Strona Główna nasz DOM
www.netparafia.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» NastÄ™pny temat
O Szkaplerzu...
Autor Wiadomość
ZoRo


Miejscowosc: Warszawa
WysÅ‚any: 15 Lipiec 2014, 16:26   O Szkaplerzu...

Szkaplerz karmelitañski
czyli Szkaplerz Naj¶wiêtszej Maryi Panny z góry Karmel.


http://www.zaufaj.com/szkaplerz.html

1. Opis historyczny.
Za³o¿ycielem szkaplerza karmelitañskiego jest ¶w. Szymon Stock, genera³ oo. Karmelitów na górze Karmel w Palestynie. W czasach prze¶ladowañ swego zakonu wielokroæ ucieka³ siê do Matki Boskiej. 16 lipca 1251 r. objawi³a mu siê Ona i podaj±c mu szkaplerz koloru brunatnego, rzek³a: "Przyjmij, najukochañszy Synu, szkaplerz zakonu twego jako znak mojego Bractwa i szczególniejszej ³aski dla ciebie i dla wszystkich Karmelitów. Kto umieraj±c mieæ bêdzie na sobie ten szkaplerz, zachowany zostanie od ognia piekielnego, jest to bowiem god³o zbawienia, puklerz i tarcza przeciw wszelkim niebezpieczeñstwom, rêkojmia pokoju i szczególnej mej opieki do koñca wieków." Od tego czasu oo. Karmelici nosz± szkaplerz, a w ich ¶lady poszli za wiedz± Papie¿a ludzie ¶wieccy, nawet królowie i ksi±¿êta. Nie do¶æ tego. Naj¶wiêtsza Maryja Panna objawi³a siê Papie¿owi Janowi XXII i przyrzek³a mu nowy przywilej dla nosz±cych pobo¿nie szkaplerz karmelitañski, ¿e wyzwoli z czy¶æca zaraz w pierwsz± sobotê po ¶mierci te dusze, które, za ¿ycia nosi³y pobo¿nie ten szkaplerz. Jan XXII og³osi³ te ³aski ¶wiatu chrze¶cijañskiemu dnia 3 marca 1322 r. bull± "Sabbatina", co te¿ nastêpcy jego po kilkakroæ zatwierdzili.

2. Opis szkaplerza.
Szkaplerz karmelitañski sk³ada siê z dwóch prostok±tnych skrawków we³nianego sukna koloru brunatnego lub czarnego. Pierwszy kolor jest odpowiedniejszy dla odró¿nienia go od szkaplerza czarnego Siedmiu Bole¶ci. Tasiemki mog± byæ jakiekolwiek. Ozdoby na szkaplerzu nie s± potrzebne.

3. Warunki przyjêcia i noszenia.
Przyjmowaæ do Bractwa szkaplerza karmelitañskiego mog± tylko oo. Karmelici i kap³ani przez nich upowa¿nieni. W³adzê .przyjmowania mo¿na otrzymaæ od genera³a oo. Karmelitów lub od prze³o¿onych prowincji. - Przyjmuj±cemu jeden i ten sam kap³an powinien po¶wiêciæ i w³o¿yæ szkaplerz. Kap³an maj±cy ogóln± w³adzê mo¿e sobie i wszystkim wiernym bez ró¿nicy p³ci i wieku wk³adaæ szkaplerz. - Zapisywanie imion do ksiêgi Bractwa jest koniecznie potrzebne. (Leon XIII, 30 kwietnia 1887 r.). W dzieñ przyjêcia szkaplerza nie ma nikt obowi±zku przystêpowaæ do Sakramentów ¶wiêtych, lecz bardzo siê to poleca. Dla dost±pienia odpustów konieczna jest spowied¼ i Komunia ¶w. - Szkaplerz nosi siê na szyi tak, ¿e spada na piersi i plecy, na lub pod odzieniem. Nie wolno pod utrat± przywilejów nosiæ szkaplerza w kieszeni. - Podarty szkaplerz nale¿y spaliæ. Ka¿dy mo¿e sam sobie nowy nie po¶wiêcony w³o¿yæ (z wyj±tkiem szkaplerza Trójcy ¶w.). Ka¿dy kap³an mo¿e go po¶wiêciæ. - Szkaplerza nie trzeba nigdy z siebie zdejmowaæ. Kto nie nosi przez ca³y dzieñ traci przywileje tego dnia. Mo¿na zdj±æ z siebie szkaplerz bior±c k±piel itd. lub przez krótk± czê¶æ dnia i nie traci siê odpustów. Je¿eli kto¶ zgubi szkaplerz lub nie nosi przez krótki czas, nie traci wtedy przywileju noszenia. Je¿eli kto¶ nie nosi szkaplerza przez d³ugi czas, radzi mu siê przyj±æ go po raz wtóry od kap³ana maj±cego w³adzê. Kto nie nosi z bezbo¿no¶ci lub z pogardy, nie nale¿y do Bractwa i po raz wtóry koniecznie szkaplerz powinien przyj±æ. - Do uzyskania ³ask ogólnych z wyj±tkiem przywileju sobotniego, o którym ni¿ej, nie ma ¿adnych modlitw przepisanych. Jest jednak chwalebny zwyczaj mieæ pod rêk± i odmawiaæ krótkie modlitwy. Nadto poleca siê czêste ca³owanie szkaplerza, a szczególnie w pokusach, w niebezpieczeñstwach i w godzinê ¶mierci.

4. Cel.
Celem noszenia szkaplerza karmelitañskiego jest szczególna cze¶æ ku Naj¶wiêtszej Maryi Pannie dla uproszenia od niej wszechw³adnej opieki w ¿yciu, a szczególnie w godzinê ¶mierci.

5. Przywileje i ³aski.

Za ¿ycia.
Nosz±cy na sobie szkaplerz karmelitañski uczestnicz± we wszelkich dobrych uczynkach oo. Karmelitów i pp. Karmelitanek, to jest w ich modlitwach, postach, umartwieniach, ja³mu¿nach itd. Uczestnicz± te¿ w zas³ugach wszystkich Papie¿y, Biskupów i kap³anów; s±, synami uprzywilejowanymi Naj¶wiêtszej Maryi Panny, korzystaj±c z jej szczególnej opieki we wszystkich przygodach ¿ycia tak co do duszy jak i co do cia³a. Nie ma obowi±zkowych modlitw w tym celu.

W godzinê ¶mierci.
Cz³onkowie Bractwa zas³uguj± na ¶mieræ szczê¶liw± i zachowanie od ognia piekielnego i maj± prawo do odpustu zupe³nego. Jest pobo¿nym zwyczajem odmawiaæ w tym celu 7 "Ojcze nasz", 7 "Zdrowa¶" i "Wierzê". Pan Bóg gwa³tu nie zadaje, wiêc zatwardzia³y grzesznik mo¿e siê potêpiæ, lecz z pewno¶ci± Pan Bóg sprawy tak urz±dzi, ¿e w godzinê ¶mierci nie bêdzie mieæ na sobie szkaplerza.

Po ¶mierci.
Wpisani do szkaplerza karmelitañskiego wybawieni bêd± w pierwsz± sobotê po ¶mierci z ognia czy¶æcowego.
Mo¿na dost±piæ przywileju zachowania od ognia piekielnego, a nie dost±piæ przywileju wybawienia z m±k czy¶æcowych. By dost±piæ pierwszej ³aski, wystarczy nosiæ na sobie szkaplerz karmelitañski ci±gle, a szczególnie w godzinê ¶mierci; by dost±piæ drugiej ³aski, potrzeba nadto: 1) zachowywaæ czysto¶æ, ka¿dy wed³ug swego stanu (wolno zmieniaæ stan i np. wst±piæ w stan ma³¿eñski); 2) odmawiaæ ka¿dego dnia ca³e ma³e oficjum o Naj¶wiêtszej Maryi Pannie (nocturn, laudes, horae). Osoby odmawiaj±ce z obowi±zku stanu pacierze kap³añskie nie maj± ¿adnego innego obowi±zku. Tak¿e i ci, którzy odmawiaj± ma³e oficjum tylko z obowi±zku, nie potrzebuj± go po raz wtóry odmawiaæ, by dost±piæ tego przywileju. Z powodu nadzwyczajnych przeszkód, jak choroby, jest ka¿dy zwolniony od odmawiania ma³ego oficjum. Radzi siê prosiæ jakiegokolwiek spowiednika o zamianê tych obowi±zków na inne dobre uczynki ³atwe do wykonania. W przypadku zwyk³ych przeszkód jak braku czasu lub delikatnego zdrowia jest s³uszne, ¿e siê prosi spowiednika maj±cego na to specjaln± w³adzê o odpowiedni± zamianê na inne dobre uczynki. - Kto przesta³ wype³niaæ wymienione warunki lub nie dochowa³ czysto¶ci stanu, odzyskuje przywilej gdy podj±³ na nowo obowi±zki lub pozby³ siê przez pokutê grzechu.

6. Uwagi ogólne o odpustach.
Przez odpust odpuszczaj± siê nie grzechy, lecz kary doczesne. Odpust mo¿e byæ zupe³ny wszystkich kar lub cz±stkowy niektórych kar. Jednego dnia mo¿na wiêcej dost±piæ odpustów zupe³nych i cz±stkowych, je¿eli siê wype³ni warunki przepisane i w takim razie jeden dla siebie, za¶ drugi mo¿na ofiarowaæ duszom w czy¶æcu. Do dost±pienia odpustu zupe³nego potrzeba a) nie mieæ przywi±zania do ¿adnego nawet grzechu powszedniego, b) i¶æ zwykle do spowiedzi (rozgrzeszenie sakramentalne jest niepotrzebne w przypadku, gdy nie ma siê z czego spowiadaæ lub ma tylko grzechy powszednie). Spowied¼ tygodniowa (7 dni) wystarcza, by dost±piæ wszystkich odpustów przypadaj±cych w tygodniu, c) i¶æ do Komunii ¶w. Mo¿na komunikowaæ w wigiliê dnia odpustowego. Jedna Komunia ¶w. wystarcza do dost±pienia wszystkich odpustów jednego dnia. Zwykle przepisane jest odwiedzenie brackich ko¶cio³ów lub kaplic, a gdzie tych nie ma, ko¶cio³ów parafialnych i modlitwy odpustowe albo 5 "Ojcze nasz" i 5 "Zdrowa¶" w intencji danej przez Ojca ¶w. o podwy¿szenie Ko¶cio³a, wytêpienie herezji i o zgodê w³adców chrze¶cijañskich. Osoby wiod±ce wspólne ¿ycie mog± odwiedziæ w³asne ko¶cio³y. Osobom chorym spowiednicy mog± wymienione warunki zamieniæ na inne dobre uczynki. Odpust przenosi siê z uroczysto¶ci± prze³o¿on± na inny dzieñ. - Zaleca siê, a¿eby codziennie rano albo przystêpuj±c do Sakramentów ¶w. albo odwiedzaj±c jaki¶ ko¶ció³ i modl±c siê, uczyniæ ogóln± intencjê dost±pienia wszystkich odpustów, na jakie siê swymi dobrymi uczynkami zas³u¿y.

7. Odpusty szkaplerza karmelitañskiego.

Odpusty zupe³ne.

W dzieñ przyjêcia szkaplerza.

W uroczysto¶æ Matki Boskiej Szkaplerznej 16 lipca lub w jeden dzieñ oktawy. Uroczysto¶æ i odpust mo¿na obchodziæ w niedziele nastêpne.

W godzinê ¶mierci.

W jedn± niedzielê ka¿dego miesi±ca, znajduj±c siê na procesji Bractwa upowa¿nionej przez Biskupa. - Kto nie mo¿e znajdowaæ siê na procesji, powinien odwiedziæ pobo¿nie kaplicê Bractwa. - Pielgrzymi, chorzy, wiê¼niowie itd. mog± dost±piæ tego odpustu, odmawiaj±c ma³e oficjum o Naj¶wiêtszej Maryi Pannie lub 50 "Ojcze nasz" i 50 "Zdrowa¶", czyni±c akt skruchy doskona³ej z postanowieniem wyspowiadania siê i komunikowania, co jak najrychlej powinni wype³niæ. Osoby ¿yj±ce w zgromadzeniu, a nie maj±ce kaplicy brackiej, mog± zmówiæ wspólnie lub pojedynczo "Litaniê do Wszystkich ¦wiêtych".

Warunki do dost±pienia tych odpustów zupe³nych: 1) Spowied¼, 2) Komunia ¶w., 3) modlitwa w intencji danej przez Ojca ¶w., a w godzinê ¶mierci trzeba wzywaæ ustami lub przynajmniej sercem s³odkie Imiê Jezus, je¿eli nie mo¿na przyj±æ ¶w. Sakramentów.

Odpusty zupe³ne maj±ce nadto czwarty warunek: nawiedzenie ko¶cio³a karmelitañskiego lub (w razie niemo¿liwo¶ci) parafialnego, a gdy i to niemo¿liwe wype³nienie jakiego dobrego uczynku nakazanego przez spowiednika.

2 Lutego, Oczyszczenie Naj¶wiêtszej Maryi Panny.
4 Lutego, ¶w. Andrzeja z Korsyn.
19 Marca, ¶w. Józefa,
25 Marca, Zwiastowanie N.M.P.
5 Maja, ¶w. Anio³a mêczennika,
16 Maja, ¶w. Szymona Stocka,
25 Maja, ¶w. Magdaleny z Pazzis.
2 Lipca, Nawiedzenie N.M.P.,
20 Lipca, ¶w. Eliasza proroka
26 Lipca, ¶w. Anny
7 Sierpnia, ¶w. Alberta wyznawcy,
15 Sierpnia, Wniebowziêcia N.M.P.
8 Wrze¶nia, Narodzenia N.M.P.,
29 Wrze¶nia, ¶w. Micha³a Archanio³a.
15 Pa¼dziernika, ¶w. Teresy
8 Listopada, Niepokalanego Poczêcia N.M.P.

We wszystkie ¶rody ca³ego roku.

W trzeci± niedzielê po Wielkanocy: Opieki ¶w. Józefa.

Za krótk± adoracj± Naj¶wiêtszego Sakramentu w czasie nabo¿eñstwa czterdziestogodzinnego w ko¶ciele karmelitañskim (raz w roku).
 
 
WyÅ›wietl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group