Strona Główna nasz DOM
www.netparafia.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» NastÄ™pny temat
...na dzis
Autor Wiadomość
Abuna Zygmunt
Abuna Zygmunt


Miejscowosc: Aleppo
WysÅ‚any: 25 Maj 2014, 08:16   ...na dzis

Przyjd¼cie i s³uchajcie mnie wszyscy, którzy boicie siê Boga,
opowiem, co uczyni³ mej duszy.
B³ogos³awiony Bóg, który nie odepchn±³ mej pro¶by,
i nie oddali³ ode mnie swej ³aski.


Laska Boza posiada wymiar materialny i duchowy. Takie jest tez Krolestwo Boze i.... takim jest kazdy czlowiek.

Niech nam blogoslawi - na ciele i na duszy - Bog Wszechmogacy, Ojciec i Syn i Duch Swiety-Jedyny Bog.Amen
 
 
barmal


Miejscowosc: Nowy S±cz
WysÅ‚any: 25 Maj 2014, 08:55   

Nam i naszym bliskim-czy blisko s± , czy s± daleko...
_________________
BML
 
 
Giga


Miejscowosc: Lublin
WysÅ‚any: 25 Maj 2014, 09:57   

AMEN
 
 
ElzbietaS
Elzbieta


Miejscowosc: Tokio
WysÅ‚any: 25 Maj 2014, 16:46   

Amen
 
 
ZoRo


Miejscowosc: Warszawa
WysÅ‚any: 25 Maj 2014, 18:49   

http://www.nmp.tm.pl/l_gesty.php

ZNAK KRZY¯A

Do gestów wykonywanych rêkami nale¿y znak krzy¿u. Jest to gest najczê¶ciej spotykany tak w liturgii jak i poza liturgi±. Przypomina on dzie³o odkupie nia dokonane przez Chrystusa na krzy¿u (Koi 1,20). Jest symbolem wiary (1 Kor 1,17) i ¼ród³em ³ask Bo¿ych (Ef.2,16). Znak krzy¿a przypomina równie¿ tê prawdê, ¿e trzeba krzy¿owaæ siebie samego przez ró¿ne formy umartwienia (Mt 10,38; Gal 2,19) i na¶ladowaæ Chrystusa w bolesnej drodze (Mt 16,24). Wed³ug Apokalipsy znak krzy¿a jest pieczêci±, któr± nosi na sobie ka¿dy kto s³u¿y Bogu (Ap 7,3).

Prastarym zwyczajem chrze¶cijan by³o kre¶lenie znaku krzy¿a na osobach, przedmiotach i sobie samym. Ten znak zbawienia towarzyszy³ im od chwili powstania ze snu do momentu udania siê na spoczynek nocny. Tertulian ( + 220) zapewnia³, ¿e znak ten opiera siê na tradycji apostolskiej. Czytamy u niego: "czynimy znak krzy¿a na czole na ka¿dym kroku: przy wchodzeniu i wychodzeniu, przy nak³adaniu ubrania i obuwia, przy myciu, przy zapalaniu ¶wiat³a, przy pój¶ciu na spoczynek, przy siedzeniu i ka¿dej innej czynno¶ci". Chrze¶cijanie w tym znaku widzieli obronê przed demonami, pomoc w pokusach, umacnianie wiary i publiczne jej wyznawanie. To ostatnie akcentowane by³o zw³aszcza od czasów ¶w. Augustyna ( + 430).

Gnostyckie "Akta Piotra", pochodz±ce z II w., wspominaj± znak krzy¿a w zwi±zku z udzielaniem Eu-charystii, a wiêc w zastosowaniu liturgicznym. Jest to najstarsza wzmianka o kre¶leniu krzy¿a w liturgii. W IV w. znak krzy¿a istnia³ ju¿ w liturgii jako znak sta³y, stosowany szczególnie we Mszy ¶w., przy chrzcie i przy ¶wiêceniach kap³añskich, o czym informuje ¶w. Jan Chryzostom ( + 407).

Jak wynika z informacji przekazanych przez Tertuliana, ma³y znak krzy¿a czyniono pierwotnie jednym palcem na czole. Znacznie pó¼niej, bo w VIII w. do³±czono do tego ma³y znak krzy¿a kre¶lony na ustach,
a X w. znak krzy¿a kre¶lony na sercu. W XII w. Jan Beleth t³umaczy³ i¿ kre¶lenie na sobie tych trzech znaków krzy¿a oznacza, ¿e cz³owiek nie wstydzi siê Ewangelii, ale wyznaje j± ustami i sercem. Zwyczaj ten zachowa³ siê do dnia dzisiejszego na pocz±tku czytania Ewangelii.

Wielki znak krzy¿a notowany jest w liturgii dopiero w XI wieku. Kre¶li siê go praw± rêk± od czo³a do serca oraz od lewego do prawego ramienia. Stanowi on ryt otwieraj±cy i zamykaj±cy czynno¶ci liturgiczne, nabo¿eñstwa i modlitwy, tak wspólne, jak i prywatne.

Znak krzy¿a jest typowo chrze¶cijañsk± form± b³ogos³awienia siebie i innych. Wypowiadane przy tym s³owa: "W imiê Ojca i Syna i Ducha ¦wiêtego" w szczególny sposób uprzytomniaj± sakrament chrztu przyjêty w imiê Trójcy Przenaj¶wiêtszej. U¿ywanie przy tym czasem wody ¶wiêconej wzmacnia to b³ogos³awieñstwo, obronê przed z³em i wyra¼niej przypomina chrzest.

Z udzielaniem b³ogos³awieñstwa ³±czy siê jeszcze dalsza symbolika, a mianowicie: w obrz±dku ³aciñskim zwyczajowo b³ogos³awi³o siê trzema palcami, ³±cz±c wielki palec z ma³ym, co jakby ilustrowa³o wzywanie Trójcy Przenaj¶wiêtszej. Dzisiaj przyjê³o siê, ¿e przy b³ogos³awieniu wszystkie palce rêki s± wyprostowane. W obrz±dku greckim ³±czenie dwóch palców: wielkiego i wskazuj±cego symbolizuje dwie natury w Chrystusie.

O znaku krzy¿a Romano Guardini pisa³: "Krzy¿ jest znakiem zbawienia. My¶l o nim ile razy czynisz znak krzy¿a ¶wiêtego. Jest to naj¶wiêtszy znak, jaki istnieje. Czyñ go w sposób w³a¶ciwy: powoli, szeroko i z namys³em. Wówczas ogarnia on ca³± twoj± istotê, postaæ i duszê, twoj± my¶l i twoj± wolê, rozum i uczucie, pracê i wytchnienie; wszystko bêdzie przezeñ utwierdzone, okre¶lone i u¶wiêcone moc± Chrystusa w imiê Boga w Trójcy Jedynego".
 
 
WyÅ›wietl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group