Aposto³ów wymieniany zawsze obok ¶w. Jakuba i ¶w. Judy Tadeusza, "braci" (stryjecznych albo ciotecznych) Chrystusa, czyli Jego kuzynów (Mt 10, 4; Mk 3, 18; £k 6, 15; Dz 1, 13). Czy by³ nim tak¿e i Szymon? Wed³ug Ewangelii ¶w. Mateusza wydaje siê to byæ pewnym (Mt 13, 55). Tak¿e i w tradycji chrze¶cijañskiej mamy nik³e wiadomo¶ci o Szymonie. Mia³ byæ bratem Aposto³ów: Jakuba M³odszego i Judy Tadeusza. Bêd±c krewnym Pana Jezusa, mia³ wed³ug innych zasi±¶æ na stolicy jerozolimskiej po Jakubie Starszym i Jakubie M³odszym jako trzeci biskup i tam ponie¶æ ¶mieræ za cesarza Trajana, kiedy mia³ ju¿ ponad sto lat.
S± jednak pisarze, którzy twierdz±, ¿e Szymon Aposto³ nie by³ krewnym Jezusa i jest osob± zupe³nie inn± od Szymona, biskupa Jerozolimy, który poniós³ ¶mieræ mêczeñsk± za panowania cesarza Trajana. Powo³uj± siê oni na to, ¿e tradycja ³±czy go ze ¶w. Jud± Tadeuszem tylko dlatego, jakoby mia³ z nim g³osiæ Ewangeliê nad Morzem Czerwonym i w Babilonii, a nawet w Egipcie - i poza Palestyn± razem z nim mia³ ponie¶æ ¶mieræ. Wed³ug tej tradycji obchodzi siê ich ¶wiêto tego samego dnia. Równie¿ ikonografia chrze¶cijañska do¶æ czêsto przedstawia razem obu Aposto³ów.
O przeciêciu Szymona pi³± na pó³, jak g³osi legenda (a nawet - pi³± drewnian±), dowiadujemy siê z jego ¶redniowiecznych ¿ywotów. Cia³o ¶w. Szymona, wed³ug ¶wiadectwa mnicha Epifaniusza (w. IX), mia³o znajdowaæ siê w Nicopolis (pó³nocna Bu³garia), w ko¶ciele wystawionym ku czci Aposto³a. W kaplicy ¶wiêtych Szymona i Judy w bazylice ¶w. Piotra, która obecnie jest tak¿e kaplic± Naj¶wiêtszego Sakramentu, maj± znajdowaæ siê relikwie obu Aposto³ów. Czê¶æ relikwii ma posiadaæ równie¿ katedra w Tuluzie. ¦w. Szymon jest patronem diecezji siedleckiej oraz farbiarzy, garncarzy, grabarzy i spawaczy.

W ikonografii ¶w. Szymon w sztuce wschodniej przedstawiany jest z krótkimi w³osami lub ³ysy, w sztuce zachodniej ma d³u¿sze w³osy i kêdzierzaw± brodê. Jego atrybutami s±: ksiêga, kotwica, palma i pi³a (drewniana), któr± mia³ byæ rozciêty, topór, w³ócznia.


¦wiêty Juda Tadeusz, Aposto³ O ¿yciu ¶w. Judy nie wiemy prawie nic. Mia³ przydomek Tadeusz, czyli "Odwa¿ny" (Mt 10, 3; Mk 3, 18). Nie wiemy, dlaczego Ewangeli¶ci tak go nazywaj±. By³ bratem ¶w. Jakuba M³odszego, Aposto³a (Mt 13, 55), dlatego bywa nazywany równie¿ Jud± Jakubowym (£k 6, 16; Dz 1, 13). Nie wiemy, dlaczego Orygenes, a za nim inni pisarze ko¶cielni nazywaj± Judê Tadeusza tak¿e przydomkiem Lebbeusz. Mog³oby to mieæ jaki¶ zwi±zek z sercem (hebrajski wyraz leb znaczy tyle, co serce) albo wywodziæ siê od pewnego wzgórza w Galilei, które mia³o nazwê Lebba. By³ jednym z krewnych Jezusa. Prawdopodobnie jego matk± by³a Maria Kleofasowa, o której wspominaj± Ewangelie.
Imiê Judy umieszczone na dalszym miejscu w katalogu Aposto³ów sugeruje jego pó¼niejsze wej¶cie do grona uczniów. To on przy Ostatniej Wieczerzy zapyta³ Jezusa: "Panie, có¿ siê sta³o, ¿e nam siê masz objawiæ, a nie ¶wiatu?" Zasadne jest zatem przypuszczenie, ¿e ¶w. Juda, przystêpuj±c do grona Aposto³ów, kierowa³ siê na pocz±tku perspektyw± zrobienia przy Chrystusie kariery.
Juda jest autorem jednego z listów Nowego Testamentu. Sam w nim nazywa siebie bratem Jakuba (Jud 1). Z listu wynika, ¿e prawdopodobnie by³ cz³owiekiem wykszta³conym. List ten napisa³ przed rokiem 67, gdy¿ zapo¿ycza od niego pewne fragmenty i s³owa nawet ¶w. Piotr. Po Zes³aniu Ducha ¦wiêtego Juda g³osi³ Ewangeliê w Palestynie, Syrii, Egipcie i Mezopotamii; niektóre z wêdrówek misyjnych odby³ razem ze ¶w. Szymonem. Czê¶æ tradycji podaje, ¿e razem ponie¶li ¶mieræ mêczeñsk±. Inne mówi±, ¿e Szymon zosta³ zabity w Jerozolimie, a Juda Tadeusz prawdopodobnie w Libanie lub w Persji.
Hegezyp, który ¿y³ w wieku II, pisa³, ¿e Juda by³ ¿onaty, kiedy wst±pi³ do grona Aposto³ów. Dlatego podejrzliwy na punkcie w³adzy cesarz Domicjan kaza³ wezwaæ do Rzymu wnuków ¶w. Judy w obawie, aby oni - jako "krewni" Jezusa - nie chcieli kiedy¶ siêgn±æ tak¿e po jego cesarsk± w³adzê. Kiedy jednak ujrza³ ich i przekona³ siê, ¿e s± to ludzie pro¶ci, odes³a³ ich do domu.
Kult ¶w. Judy Tadeusza jest szczególnie ¿ywy od XVIII w. w Austrii i w Polsce. Bardzo popularne jest w tych krajach nabo¿eñstwo do ¶w. Judy jako patrona od spraw beznadziejnych. Z tego powodu w wielu ko¶cio³ach odbywaj± siê specjalne nabo¿eñstwa ku jego czci, po³±czone z odczytaniem pró¶b i podziêkowañ. Czczone s± tak¿e jego obrazy. Jest patronem diecezji siedleckiej i Magdeburga. Jest tak¿e patronem szpitali i personelu medycznego.

W ikonografii ¶w. Juda Tadeusz przedstawiany jest w d³ugiej, czerwonej szacie lub w br±zowo-czamym p³aszczu. Trzyma mandylion z wizerunkiem Jezusa - wed³ug podania jako krewny Jezusa mia³ byæ do Niego bardzo podobny. Jego atrybutami s±: barka rybacka, kamienie, krzy¿, ksiêga, laska, maczuga, miecz, pa³ki, którymi zosta³ zabity, topór.
......................................


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group