Strona Główna nasz DOM
www.netparafia.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» NastÄ™pny temat
Symeon i Anna...
Autor Wiadomość
ZoRo


Miejscowosc: Warszawa
WysÅ‚any: 1 Luty 2015, 19:08   Symeon i Anna...

http://www.wroclaw.biblis...milie-rozwaania
Symeon i Anna

Ewangelista £ukasz, opowiadaj±c o wizycie Maryi i Józefa z ma³ym Jezusem w Jerozolimie, wprowadza dwie zagadkowe postacie – Symeona (£k 2,22-35) oraz Anny (2,36-38). O tych dwojgu nie wiemy prawie nic. S± podobne do kilku innych osób, które pojawiaj± siê w Ewangeliach, odgrywaj± swoj± ma³± rolê i znikaj±. Postaciami tego typu s± równie¿ Szymon z Cyreny, który niós³ krzy¿ Chrystusa, Józef z Arymatei, który z³o¿y³ cia³o Pana w swoim prywatnym grobowcu, a tak¿e nieznani nawet z imienia w³a¶ciciel osio³ka, na którym Jezus wjecha³ do Jerozolimy, oraz w³a¶ciciel „górnej izby”, gdzie Mistrz z Aposto³ami spo¿yli wieczerzê Paschaln±. Mówi±c po in¿yniersku, Bóg steruje tym ¶wiatem, stawiaj±c na naszej drodze ró¿nych ludzi, stawiaj±c nas na drodze innych ludzi – a je¿eli pozwolimy Mu przez siebie dzia³aæ, mo¿emy odegraæ bardzo wa¿n± rolê w ¿yciu innego cz³owieka, którego byæ mo¿e spotkamy dopiero w bramie Raju.
Kim byli Symeon i Anna? Przyjê³o siê uwa¿aæ, ¿e Symeon by³ starcem. Na ten temat pojawi³ siê nawet midrasz (opowiadanie), ¿e nale¿a³ on do grona rabinów, którzy kilkaset lat przed narodzeniem Jezusa t³umaczyli na jêzyk grecki tekst Biblii Hebrajskiej (znany jako Septuaginta – dzie³o siedemdziesiêciu t³umaczy). Symeon mia³ zw±tpiæ w proroctwo Izajasza, ¿e Panna pocznie, i Bóg mia³ nie daæ mu umrzeæ a¿ do chwili spotkania z Jezusem, narodzonym z Dziewicy. Jednak Ewangelia wcale nie podaje wieku Symeona i nie nazywa go starcem. Z tekstu mo¿na wnioskowaæ, ¿e cz³owiek ten spodziewa³ siê ¶mierci, ale równie dobrze móg³ przecie¿ byæ nieuleczalnie chory lub kaleki. Niepodwa¿alne wiadomo¶ci o Symeonie sprowadzaj± siê tylko do tego, ¿e by³ prawy i pobo¿ny i mieszka³ w Jerozolimie (2,25). £ukasz Ewangelista informuje nas, ¿e on wyczekiwa³ „pociechy” Izraela (gr. ?????????? – ‘pocieszenie’).
Wed³ug mnie, „pocieszenie” nie jest nazwane przypadkowo. Kiedy czytamy o starym lub nieuleczalnie chorym ¯ydzie, prze¶ladowanym na obczy¼nie i we w³asnym kraju (bo taki jest kontekst historyczny ¿ycia ka¿dego ¯yda w tamtych czasach), mimo woli przychodz± na my¶l s³owa zapisane przez proroka Izajasza: „Pocieszcie, pocieszcie mój lud! – mówi wasz Bóg. – Przemawiajcie do serca Jeruzalem i wo³ajcie do niego, ¿e czas jego s³u¿by siê skoñczy³, ¿e nieprawo¶æ jego odpokutowana, bo odebra³o z rêki Pana karê w dwójnasób za wszystkie swe grzechy” (Iz 40,1-2). Nastêpne wersety u Izajasza (3-5) s± jednoznacznie ³±czone z misj± Jana Chrzciciela, który przygotowywa³ drogê Panu, ale Symeon nie oczekiwa³ tego. On nie oczekiwa³ wybawienia Izraela, ani nawet przygotowania do tego wybawienia. Symeon oczekiwa³ pocieszenia, które mia³o nast±piæ przed tym wszystkim. W³a¶nie dlatego Duch ¦wiêty objawi³ mu, ¿e zobaczy on Mesjasza w postaci pocieszenia, a nie zbawienia. Dlatego te¿ w swojej modlitwie Symeon mówi o zbawieniu w czasie przysz³ym (£k 2,30-31).
£ukasz opowiada nam, ¿e Duch ¦wiêty przyprowadzi³ Symeona do ¦wi±tyni (£k 2,27), ale nie mówi, jak On to uczyni³. Czy Symeon mia³ proroczy sen jak Józef? Czy widzia³ Anio³a jak Zachariasz lub Maryja? Czy widzia³ jasno¶æ z nieba jak Mêdrcy Wschodu? Tego nie wiemy. Nie wiemy równie¿, kto by³ obecny przy spotkaniu Symeona ze ¦wiêt± Rodzin±. Mo¿emy jedynie przypuszczaæ, ¿e skoro Symeon zwraca siê równie¿ do Maryi (2,34), to spotkanie nie odby³o siê na terenie samej ¦wi±tyni (gdzie kobiety nie mog³y wchodziæ), tylko na dziedziñcu.
Chcê zwróciæ uwagê na ma³y szczegó³: zanim Symeon wypowiedzia³ s³owa swojej znanej i czêsto recytowanej w ko¶cio³ach modlitwy, on pob³ogos³awi³ Boga (£k 2,28). Dla nas takie postawienie sprawy mo¿e wydawaæ siê dziwnie, ale w kontek¶cie judaistycznym jest to jak najbardziej normalne. W ka¿dej sytuacji ¯yd odmawia brachot, b³ogos³awi±c Boga. Zanim ¯yd zje chleb, musi powiedzieæ: B³ogos³awiony jeste¶, Bo¿e nasz, królu wszech¶wiata, który wyprowadzasz chleb z ziemi. Kiedy ¯yd us³yszy o ¶mierci cz³owieka, mówi: B³ogos³awiony jeste¶, Bo¿e nasz, królu wszech¶wiata, sêdzia sprawiedliwy. W dzisiejszym judaizmie istniej± b³ogos³awieñstwa dos³ownie na wszystkie mo¿liwe sytuacje. ¯yd b³ogos³awi Boga, kiedy je i pije, kiedy odczuwa przyjemny zapach lub widzi co¶ niezwyk³ego, kiedy wyrusza w drogê lub wraca do domu, nawet po za³atwieniu potrzeb naturalnych ¯yd b³ogos³awi Boga. Symeon b³ogos³awi³ Boga, który pozwoli³ mu zobaczyæ dziecko – pocieszenie Izraela.
Ewangelista relacjonuje, ¿e Maryja i Józef bardzo siê dziwili, zapewne nie rozumiej±c, co siê dzieje (£k 2,33). I tu do akcji wkracza Chana Bat-Pnuel (Anna, córka Fanuela), nazwana w Ewangelii „prorokini” (????????), która zdaje siê byæ jedyn± osob±, zorientowan± w ca³ej zaistnia³ej sytuacji. Przysz³a ona w najbardziej odpowiednim momencie i zaczê³a rozg³aszaæ to, co jej zosta³o objawione. Ta kobieta by³a pierwsz± osob± w historii, która mówi³a wszystkim o Jezusie.
Warto odnotowaæ, ¿e Ewangelia zawiera znacznie wiêcej danych osobowych Anny ni¿ Symeona. Znamy imiê jej ojca oraz jej „nazwisko” – czyli ród, z którego pochodzi³a. Znamy te¿ jej wiek (84 lata) i stan cywilny (wdowa po siedmiu latach ma³¿eñstwa). Najwyra¼niej Ewangelista £ukasz, w odró¿nieniu od ówczesnych rabinów, uwa¿aj±cych rozmowê z kobiet± za stratê czasu, przywi±zywa³ ogromn± wagê do ¶wiadectwa tej pierwszej Aposto³ki.
Podsumowuj±c, musimy stwierdziæ, ¿e bardzo ma³o wiemy o Symeonie i Annie. Rola Symeona, starego ¯yda, o którym nie wiemy w³a¶ciwie nic pewnego, sprowadzi³a siê do tego, by ujrzeæ zapowiedziane przez proroka Izajasza pocieszenie, które mia³o poprzedziæ przygotowania do przyj¶cia Pana. Rola Anny polega³a na tym, by opowiedzieæ o tym ca³emu ¶wiatu. Na pozór niewiele – ale Bóg nawet to uzna³ za godne umieszczenia w swojej Ewangelii.
Niewykluczone, ¿e i w naszym ¿yciu zdarzaj± siê sytuacje stwarzane przez Ducha ¦wiêtego w celu tylko Jemu znanym. Oby¶my pozwolili Mu dzia³aæ i przez to przyczynili siê do zbawienia ¶wiata.
 
 
WyÅ›wietl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group