Strona Główna nasz DOM
www.netparafia.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» NastÄ™pny temat
Czytania - I NIEDZIELA WLK POSTU - 9MARCA 2014
Autor Wiadomość
ZoRo


Miejscowosc: Warszawa
WysÅ‚any: 8 Marzec 2014, 21:51   Czytania - I NIEDZIELA WLK POSTU - 9MARCA 2014

I niedziela Wielkiego Postu, 9 MARCA 2014

(Rdz 2,7-9;3,1-7)
Pan Bóg ulepi³ cz³owieka z prochu ziemi i tchn±³ w jego nozdrza tchnienie ¿ycia, wskutek czego sta³ siê cz³owiek istot± ¿yw±. A zasadziwszy ogród w Eden na wschodzie, Pan Bóg umie¶ci³ tam cz³owieka, którego ulepi³. Na rozkaz Pana Boga wyros³y z gleby wszelkie drzewa mi³e z wygl±du i smaczny owoc rodz±ce oraz drzewo ¿ycia w ¶rodku tego ogrodu i drzewo poznania dobra i z³a. A w±¿ by³ bardziej przebieg³y ni¿ wszystkie zwierzêta l±dowe, które Pan Bóg stworzy³. On to rzek³ do niewiasty: Czy rzeczywi¶cie Bóg powiedzia³: Nie jedzcie owoców ze wszystkich drzew tego ogrodu? Niewiasta odpowiedzia³a wê¿owi: Owoce z drzew tego ogrodu je¶æ mo¿emy, tylko o owocache jest w ¶rodku ogrodu, Bóg powiedzia³: Nie wolno wam je¶æ z niego, a nawet go dotykaæ, aby¶cie nie pomarli. Wtedy rzek³ w±¿ do niewiasty: Na pewno nie umrzecie! Ale wie Bóg, ¿e gdy spo¿yjecie owoc z tego drzewa, otworz± siê wam oczy i tak jak Bóg bêdziecie znali dobro i z³o. Wtedy niewiasta spostrzeg³a, ¿e drzewo to ma owoce dobre do jedzenia, ¿e jest ono rozkosz± dla oczu i ¿e owoce tego drzewa nadaj± siê do zdobycia wiedzy. Zerwa³a zatem z niego owoc, skosztowa³a i da³a swemu mê¿owi, który by³ z ni±: a on zjad³. A wtedy otworzy³y siê im obojgu oczy i poznali, ¿e s± nadzy; spletli wiêc ga³±zki figowe i zrobili sobie przepaski.

(Ps 51,3-6.12-14.17)
REFREN: Zmi³uj siê, Panie, bo jeste¶my grzeszni

Zmi³uj siê nade mn±, Bo¿e, w ³askawo¶ci swojej,
w ogromie swej lito¶ci zg³ad¼ moj± nieprawo¶æ.
Obmyj mnie zupe³nie z mojej winy
i oczy¶æ mnie z grzechu mojego.

Uznajê bowiem nieprawo¶æ swoj±,
a grzech mój jest zawsze przede mn±.
Przeciwko Tobie zgrzeszy³em
i uczyni³em, co z³e jest przed Tob±.

Stwórz, o Bo¿e, we mnie serce czyste
i odnów we mnie moc ducha.
Nie odrzucaj mnie od swego oblicza
i nie odbieraj mi ¶wiêtego ducha swego.

Przywróæ mi rado¶æ z Twojego zbawienia
i wzmocnij mnie duchem ofiarnym.
Panie, otwórz wargi moje,
a usta moje bêd± g³osiæ Twoj± chwa³ê.

(Rz 5,12.17-19)
Przez jednego cz³owieka grzech wszed³ na ¶wiat, a przez grzech ¶mieræ, i w ten sposób ¶mieræ przesz³a na wszystkich ludzi, poniewa¿ wszyscy zgrzeszyli... Je¿eli bowiem przez przestêpstwo jednego ¶mieræ zakrólowa³a z powodu jego jednego, o ile¿ bardziej ci, którzy otrzymuj± obfito¶æ ³aski i daru sprawiedliwo¶ci, królowaæ bêd± w ¿yciu z powodu Jednego - Jezusa Chrystusa. A zatem, jak przestêpstwo jednego sprowadzi³o na wszystkich ludzi wyrok potêpiaj±cy, tak czyn sprawiedliwy Jednego sprowadza na wszystkich ludzi usprawiedliwienie daj±ce ¿ycie. Albowiem jak przez niepos³uszeñstwo jednego cz³owieka wszyscy stali siê grzesznikami, tak przez pos³uszeñstwo Jednego wszyscy stan± siê sprawiedliwymi.

(Mt 4,4b)
Nie samym chlebem ¿yje cz³owiek, lecz ka¿dym s³owem, które pochodzi z ust Bo¿ych.

(Mt 4,1-11)
Duch wyprowadzi³ Jezusa na pustyniê, aby by³ kuszony przez diab³a. A gdy przepo¶ci³ czterdzie¶ci dni i czterdzie¶ci nocy, odczu³ w koñcu g³ód. Wtedy przyst±pi³ kusiciel i rzek³ do Niego: Je¶li jeste¶ Synem Bo¿ym, powiedz, ¿eby te kamienie sta³y siê chlebem . Lecz on mu odpar³: Napisane jest: Nie samym chlebem ¿yje cz³owiek, lecz ka¿dym s³owem, które pochodzi z ust Bo¿ych. Wtedy wzi±³ Go diabe³ do Miasta ¦wiêtego, postawi³ na naro¿niku ¶wi±tyni i rzek³ Mu: Je¶li jeste¶ Synem Bo¿ym, rzuæ siê w dó³, jest przecie¿ napisane: Anio³om swoim rozka¿e o tobie, a na rêkach nosiæ ciê bêd± by¶ przypadkiem nie urazi³ swej nogi o kamieñ. Odrzek³ mu Jezus: Ale jest napisane tak¿e: Nie bêdziesz wystawia³ na próbê Pana, Boga swego. Jeszcze raz wzi±³ Go diabe³ na bardzo wysok± górê, pokaza³ Mu wszystkie królestwa ¶wiata oraz ich przepych i rzek³ do Niego: Dam Ci to wszystko, je¶li upadniesz i oddasz mi pok³on. Na to odrzek³ mu Jezus: Id¼ precz, szatanie! Jest bowiem napisane: Panu, Bogu swemu, bêdziesz oddawa³ pok³on i Jemu samemu s³u¿yæ bêdziesz. Wtedy opu¶ci³ Go diabe³, a oto anio³owie przyst±pili i us³ugiwali Mu.
......................................
www.mateusz.pl/czytania
 
 
Alina


WysÅ‚any: 9 Marzec 2014, 01:37   

Lectio divina : wprowadzenie ks. Przemka:


Lectio divina: I niedziela Wielkiego Postu


Pierwsza niedziela Wielkiego Postu wi±¿e siê z medytacj± Ko¶cio³a nad kuszeniem Chrystusa na pustyni. Zapraszamy do lectio divina nad perykop± z Ewangelii Mateusza oraz na stronê patres.pl, gdzie zamieszczony jest komentarz Bedy Czcigodnego do odno¶nego fragmentu Pisma ¦wiêtego.

Modlitwa o zrozumienie S³owa Bo¿ego

Odczytanie fragmentu Ewangelii

(Mt 4,1-11)

Uwagi przed ponown± lektur± tekstu

Kuszenie Jezusa na pustyni dokonuje siê zaraz po przyjêciu przez Niego chrztu i po objawieniu Jego godno¶ci Syna Bo¿ego. „G³os z nieba mówi³ – jak czytamy w Mt 3,17 – Ten jest mój Syn umi³owany”. Teraz kuszenie bêdzie godziæ w³a¶nie w tê podstawow± to¿samo¶æ Jezusa. W pewnym sensie ka¿de kuszenie ostatecznie jest sprawdzianem tej szczególnej wiêzi cz³owieka z Bogiem, bêd±cej w gruncie rzeczy relacj± syna z Ojcem.

Diabe³ pos³uguje siê trzema rzeczywisto¶ciami, ¿eby zachwiaæ Jezusem: jedzeniem, bezpieczeñstwem i posiadaniem. Wszystkie te rzeczy zosta³y dane cz³owiekowi od Boga i dlatego diabe³ mo¿e w pokusie pos³ugiwaæ siê nawet s³owami Pisma, bo to przecie¿ ono mówi nam o mi³o¶ci Boga, Jego hojno¶ci wobec nas, ¿e nas karmi, chroni, obdarza chwa³±. W pewnym sensie diabe³ wychodzi od dzia³ania Boga, od tego, co prawdziwe i s³uszne. Stopniowo jednak usi³uje oddaliæ Jezusa od Boga: najpierw przez dzia³anie poza Jego wol± i zamys³em (chleb nie bierze siê przecie¿ z kamieni), dalej przez pretensjonalne nadu¿ycia natury (skocz w dó³!) i wreszcie przez otwarte zaproponowanie siebie w miejsce Boga. Pokusy, których do¶wiadcza Jezus, s± dok³adnie takie, przed jakimi staje ka¿dy cz³owiek, przez co ukazuje siê naszym oczom Jego cz³owieczeñstwo bêd±ce dok³adnie takim, jak nasze. W pokusie Jezus jest nam bratem.

Warto tak¿e zauwa¿yæ, ¿e Jezus ze wszystkich prób wychodzi zwyciêsko, a Jego zwyciêstwo jest absolutne i natychmiastowe. Tym ró¿ni siê od ka¿dego cz³owieka, bo od pierwszych rodziców nie ma po¶ród nas nikogo, kto nie uleg³by podszeptom wroga. Jezus ukazany jest zatem jako nowy cz³owiek, mocniejszy, g³êbiej ¶wiadomy Boga i siebie jako Jego dziecka. W ten sposób budzi i w nas, którzy do Niego nale¿ymy nadziejê na zwyciêstwo i takie przylgniêcie do Boga, którym nic nie zachwieje.

Propozycje do medytacji

Przypomnieæ sobie moment chrztu Jezusa i objawienie Jego Bo¿ego synostwa. U¶wiadomiæ sobie wagê tej godno¶ci, jej naturê i wznios³o¶æ. Jezus, Syn Bo¿y, ukazuje nam zamys³ stwórcy dotycz±cy ka¿dego cz³owieka.
Przemy¶leæ kolejne pokusy Jezusa: zamieñ kamienie w chleb i nasyæ swój g³ód, skocz w dó³ ze ¶wi±tyni i sprawd¼, czy Bóg czuwa nad tob±, zdob±d¼ wszystko, ca³y ¶wiat wyrzekaj±c siê Boga. Próbowaæ odkryæ kszta³t tego rodzaju pokus we w³asnym ¿yciu. Kiedy mnie diabe³ kusi, co mi podsuwa? Zobaczyæ podobieñstwo pokus i odkryæ ich g³êbszy sens.
Przypatrzeæ siê odpowiedziom Jezusa, Jego niewzruszonemu trwaniu przy S³owie Bo¿ym, Jego dojrza³ej wierze i bezgranicznemu zaufaniu Bogu. Zobaczyæ, jak w ka¿dej odpowiedzi potwierdza to¿samo¶æ Syna Bo¿ego, który bez Ojca jest niczym. Na ile we mnie jest taka postawa?
Zatrzymaæ siê na koniec przy zdaniu podsumowuj±cym opowie¶æ o kuszeniu Jezusa: „anio³owie Mu us³ugiwali”. Pomy¶leæ o przysz³ym wytchnieniu i wiecznym odpoczynku w domu Ojca.

Modlitwa i kontemplacja

Modlitwê koñcz±c± lectio divina mo¿na rozpocz±æ od dziêkczynienia Bogu za Jezusa, nowego Adama, który zachowuje dar synostwa Bo¿ego do koñca. Dziêkowaæ za wiarê w Niego, dziêkowaæ za Jego przyk³ad. Prosiæ za siebie i za ca³y Ko¶ció³, by umacnia³ siê w wierno¶ci Bogu, w dawaniu takiej odpowiedzi na pokusy, której udzieli³ Jezus.
 
 
Giga


Miejscowosc: Lublin
WysÅ‚any: 9 Marzec 2014, 06:01   

bez OJCA by³ niczym
z Bogiem-Wszystkim

nie wybral cia³a-wybra³ Ducha
nie wybra³ smierci-wybra³ SERCE
nie wybra³ wszystkiego -wybra³ WSZYSTKO
 
 
Abuna Zygmunt
Abuna Zygmunt


Miejscowosc: Aleppo
WysÅ‚any: 9 Marzec 2014, 07:40   

Zycie Jezusa bylo wyzwaniem dla diabla do ktorego nalezala wladza nad swiatem dzieki grzechowi ktorym kusil i bral w posiadanie kazdego kto mu ulegl, a majac wladze nad smiercia zamknal czlowiekowi mozliwosc osiagniecia szczescia wiecznego. Szatan kuszeniem Jezusa na pustyni chcial Go sobie podporzadkowac przez sklonienie Go do grzechu, a krzyz mial Go pograzyc w smierci. Jezus mocny Duchem Swietym pokonal pokuse grzechu i zwyciezyl smierc Zmartwychwstaniem.

Ufajac Bogu, zyjac w Edenie, czlowiek stopniowo dojrzewalby do pelnego czlowieczenstwa, omijajac zasadzke grzechu i smierci.
Dzieki milosierdziu Boga, czlowiek nie tylko odzyskuje to co stracil, ale otrzymuje daleko wiecej, bo Synostwo Boze, w Jezusie Chrystusie, Synu Bozym Jednorodzonym.
[/b]
 
 
ElzbietaS
Elzbieta


Miejscowosc: Tokio
WysÅ‚any: 9 Marzec 2014, 15:57   

Duch wyprowadzi³ Jezusa na pustyniê, aby by³ kuszony przez diab³a。

Bylo to wiec wola Boga.
Taki egzamin wpisany jest i w ludzke zycie, moje.

... wzi±³ Go diabe³ do Miasta ¦wiêtego, postawi³ na naro¿niku ¶wi±tyni
... wzi±³ Go diabe³ na bardzo wysok± górê


Mial taka moc nad Jezusem, ma rowniez nade mna.
Wtedy badz Boze blisko.
 
 
Atlantyda

Miejscowosc: Warszawa
WysÅ‚any: 9 Marzec 2014, 20:08   pycha?

Dziêkujê, Alino, za uwagi, za punkty. Nawet je¿eli nie uda mi siê pomedytowaæ - mam okazjê na szersze spojrzenie.
Ojcu Zygmuntowi za¶ dziêkujê za dzisiejszy komentarz, ale i wszystkie poprzednie. Czytam ka¿dy z nich.

Ja mierzê siê z pokus±, ¿eby pokazaæ siê lepsz±, ni¿ jestem. Udajê, gram.
To obszar "bezbieczeñstwo" czy "posiadanie"? A mo¿e to ¿adne z nich? Mo¿e raczej "skaza", pole, na których diabe³ mo¿e rozwin±æ skrzyd³a..?
 
 
Dorota Halasa
Dorota H


Miejscowosc: Tokio
WysÅ‚any: 10 Marzec 2014, 00:22   

Ewa i Adam dali sie skusic szatanowi, ale Jezus choc byl wyczerpany i glodny nie ulegl szatanowi. Taka jest roznica miedzy czlowiekiem i Synem Bozym, choc wielu ludziom udaje sie zblizyc do postawy Chrystusa i zostac swietymi. Gina za Ojczezne, za sprawe, za wartosci. Przez tych, ktorzy ich nie rozumieja i nie akceptuja nazywani sa wykletymi.

Opieranie sie pokusom to cos z czym kazdy z nas walczy cale zycie.Tak jak napisal w poscie MBB o. Julian bycie kuszonym i pokusy towarzysza kazdemu czlowiekowi przez cale zycie. Szatan jest bardzo sprytny i inteligentny. Moze dlatego nie lubie slowa "inteligentny", bo zaklada ono tylko posiadanie wiedzy, a nie madrosci. Madrosc pochodzi tylko od Boga, a inteligencje posiada rowniez szatan. Juz w Biblii jest napisane, ze szatan jest bardzo sprytny, przymilny, udaje przyjazdnego. Po jego milych i pozornie przyjazdnych slowach owoce na drzewie wydaja sie Ewie piekniejsze, staja sie w jej oczach uosobieniem szczescia. Jezus nie daje sie skusic bo zostaje wierny Bogu do konca tak jak ci ludzie, ktorzy potrafili oddac zycie za wartosci, ktore wynikaly z Nauki Bozej.
 
 
WyÅ›wietl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group