nasz DOM
www.netparafia.pl

SLOWO BOZE w naszym zyciu - Ecclesia in Medio Oriente 68-70

karino09 - 5 Listopad 2012, 22:56
Temat postu: Ecclesia in Medio Oriente 68-70
Słowo Boże duszą i źródłem komunii i świadectwa

68. „Trwali oni w nauce Apostołów” (Dz 2, 42). Poprzez to stwierdzenie św. Łukasz czyni z pierwszej wspólnoty prototyp Kościoła apostolskiego, to znaczy opartego na wybranych przez Chrystusa Apostołach i na ich nauczaniu. Główną misją Kościoła, otrzymaną od samego Chrystusa, jest zachowywanie w stanie nienaruszonym depozytu wiary apostolskiej (por. 1 Tm 6, 20), stanowiącego podstawę jego jedności i głoszenie tej wiary całemu światu. Nauczanie Apostołów wyjaśniło stosunek Kościoła do Pisma Świętego pierwszego Przymierza, które znajduje swoje wypełnienie w osobie Jezusa Chrystusa (por. Łk 24, 44-53).

69. Rozważanie tajemnicy Kościoła jako komunii i świadectwa w świetle Pisma Świętego, tej wielkiej Księgi Przymierza między Bogiem a Jego ludem (por. Wj 24, 7), prowadzi do poznania Boga, światła na mojej ścieżce (por. Ps 119 [118], 105), aby się nie zachwiać (por. Ps 121 [120], 3) . Oby wierni, spadkobiercy tego Przymierza, zawsze szukali prawdy w całym Piśmie Świętym, które jest natchnione przez Boga (por. 2 Tm 3, 16-17). Nie jest ono przedmiotem ciekawości historycznej, ale „dziełem Ducha Świętego, w którym możemy usłyszeć głos Pana i poznać Jego obecność w historii” .

70. Szkoły egzegetyczne Aleksandrii, Antiochii, Edessy lub Nisibis w wielkim stopniu przyczyniły się do zrozumienia i sformułowania dogmatycznego misterium chrześcijańskiego w czwartym i piątym wieku . Cały Kościół jest im za to wdzięczny. Zwolennicy różnych nurtów interpretacji tekstów byli zgodni co do tradycyjnych zasad egzegezy, powszechnie akceptowanych przez Kościoły Wschodu i Zachodu. Najważniejszą z nich jest wiara, że Jezus Chrystus wciela wewnętrzną jedność obu Testamentów i w konsekwencji jedność zbawczego planu Boga w historii (por. Mt 5, 17). Uczniowie zrozumieją tę jedność dopiero w chwili zmartwychwstania, kiedy Jezus będzie uwielbiony (por. J 12, 16). Kolejną zasadą jest wierność typologicznej lekturze Biblii, według której pewne fakty ze Starego Testamentu są zapowiedzią (typem i figurą) rzeczywistości Nowego Przymierza w Jezusie Chrystusie, który jest kluczem do rozumienia Biblii (por. 1 Kor 15, 22. 45-47; Hbr 8, 6-7). Teksty liturgiczne i duchowe Kościoła świadczą o trwałości tych dwóch zasad interpretacyjnych, które stanowią strukturę kościelnej celebracji słowa Bożego i inspirują świadectwo chrześcijańskie. W związku z tym Sobór Watykański II uściślił, że aby poznać właściwy sens świętych tekstów, trzeba zwrócić uwagę na treść i jedność całego Pisma Świętego, mając na względzie żywą Tradycję całego Kościoła i analogię wiary . Z perspektywy kościelnego podejścia do Biblii niezwykle przydatne będzie czytanie indywidualne i grupowe Posynodalnej adhortacji apostolskiej Verbum Domini.

http://ekai.pl/biblioteka...ta-xvi/?print=1

karino09 - 5 Listopad 2012, 23:06

(...)zachowywanie w stanie nienaruszonym depozytu wiary apostolskiej, stanowiącego podstawę jego jedności (Kościoła)- to najważniejsza misja. Choćby zawaliły się świątynie, upadła cała świetność materialnej kultury, rozpadły się portale internetowe i zginęły wszystkie oznaki wspaniałości i dyplomatycznego kunsztu, to jedno pozostanie niezmienne do ustrzeżenia, pozostawienia bez skazy i przekazania następnym pokoleniom.
Dorota Halasa - 6 Listopad 2012, 01:39

Mysle, ze bardzo waznym jest "zwrócenie uwagi na treść i jedność całego Pisma Świętego, mając na względzie żywą Tradycję całego Kościoła i analogię wiary".

Dla mnie Stary Testament wyraza nieodmienna nature czlowieka, ktora tak naprawde za bardzo sie nie zmienila. Jest to przyjeta w duzej czesci Starego Testamentu zasada "oko za oko zab za zab", kobieta sie nadaje tylko dla przyjemnosci, corki nie sa wazne, tylko synowie. Teraz byloby podobnie gdyby nie prawo, ktore tego zabrania, bo instynkty czlowieka za bardzo sie nie zmienily.

Juz w Starym Testamencie jest zapowiedz zmiany tego sposobu myslenia, bo Bog powtarza przykazania milosci, w tym milosci blizniego. Jednak do ludzi jakby jeszcze to nowe myslenie nie dociera. To znaczy dociera ale do garski ludzi. Sa psalmy, ktore w sporej czesci tez wspieraja myslenie wedlug kodeksu Hamurabiego.

Dopiero Jezus w Nowym Testamencie pokazuje nam jak zyc. Pokazuje na wlasnym, okrutnym przykladzie. W Starym Testamencie Bog karze ludzie, bo oni inaczej nie rozumieja. Musi spuszczac plagi i zarazy, zeby ludzie pojeli, ze On w ogole jest Bogiem.

Jezus uczy ludzi, ze najwazniejsza jest TRESC, a nie forma. Ta trescia jest Milosc blizniego. Aby ukazac Jej sile oddaje siebie jako starotestamentowego baranka w ofierze Prawdy i Milosci, ktore zwyciezaja w postaci Zbawienia.

Mysle, ze tak malo zdajemy sobie sprawe z tej transformacji nauki Biblijnej. Przynajmniej mowie o sobie, bo ja do niedawna nie zdawalam sobie z tego sprawy i bardzo sie ciesze, ze Papieza zauwazyl potrzebe zwrocenia na to uwagi.

Abuna Zygmunt - 6 Listopad 2012, 08:03

(...)zachowywanie w stanie nienaruszonym depozytu wiary apostolskiej, stanowiącego podstawę jego jedności (Kościoła)- to najważniejsza misja.
Tez tak uwazam Aniu i dopowiadam : istota tego depozytu jest OSOBA a w zwiazku z tym, w zupelnie naturalny sposob to co nadnaturalne, Boskie ...MILOSC.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group