Strona Główna nasz DOM
www.netparafia.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» NastÄ™pny temat
Piewca XVII-wieczny Niepokalanego PNMP- opiekun naszego DOMu
Autor Wiadomość
ZoRo


Miejscowosc: Warszawa
WysÅ‚any: 13 StyczeÅ„ 2014, 17:09   Piewca XVII-wieczny Niepokalanego PNMP- opiekun naszego DOMu

Maryja Niepokalana w duchowo¶ci i nauczaniu b³. Stanis³awa Papczyñskiego, marianina

http://www.integrum-home....c955982132ea8ab

Wielko¶æ Za³o¿yciela Marianów b³. Stanis³awa Papczyñskiego polega³a na odczytaniu przez niego znaków czasu i potrzeb Ko¶cio³a w Polsce w XVII wieku. Przejawi³o siê to szczególnie w promocji kultu Niepokalanego Poczêcia Naj¶wiêtszej Maryi Panny, w realizacji modlitwy za dusze w czy¶æcu cierpi±ce oraz pomocy duszpasterskiej duchowieñstwu diecezjalnemu w nauczaniu pocz±tków wiary. By odczytaæ niezwyk³o¶æ zaproponowanego przez b³. Stanis³awa Papczyñskiego ujêcia Niepokalanej Maryi Panny, Jej misterium Niepokalanego Poczêcia, konieczne staje siê uwzglêdnienie do¶wiadczenia ³aski charyzmatycznej wp³ywaj±cej w nadprzyrodzony sposób na osobê i dzie³o Za³o¿yciela oraz na maryjny charakter instytutu. S³uga Bo¿y by³ nie tylko charyzmatykiem Niepokalanej, ale równie¿ wizjonerem i stygmatykiem dusz czy¶æcowych, a tak¿e mi³o¶nikiem nabo¿eñstwa do Chrystusa cierpi±cego, Jego mêki. W oparciu zaledwie o dwie wypowiedzi: Oblatio (1670) oraz Testamenty (1692-1701), potraktowane szczegó³owo, a tak¿e pracê badawcz± autora nad maryjnym charyzmatem Zgromadzenia Marianów zostan± wyprowadzone wnioski co do misterium Maryi Niepokalnej w duchowo¶ci i nauczaniu b³. Stanis³awa Papczyñskiego.

Oblatio (1670)

W czerwcu 1670 roku o. Papczyñski, zgodnie z instrukcj± otrzyman± z Rzymu, podj±³ starania o zwolnienie ze ¶lubów prostych, kieruj±c pro¶bê do Stolicy ¦wiêtej, od której zale¿a³a tego rodzaju dyspensa w zakonie pijarów. W odpowiedzi na pro¶by o. Papczyñskiego oraz innych pijarów, papie¿ Klemens X, 18 pa¼dziernika 1670 roku, w breve "Cum felicis recordationis", upowa¿ni³ Genera³a pijarów do zwolnienia z zakonu tych, którzy nie chcieli przyj±æ ¶lubów uroczystych. Na mocy tego upowa¿nienia, o. Kosma Chiara, ówczesny Genera³ pijarów, w li¶cie do biskupa Andrzeja Trzebickiego z dnia 24 pa¼dziernika, podj±³ decyzjê o zwolnieniu o. Papczyñskiego ze ¶lubów prostych i przysiêgi wytrwania w zgromadzeniu pijarów. Dnia 11 grudnia 1670 roku, w Kazimierzu pod Krakowem, w obecno¶ci wiceprowincja³a o. Micha³a Krausa oraz innych ¶wiadków, b³. Stanis³aw zosta³ ostatecznie zwolniony z wiêzów kanonicznych ³±cz±cych go z pijarami, otrzymawszy akt sekularyzacji. Zadeklarowa³ wówczas pragnienie ¿ycia w czysto¶ci, pos³uszeñstwie i ubóstwie zakonnym w "Towarzystwie Ksiê¿y Marianów Niepokalanego Poczêcia", które zamierza³ za³o¿yæ, dokonuj±c uroczystego aktu "ofiarowania" ca³ego siebie na nowy etap s³u¿by: „Bogu Ojcu Wszechmog±cemu, Synowi i Duchowi ¦wiêtemu oraz Bogurodzicy zawsze Dziewicy Maryi bez zmazy pierworodnej Poczêtej"....
...............

Swym braciom marianom, aktem ostatniej woli o. Papczyñski zaleca³ mi³o¶æ do Boga i bli¼nich, jedno¶æ zamierzeñ, pokorê i cierpliwo¶æ, trze¼wo¶æ i skromno¶æ, wierne wype³niania swego powo³ania i niezmienn± w nim wytrwa³o¶æ. Wzywa³ do: „szczególnej czci dla Dziewicy bez zmazy Poczêtej, do pe³nego zapa³u wspomagania zmar³ych, karno¶ci i doskona³o¶ci zakonnej oraz gorliwo¶ci ducha”. W koñcowym b³ogos³awieñstwie oddaj±c chwa³ê Trójcy ¦wiêtej oraz S³owu Wcielonemu, wyrazi³ swoj± szczególn± mi³o¶ci do Naj¶wiêtszej Maryi Panny, któr± nazwa³: „Matk± mi³osierdzia, jedyn± Nadziej± i ucieczk± wszystkich grzeszników”.....
......................
2. Na tle „z³otego wieku” polskiej mariologii nie dziwi niewielka liczba fragmentów z pism b³. Stanis³awa traktuj±cych o prawdzie Niepokalanego Poczêcia oraz ich s³aba systematyzacja. Fragmenty te, stanowi±c niewielk± czê¶æ dzie³a, mia³y jednak spore znaczenie praktyczne i ascetyczne. Ukazuj±c ró¿ne epizody z ¿ycia Naj¶wiêtszej Maryi Panny, o. Papczyñski traktowa³ immakulistyczny przywilej, jako prawdê nale¿±c± do depozytu wiary i z regu³y jej nie uzasadnia³. Chwali³ wolno¶æ Maryi od wszelkiego grzechu, nape³nienie ³askami Ducha ¦wiêtego i stawia³ J± jako wzór godny do na¶ladowania i czci. Asceza maryjna o. Papczyñskiego przez wzywanie wstawiennictwa Maryi, oddawanie siê Jej na w³asno¶æ oraz sk³adanie „¶lubu krwi” w obronie prawdy o Jej Niepokalanym Poczêciu, mia³a charakter wyra¼nie chrystotypiczny. W tym sensie mo¿emy uwa¿aæ go za typowego reprezentanta swojej epoki, a jego oryginalnej my¶li doszukiwaæ siê w pismach ascetycznych, w których k³ad³ nacisk na prawdy trynitologiczne, chrystologiczne, soteriologiczne i eklezjologiczne (Templum Dei Misticum, Inspectio cordis). .....
 
 
WyÅ›wietl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group