nasz DOM
www.netparafia.pl

SLOWO BOZE w naszym zyciu - Ecclesia in Medio Oriente 22/23

karino09 - 12 PaĽdziernik 2012, 23:40
Temat postu: Ecclesia in Medio Oriente 22/23
22. Relacje między obydwiema wspólnotami religijnymi
były naznaczone przez historię i ludzkie
namiętności. Niezliczone i częste są nieporozumienia
i wzajemna nieufność. Niewybaczalne i
wysoce naganne są podstępne i brutalne prześladowania
w przeszłości! Jednak mimo tych smutnych
sytuacji wzajemne ubogacenie na przestrzeni
wieków było tak płodne, że przyczyniło się
do narodzin i rozkwitu cywilizacji i kultury powszechnie
znanej jako judeochrześcijańska. Jakby
te dwa światy, z różnych powodów określające
siebie jako różne lub przeciwne, postanowiły
połączyć siły, aby dać ludzkości szlachetny stop.
Ta więź, która łączy, jednocześnie dzieląc, żydów i
chrześcijan, musi ich otworzyć na nową odpowiedzialność
jednych za drugich, jednych wraz z drugimi18.
Albowiem te dwa ludy otrzymały to samo
błogosławieństwo i obietnice wieczności, pozwalające
razem ufnie zmierzać ku braterstwu.
23. Kościół katolicki, wierny nauczaniu Soboru
Watykańskiego II, patrzy z szacunkiem na muzułmanów.
Oddają oni kult Bogu szczególnie przez
modlitwę, jałmużnę i post, czczą Jezusa jako proroka,
jednak bez uznania Jego boskości, i czczą
Maryję, Jego dziewiczą Matkę. Wiemy, że spotkanie
islamu z chrześcijaństwem często przybierało
formę kontrowersji doktrynalnych. Niestety,
te różnice doktrynalne posłużyły jednemu i drugiemu
za pretekst do uzasadniania w imię religii
praktyk nietolerancji, dyskryminacji, marginalizacji,
a nawet prześladowania19.

18 Por. BENEDYKT XVI, Przemówienie podczas spotkania ze
wspólnotą żydowską w siedzibie Wielkiego Rabinatu Izraela w Ośrodku
Hechal Szlomo, Jerozolima (12 maja 2009); AAS 101 (2009),
522-523; L’Osservatore Romano, wyd. polskie, n. 7-8/2009, s. 28;
por. Propositio 41.
19 Por. Propositio 5.

http://episkopat.pl/pliki...-%20Polacco.pdf

Dorota Halasa - 13 PaĽdziernik 2012, 02:13

Niestety, te różnice doktrynalne posłużyły jednemu i drugiemu
za pretekst do uzasadniania w imię religii
praktyk nietolerancji, dyskryminacji, marginalizacji,
a nawet prześladowania


Czlowiek jest tylko czlowiekiem i kazdy prtetekst mu wystarczy, zeby przywalic innemu w imie wlasnej racji. Religia jest do tego latwym materialem bo sie odnosi do psyche, a ta latwo jest majac autorytet manipulowac. Mysle, ze dobrze jest zdawac sobie sprawe ze slabosci ludzkiej i byc na nia wyczulonym pamietajac slowa:

i odpusc nam nasze winy jako i my odpuszaczamy naszym winowajcom
i nie wodz nas na pokuszenie, ale nas zbaw ode zlego
amen


Nie ma już Żyda ani poganina, nie ma już niewolnika ani człowieka wolnego, nie ma już mężczyzny ani kobiety, wszyscy bowiem jesteście kimś jednym w Chrystusie Jezusie. Jeżeli zaś należycie do Chrystusa, to jesteście też potomstwem Abrahama i zgodnie z obietnicą dziedzicami.

karino09 - 13 PaĽdziernik 2012, 16:21

Przejawy tej nietolerancji niestety wykorzystywane są dla wszelkich innych celów i partykularnych interesów zupełnie nie związanych z religią. Jest to jednocześnie wyrazem tego, że religia jest bardzo czułym punktem społeczeństw, ale czy chodzi o wiarę czy tradycję? Wiara przecież nie może prowadzić do konfliktów lub stać się ich zarzewiem. Nie ptakiej wierze mówi Ojciec św.
dbb - 16 PaĽdziernik 2012, 08:22

'Wiara przeciez nie moze prowadzic do konfliktow"
Raczej nie powinna, ale moze, skoro tak jest. Religia to nadzwyczaj czula sprawa. Drazni nawet ludzi niewierzacych.

Aniu,czy i gdzie mozna nabyc drukiem zebrane Ecclesia in Medio Oriente? Wolalabym miec w reku niz w komputerze,za co i tak Tobie dziekuje.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group