nasz DOM
www.netparafia.pl

MODLITWA w naszym DOMu - ¦WIÊTY JUSTYN

ZoRo - 31 Maj 2018, 16:12
Temat postu: ¦WIÊTY JUSTYN
https://opoka.org.pl/biblioteka/T/TS/swieci/s_justyn.html
Ks. Stanis³aw Ho³odok
¦WIÊTY JUSTYN

Przyszed³ na ¶wiat ok. 100 r. w rzymskiej rodzinie arystokratycznej w mie¶cie Flavia Neapolis w Samarii, na terenie Palestyny. Pierwotnie miasto to nosi³o nazwê Sychem (obecnie Nablus) i po wojnie ¿ydowsko-rzymskiej zosta³o zniszczone z rozkazu cesarza Tytusa w roku 72. Dawni mieszkañcy ¯ydzi zostali rozproszeni, a w ich miejsce przybyli rzymscy koloni¶ci, zamieszkuj±c nowo za³o¿on± Flavia Neapolis. Justyn zdoby³ w rodzinnym mie¶cie wszechstronne wykszta³cenie i ju¿ jako m³ody cz³owiek znany by³ z poszukiwania prawdy, szuka³ Boga, nurtowa³y go tak¿e ogólnoludzkie problemy. Dlatego te¿ pozna³ i przebada³ dog³êbnie filozoficzne systemy: Platona, Arystotelesa, Pitagorasa, Epikura i modnych wówczas stoików. Interesowa³a go religia ¿ydowska, ale te¿ i chrze¶cijañstwo. Studiowa³ Pismo ¦wiête, spotyka³ siê z wyznawcami mozaizmu, ale te¿ i chrze¶cijañstwa, poznawa³ obyczaje wyznawców obu religii. Doszed³ do wniosku, ¿e prawdê, a wiêc i Boga znajdzie w chrze¶cijañstwie. W wieku 33 lat przyj±³ chrzest w Efezie (dzisiejsza Turcja). By³ ju¿ znany jako filozof, cieszy³ siê w¶ród ludzi autorytetem moralnym i naukowym. Wokó³ Justyna gromadzili siê liczni uczniowie, z którymi prowadzi³ dyskusje na tematy filozoficzne, etyczne, religijne. Sam by³ przekonany, ¿e tylko w chrze¶cijañstwie istnieje pe³na prawda i do tego chcia³ przekonaæ swoich uczniów, a tak¿e filozofów pogañskich i uczonych ¿ydowskich. W Efezie spotyka³ siê wielokrotnie w roku 135 ze znanym w tym mie¶cie rabinem Tryfonem, prowadz±c z nim dysputy. W ich wyniku powsta³ Dialog z ¯ydem Tryfonem, w którym wykaza³, ¿e Jezus jest prawdziwym Mesjaszem, bowiem na Jego osobie spe³ni³y siê proroctwa Starego Testamentu. Justyn przewêdrowa³ przez wiele krajów, g³osz±c wszêdzie prawdê o Jezusie Chrystusie jako naszym Zbawicielu. Czyni³ to, pos³uguj±c siê ówczesn± filozofi±. Dotar³ wreszcie do Rzymu (w czasach cesarza Antonina Piusa 138-161), gdzie za³o¿y³ bezp³atn± prywatn± szko³ê. W¶ród jego uczniów by³ miedzy innymi Tacjan, pó¼niejszy apologeta (W. Zalewski, H. Fros, O. Wimmer, H. Melzer).

Justyn jest autorem o¶miu pism, miêdzy innymi: Przeciw herezjom, Przeciw Marcjonowi, Odprawa dana Grekom i wspomnianego Dialogu z ¯ydem Tryfonem. Do naszych czasów zachowa³ siê Dialog z ¯ydem Tyfonem oraz dwie Apologie. Pierwsz± Apologiê Justyn skierowa³ do cesarza rzymskiego Antoniusa Piusa. W swoim dziele skrytykowa³ skazywanie na ¶mieræ chrze¶cijan za samo tylko wyznawanie swojej wiary. Udowodni³, ¿e chrze¶cijanie nie s± ateistami, a kierowane przeciw nim oskar¿enia s± po prostu oszczerstwami. Wykaza³ te¿ na podstawie proroctw biblijnych, ¿e Chrystus jest Bogiem. Opisa³ te¿ liturgiê chrztu i Eucharystii oraz zapozna³ cesarza z ¿yciem codziennym chrze¶cijan. Domaga³ siê te¿ od cesarza, aby w razie konieczno¶ci przeprowadzano wobec chrze¶cijan regularne i uczciwe procesy z konkretnymi zarzutami, aby wydawano wyroki tylko w wypadku przekroczenia prawa rzymskiego i aby surowo karano fa³szywych donosicieli. Drug± Apologiê Justyn skierowa³ do senatu rzymskiego po skazaniu na ¶mieræ trzech chrze¶cijan za samo tylko wyznawanie wiary chrze¶cijañskiej. W tej Apologii Justyn udowodni³, ¿e prze¶ladowanie jest dzie³em tych samych demonów, którzy prze¶ladowali sprawiedliwych w czasach Starego Testamentu, obali³ te¿ ¶mieszny zarzut, jakoby chrze¶cijanie pope³niali samobójstwa, aby szybciej byæ w niebie u Boga. Wyja¶ni³ te¿, dlaczego Bóg dopuszcza na ludzi cierpienie (F. Dr±czkowski).

Justyn swoimi pogl±dami i aktywn± chrze¶cijañsk± dzia³alno¶ci± narazi³ siê osobistemu wrogowi cynikowi Krescensowi, z którym kilkakrotnie prowadzi³ publiczne dysputy. Ten¿e Krescens oskar¿y³ Justyna i jego sze¶ciu uczniów o wyznawanie wiary chrze¶cijañskiej. Na s±dzie Justyn wraz ze swoimi uczniami wyzna³ wiarê w Jezusa Chrystusa. Powiedzia³ wówczas wobec rzymskiego prefekta Juniusa Rustyka: „(...) Jestem chrze¶cijaninem (...) Mam ¿yw± nadziejê, ¿e je¿eli mnie to spotka (¶mieræ), to pójdê do Niego; wiem bowiem, ¿e a¿ do czasu, gdy ¶wiat przeminie, nie odmawia on swojej ³aski tym, którzy ¿yj± wed³ug Jego nauki” (Liturgia Godzin, t. II, t. 1477). Justyn jako obywatel rzymski zosta³ ¶ciêty mieczem w Rzymie ok. roku 165. Wraz z nim zginêli jego uczniowie.

W ikonografii przedstawia siê ¶w. Justyna w stroju staro¿ytnego filozofa z ksiêg± w rêku lub jako mêczennika trzymaj±cego krzy¿. ¦w. Justyn jest patronem filozofów. Jego liturgiczny obchód przypada na dzieñ 1 czerwca i ma rangê wspomnienia obowi±zkowego.

Niech osoba ¶w. Justyna, filozofa i mêczennika, zachêci nas do g³êbszego poznawania prawd naszej wiary i dawania o niej odwa¿nego ¶wiadectwa.

Nasze przypatrywanie siê ¶w. Justynowi zakoñczmy mszaln± kolekt±:

„Bo¿e, Ty przez szaleñstwo krzy¿a da³e¶ ¶wiêtemu Justynowi, mêczennikowi, g³êbokie poznanie Jezusa Chrystusa, spraw, za jego wstawiennictwem, aby¶my odrzucili otaczaj±ce nas b³êdy i utwierdzili siê w wierze”.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group