nasz DOM
www.netparafia.pl

MODLITWA w naszym DOMu - ¦w. Miko³aj z Tolentino

ZoRo - 9 Wrzesień 2018, 17:26
Temat postu: ¦w. Miko³aj z Tolentino
http://www.augustianie.pl...aj-z-tolentino/
¦w. Miko³aj z Tolentino

Legenda g³osi, ¿e rodzice Miko³aja byli ju¿ w ¶rednim wieku, a jeszcze nie mieli dzieci. Udali siê wiêc z pielgrzymk± do sanktuarium ¶w. biskupa Miko³aja w Bari. Dziecko, które siê urodzi³o, traktowali jako owoc swych modlitw i wstawiennicwta ¶wiêtego, dlatego dali mu na imiê Miko³aj.

Wed³ug Piotra z Monterubbiano, Miko³aj urodzi³ siê w 1245 r. w Marchii Ankoñskiej, w okolicach Fermo, w Sant’Angelo (¶rodkowe W³ochy) i w bardzo m³odym wieku wst±pi³ do klasztoru Augustianów w s±siednim mie¶cie Tolentino. Odznacza³a go gorliwo¶æ w modlitwie, surowo¶æ ¿ycia, uprzejmo¶æ i otwarto¶æ w stosunku do innych, wra¿liwo¶æ na zw³aszcza chorych i potrzebuj±cych.

Po ¶wiêceniach kap³añskich w 1271 r. przez krótki czas pracowa³ w ró¿nych klasztorach swojej prowincji, a w 1275 r. powróci³ do Tolentino, gdzie pozosta³ do koñca swego ¿ycia. Zmar³ w 1305 r.

Rozwój miast pod koniec XIII w. spowodowa³ ogólny kryzys wartoci moralnych i religijnych. Zadaniem zakonów ¿ebraczych sta³a siê praca nad popraw± tego stanu rzeczy; ¶w. Miko³aj tak¿e podj±³ to zadanie. G³osi³ kazania na ulicach miasta, czêsto nawiedza³ mieszkania, szpitale i wiêzienia. By³ zaskakuj±co owocnym kaznodziej± i spowiednikiem o specyficznym charyzmacie; w g³oszeniu s³owa Bo¿ego nie pos³ugiwa³ siê wstrz±saj±cymi obrazami, lecz raczej daj±cymi nadziejê. Posiada³ rzadk± si³ê przekonywania, i w ca³ej jego dzia³alno¶ci wyczuwano dobro do tego stopnia, i¿ nieograniczonym zaufaniem obdarzali go zw³aszcza wielcy grzesznicy, gdy¿ umia³ siê nimi tak zaj±æ, ¿e powa¿nie pracowali nad swoim nawróceniem. Jego specyficzny charyzmat ujawnia³ siê tak¿e podczas odprawiania Mszy ¶w., co czyni³ z tak wielkim nabo¿eñstwem, ¿e porusza³o ono wszystkich obecnych. Ludzie pok³adali nieograniczone zaufanie w jego modlitwie, zw³aszcza za dusze w czy¶æcu cierpi±ce. W³a¶nie ta specyficzna cecha jego pobo¿no¶ci oddzia³ywa³a d³ugo jeszcze po ¶mierci Miko³aja.

Podczas jego 30-letniej dzia³alno¶ci w Tolentino oblicze religijno-moralne miasta uleg³o znacznej zmianie. Tak¿e po jego ¶mierci wys³uchiwani byli ludzie, którzy mieli nadziejê, ¿e wstawi siê za nimi w ich chorobach i potrzebach. Tak to u schy³ku ¶redniowiecza sta³ siê jednym z wielkich pomocników w potrzebie dla wiernych zachodniego chrze¶cijañstwa, zw³aszcza w pro¶bach za dusze w czy¶æcu cierpi±ce.

W czasie Soboru Ferrarsko-Florenckiego pertraktowano trudny temat zawarcia unii z Ko¶cio³em Wschodnim i ówczesny Papie¿ Eugeniusz IV poleci³ tê sprawê specjalnej trosce i wstawiennictwu ¶w. Miko³aja; unia zosta³a zawarta w 1439 r.

Równie¿ obecnie Miko³aj uchodzi za patrona jedno¶ci Ko¶cio³a. Dwadzie¶cia lat po jego ¶mierci zosta³ rozpoczêty proces kanonizacyjny, lecz z powodu ró¿nych burzliwych wydarzeñ w Ko¶ciele, zakoñczony dopiero w 1446 r. O jego wielkiej popularno¶ci ¶wiadczy fakt, ¿e zosta³ wybrany patronem takich miast jak Wenecja i Genua, a nawet pañstw, jak Bawaria w Niemczech.

W Tolentino, gdzie zosta³ pochowany, w 1628 r. zosta³a wybudowana bazylika, której klejnotem jest gotycki portal z 1435 r., sporz±dzony przez Nanniego Rosso z Florencji. Bazylika w Tolentino posiada wspania³± kaplicê, zwan± ‚capellone’. Pocz±tkowo by³a po¶wiêcona ¶w. Augustynowi, lecz z czasem w centrum nabo¿eñstwa znalaz³ siê ¶w. Miko³aj. Najnowsze badania archiwalne mówi±, ¿e budowa tej cennej kaplicy zosta³a zakoñczona w 1345 r. Wszystkie ¶ciany pokryte s± dwoma rzêdami cennych historycznie fresków. Dolne rzêdy ukazuj± sceny z ¿ycia ¶w. Miko³aja i stanowi± cenne ¼ród³o informacji o jego ¿yciu. Górne rzêdy opowiadaj± zdarzenia z ¿ycia Chrystusa i Matki Bo¿ej. Oba tematy s± z sob± tak sprzê¿one, ¿e pozwalaj± domy¶laæ siê jednolitego planu, którego podstaw± by³a prawdopodobnie wypowied¼ Piotra z Monterubbiano o tym, i¿ Miko³aj specjalnym nabo¿eñstwem otacza³ w³a¶nie Jezusa Chrystusa i Matkê Naj¶wiêtsz±. Twórca fresków, w stylu wielkiego Giotta i sieneñskiej szko³y malarskiej, potrafi³ harmonijnie wyraziæ jedno¶æ ewangelicznych tekstów z ¿yciem ¶w. Miko³aja. Podsumowaniem ca³o¶ci jest fresk nad o³tarzem, przedstawiaj±cy wisz±cego na krzy¿u Zbawiciela, po jednej stronie którego stoi Aposto³, a po drugiej – jedna z Marii i ¶w. Miko³aj w habicie augustiañskim, trzymaj±cy w lewej rêce liliê z ksiêg±, a praw± udzielaj±cy b³ogoslawieñstwa.

Przez d³ugie lata jedynymi relikwiami ¶wiêtego by³y jego ramiona, które niegdy¶ oddzielono od reszty cia³a. Dopiero w 1926 r. pod bazylik± odkryto grób Miko³aja, z którego resztê relikwii przeniesiono do ‚cappellone’.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group