Maryja i Jozef nie sa celebrytami. Adwent i Boze Narodzenie to nie jest popis celebrytow i nie jest przyuczaniem ludzi aby nimi byli.
Swiat kocha celebrytow, swiat za nimi goni.
Celebryci kochaja ¶wiatowo¶æ, blichtr, kamery, skandale, idiotyczne pokazy i wypowiedzi. Celebryci szydza ze zwyk³ych ludzi, a ¶wiat siê tym zachwyca, bo pyszny swiat tez szydzi sobie z prostych ludzi wyg³aszaj±c do nich powazne przemowy i przyznaj±c im nagrody.
Milosc i prostota przyjazni nie zawodzi. Milosc i prostota przyjazni ten swiat zawstydzi.
... chcia³bym zadaæ pytanie dotycz±ce okoliczno¶ci narodzin Jezusa. Wasza odpowied¼ bêdzie mia³a dla mojej postawy wobec religii zasadnicze znaczenie. W³a¶nie od przedstawionego ni¿ej problemu rozpoczê³a siê erozja mojej wiary, rozpoczê³a siê i postêpuje coraz szybciej.
A oto szczegó³y. Wypunktowana historia narodzin Jezusa wg ¶w. Mateusza:
1. Maryja i Józef prawdopodobnie mieszkaj± przed za¶lubinami w Betlejem.
2. Po cudownym poczêciu pojawia siê anio³, nakazuje Józefowi przyj±æ Dzieciê i nadaæ Mu imiê Jezus.
3. Do nowo narodzonego przybywaj± mêdrcy, których prowadzi gwiazda. Poniewa¿ Maryja i Józef s± mieszkañcami Betlejem, wiec mêdrcy odwiedzaj± ich w domu a nie stajence, grocie itp. Zreszt± wers 11 z rozdzia³u 2 jest jednoznaczny „Weszli do domu...”.
4. Polecenie ucieczki do Egiptu (dlaczego Józef uciek³ tylko ze swoj± rodzin±, a nie poinformowa³ innych rodziców w Betlejem o niebezpieczeñstwie? Czy to by³o moralne?).
5. Rze¼ dzieci w wieku do 2 lat (czyli mniej wiêcej tyle czasu up³ynê³o od narodzin Jezusa. Raczej nie ma chyba w±tpliwo¶ci, ze Maryja i Józef mieszkali przez te 2 lata w domu, a nie w stajence czy grocie).
6. Powrót z Egiptu do Betlejem (chyba do domu, a nie stajni, groty).
7. Obawa przed poczynaniami syna Heroda i przeprowadzka do Nazaretu.
Teraz teoretycznie ta sama historia wg ¶w. £ukasza:
1. Maryja i Józef mieszkaj± przed za¶lubinami w Nazarecie.
2. Pojawia siê anio³, informuje Maryjê o woli Boga i nakazuje nadaæ Dzieciêciu imiê Jezus.
2. Spis ludno¶ci (istnieje kilka kontrowersji, co do daty i okoliczno¶ci tego spisu, ale w tej chwili nie jest to dla mnie wa¿ne).
3. Józef i brzemienna Maryja wyruszaj± w d³ug± (ok. 150 km), zapewne piesz± podró¿ do Betlejem, aby daæ siê zapisaæ. Tu znów pojawia siê problem moralno¶ci – po co Józef zabiera w tak± podro¿ ¿onê w zaawansowanej ci±¿y?
4. Oboje przybywaj± do Betlejem, nie ma dla nich miejsca w gospodzie, wiêc Jezus rodzi siê w stajence ew. grocie. Brak miejsca w gospodzie jest do¶æ problematyczny. W zwi±zku z ¿ydowsk± tradycj± pielgrzymowania do jerozolimskiej ¶wi±tyni, w Jerozolimie i okolicy (a Betlejem jest ok. 7 km od Jerozolimy) by³o mnóstwo miejsc noclegowych (patrz Czêstochowa). Powinny one byæ wolne, gdy¿ spis raczej nie móg³ siê odbywaæ w czasie ¶wiêta wymagaj±cego pielgrzymki do Jerozolimy – wtedy ¯ydzi musieliby udaæ siê na pielgrzymkê a nie do miejscowo¶ci, z której wywodzi³ siê ich ród, aby daæ siê zapisaæ. Ewentualnie mo¿na przyj±æ, ze wiêkszo¶æ ¯ydów pochodzi³a z rodu Dawida i st±d w Betlejem taki t³ok. Ale Maryja wcale nie musia³a rodzic w Betlejem w tak surowych warunkach. Wszak mia³a w Jerozolimie majêtna rodzinê w postaci El¿biety i Zachariasza, u których zreszt± bêd±c ju¿ w ci±¿y przebywa³a przez 3 miesi±ce.
5. Odwiedziny pasterzy (ani s³owa o mêdrcach i ich królewskich darach).
6. Obrzezanie Jezusa, spotkanie Symeona i Anny.
7. Powrót do Nazaretu. A gdzie rze¼ dzieci i ucieczka do Egiptu? Czy rze¼ mog³a mieæ miejsce w czasie spisu? Chyba nie, wszak Herod kaza³ zabijaæ dzieci w wieku do lat 2. Ale to oznacza, ze spis dawno siê skoñczy³ – albo trwa³ 2 lata, a Józef z rodzina ci±gle przebywa³ w stajence? Nie, przecie¿ £ukasz mówi wprost „A gdy wype³nili wszystko wed³ug Prawa Pañskiego (czyli po ok. 40 dniach), wrócili do Galilei, do swego miasta – Nazaret.” Dlaczego tylko Ewangelia Mateusza mówi o rzezi, milcz± inne ewangelie i wszystkie dostêpne ¼ród³a historyczne. A przecie¿ w Betlejem by³o mnóstwo ludzi (wszak nie by³o miejsca w gospodzie) i taki krwawy wyczyn odbi³by siê szerokim echem w ca³ym kraju i wszed³ do ¿ydowskiej tradycji – jednak nic takiego nie nast±pi³o.
Mamy wiêc 2 ca³kowicie sprzeczne ze sob± historie, których nie sposób po³±czyæ moim zdaniem w jedna w miarê spójn± ca³o¶æ (do tego dochodz± 2 ca³kowicie ro¿ne rodowody). Niestety sprzeczno¶ci miedzy tymi opowie¶ciami to nie jedyny problem z narodzinami Jezusa. Oto w ewangelii Jana czytamy:
J 7, 27: Przecie¿ my wiemy, sk±d On pochodzi, natomiast, gdy Mesjasz przyjdzie, nikt nie bêdzie wiedzia³, sk±d jest.
J 7, 40-42: A w¶ród s³uchaj±cych Go t³umów odezwa³y siê g³osy: Ten prawdziwie jest prorokiem. Inni mówili: To jest Mesjasz. Ale – mówili drudzy – czy¿ Mesjasz przyjdzie z Galilei? Czy¿ Pismo nie mówi, ¿e Mesjasz bêdzie pochodzi³ z potomstwa Dawidowego i z miasteczka Betlejem?
J 7, 50-52: Odezwa³ siê do nich jeden spo¶ród nich, Nikodem, ten, który przedtem przyszed³ do Niego: Czy Prawo nasze potêpia cz³owieka, zanim go wpierw przes³ucha, i zbada, co czyni? Odpowiedzieli mu: Czy i ty jeste¶ z Galilei? Zbadaj, zobacz, ¿e ¿aden prorok nie powstaje z Galilei.
Jaki wniosek wyp³ywa z tych fragmentów i z 2 wersji historii narodzin? Oto wszyscy ¯ydzi znali Jezusa z Nazaretu, a nikt nie znal Jezusa z Betlejem. Z tekstu Jana jednoznacznie wynika, i¿ jednym z powodów niewiary ¯ydów w mesjanizm Jezusa by³o jego niew³a¶ciwe galilejskie pochodzenie. Oczywi¶cie Jan móg³ rozproszyæ te w±tpliwo¶ci wykorzystuj±c opowie¶æ Mateusza lub £ukasza lub tworz±c w³asn± wersjê. Ale Jan tego nie robi! W jego ewangelii nie ma ¶ladu o narodzinach Jezusa w Betlejem. Wrêcz przeciwnie, powy¿sze cytaty ¶wiadcz±, ze dla Jana Jezus by³ Mesjaszem mimo galilejskiego pochodzenia. Co ciekawsze du¿a czê¶æ katolickich biblistów twierdzi, ze Jan Ewangelista i umi³owany uczeñ z jego ewangelii to jedna i ta sama osoba. Za³ó¿my, ze tak jest. Oto umi³owany uczeñ zaopiekowa³ siê Maryj±, mia³ wiêc najwspanialsze na ¶wiecie ¼ród³o do stworzenia opisu narodzin Jezusa. Dlaczego wiêc tego nie zrobi³? Dlaczego nic nie wie o Betlejem? Dlaczego uwa¿a, ze Jezus pochodzi³ z Galilei?
¯ydzi byli niezmiernie przywi±zani do proroctwa o narodzeniu Mesjasza z pokolenia Dawida w Betlejem. Kto¶, kto nie spe³nia tego warunku, jest uzurpatorem a nie Mesjaszem. Jezus zaistnia³ na religijnej scenie Izraela po spotkaniu z Janem Chrzcicielem. Wcze¶niej ¿y³ sobie spokojnie w domu cie¶li z Nazaretu i nikt nie zwraca³ na niego uwagi. Fakt ten znalaz³ odbicie w najstarszej ewangelii ¶w. Marka, gdzie o dzieciñstwie Jezusa nie ma ani s³owa. Pierwsi chrze¶cijanie g³osz±c swoja naukê spotykali siê z poganami, dla których pochodzenie Jezusa z rodu Dawida i narodziny w Betlejem by³y zupe³nie obojêtne, oraz z ¯ydami, dla których kwestia ta mia³a kluczowa wagê. Oczywi¶cie potencjalny fakt pochodzenia z rodu Dawida i narodzin w Betlejem trudno by³o udowodniæ ¯ydom, pamiêtaj±cym Jezusa przychodz±cego z Galilei, na podstawie ewangelii ¶w. Marka. Powsta³a wiec pal±ca konieczno¶æ stworzenia takich opowie¶ci, które jednoznacznie przekona³yby ¯ydów o mesjanizmie Jezusa w kontek¶cie proroctw Izajasza i Micheasza:
Iz 7, 16: Dlatego Pan sam da wam znak: Oto Panna pocznie i porodzi Syna, i nazwie Go imieniem Emmanuel.
Mi 5, 1: A ty, Betlejem Efrata, najmniejsze jeste¶ w¶ród plemion judzkich! Z ciebie mi wyjdzie Ten, który bêdzie w³ada³ w Izraelu, a pochodzenie Jego od pocz±tku, od dni wieczno¶ci.
Zadania tego podjêli siê Mateusz i £ukasz. Niestety obaj u³o¿yli opowie¶ci niezale¿nie od siebie, st±d ich ca³kowita niezgodno¶æ. Prawnik lub historyk móg³by powiedzieæ, ¿e choæ rzeczywi¶cie ewangeli¶ci ró¿ni± siê w wielu szczegó³ach, to jednak najistotniejsze fakty przedstawiaj± tak samo, a wiec fakty te s± prawda po¶wiadczon± przez dwa niezale¿ne ¼ród³a. Co to za fakty:
1. Narodziny w Betlejem.
2. Narodziny z dziewicy.
3. Cuda i wizyty anio³ów.
4. Czas narodzin przypad³ na koniec panowania Heroda Wielkiego.
Ad 1. Obaj znaj± proroctwo Micheasza i oczekiwania ¯ydów z tym zwi±zane, wiec „z góry” wiedza, ze Jezus w tworzonych
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz gÅ‚osować w ankietach Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum