nasz DOM
www.netparafia.pl

SLOWO BOZE w naszym zyciu - Ecclesia in Medio Oriente 29

karino09 - 17 PaĽdziernik 2012, 22:46
Temat postu: Ecclesia in Medio Oriente 29
Dwie nowe rzeczywistości

29. Podobnie jak reszta świata, Bliski Wschód
ma do czynienia z dwoma przeciwstawnymi zjawiskami:
laicyzacją z jej skrajnymi konsekwencjami
i agresywnym fundamentalizmem, który powołuje
się na źródła religijne. Niektórzy przywódcy
polityczni i religijni, ze wszystkich wspólnot na
Bliskim Wschodzie, z wielką nieufnością pod28
chodzą do laickości, traktując ją jako przejaw ateizmu
bądź niemoralności. Prawdą jest, że laickość
może niekiedy zawierać upraszczające stwierdzenia,
że religia należy wyłącznie do sfery prywatnej,
jak gdyby była ona jedynie kultem indywidualnym
i domowym, istniejącym poza życiem, etyką, relacjami
z drugim człowiekiem. W swojej skrajnej i
ideologicznej formie ta laickość, która przerodziła
się w sekularyzm, odmawia obywatelowi prawa
do publicznego wyrażania swej religii, uznając, że
jedynie państwo może dyktować zasady dotyczące
jej formy publicznej. Teorie te są stare i nie są
już one typowo zachodnie. Nie można ich mylić
z chrześcijaństwem.
Zdrowa laickość natomiast oznacza uwolnienie
wiary od ciężaru polityki i wzbogacenie polityki
o to, co wnosi wiara, przy zachowaniu koniecznego
dystansu, wyraźnego rozróżnienia i niezbędnej
współpracy między obydwiema. Żadne społeczeństwo
nie może rozwijać się należycie, jeżeli
nie zapewni wzajemnego szacunku między
polityką i religią, wystrzegając się stałej pokusy
mieszania ich lub przeciwstawiania sobie. Idealna
relacja opiera się przede wszystkim na naturze
człowieka – a zatem na zdrowej antropologii
– i na pełnym poszanowaniu jego niezbywalnych
praw. Uświadomienie sobie tej idealnej relacji pozwala
zrozumieć, że istnieje swego rodzaju jedność-
odrębność, która winna cechować relację
między władzą duchową (religijną) a władzą doczesną
(polityczną), ponieważ obydwie są powołane,
jakkolwiek przy koniecznym rozróżnieniu, do har29
monijnej współpracy dla wspólnego dobra. Taka
zdrowa laickość gwarantuje polityce działanie bez
instrumentalizowania religii, a religii życie w wolności,
bez obciążania się polityką, podyktowaną
przez interes i niekiedy niezbyt zgodną, a nawet
sprzeczną z wiarą. Dlatego właśnie zdrowa laickość
(jedność-odrębność) jest potrzebna, a nawet
niezbędna obydwu. Z wyzwaniem, jakie stanowi
relacja między tym, co należy do sfery polityki, a
tym, co należy do sfery religii, można się zmierzyć
z cierpliwością i odwagą przez odpowiednią formację
ludzką i religijną. Trzeba nieustannie przypominać
o miejscu Boga w życiu osobistym, rodzinnym
i obywatelskim oraz o miejscu człowieka
w planie Bożym. Nade wszystko zaś trzeba się
więcej modlić w tej intencji.

http://episkopat.pl/pliki...-%20Polacco.pdf

Dorota Halasa - 18 PaĽdziernik 2012, 03:19

...istnieje swego rodzaju jedność-
odrębność, która winna cechować relację
między władzą duchową (religijną) a władzą doczesną
(polityczną), ponieważ obydwie są powołane,
jakkolwiek przy koniecznym rozróżnieniu, do harmonijnej
współpracy dla wspólnego dobra.


Trzeba nieustannie przypominać
o miejscu Boga w życiu osobistym, rodzinnym
i obywatelskim oraz o miejscu człowieka
w planie Bożym. Nade wszystko zaś trzeba się
więcej modlić w tej intencji.


Swiete slowa

pozwolilabym sobie dodac, ze obydwie wladze sa powolane w takim samym stopniu do odpowiedzialnej i harmonijnej wspolpracy na rzecz wspolnego dobra ludzkosci.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group