Strona Główna nasz DOM
www.netparafia.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» NastÄ™pny temat
Klara i Franciszek
Autor Wiadomość
ZoRo


Miejscowosc: Warszawa
WysÅ‚any: 10 SierpieÅ„ 2015, 16:50   Klara i Franciszek

https://www.kapucyni.pl/i...-prorok-dla-nas
„Franciszek z Asy¿u – prorok dla nas”
br. Raniero Cantalamessa OFMCap
.........................
5. Klara i Franciszek

Ostatnia refleksja dotyczy relacji miêdzy Franciszkiem i Klar± jako modelu, który powinien przy¶wiecaæ dzisiejszym relacjom pomiêdzy pierwszym a drugim zakonem franciszkañskim, pomiêdzy wydaniem mêskim i ¿eñskim czy te¿ klariañskim franciszkanizmu.
Mówienie o przyja¼ni miêdzy Franciszkiem i Klar± jako o ludzkiej mi³o¶ci wysublimowanej sta³o siê dzi¶ bana³em. „Relacja miêdzy ¶w. Klar± a ¶w. Franciszkiem – pisze socjolog Francesco Alberoni – ma wszystkie cechy zakochania przeniesione (albo wysublimowane) w kierunku bo¿ym”. Jak ka¿dy cz³owiek tak i Franciszek, mimo ¿e ¶wiêty, móg³ prze¿ywaæ poci±g do kobiety i do seksu. ¬ród³a mówi± nam, ¿e celem pokonania pokus tego rodzaju Franciszek pewnego razu zim± tarza³ siê w ¶niegu. Ale nie chodzi³o o Klarê!
Pomiêdzy Klar± a Franciszkiem istnia³a niew±tpliwie g³êboka wiê¼ tak¿e ludzka, ale zupe³nie innej natury ni¿ sugeruj± psychologowie. Naturê tej relacji miêdzy Franciszkiem i Klar± najlepiej zrozumia³ pastor protestancki Paul Sabatier, który zapocz±tkowa³ studia historyczna nad Franciszkiem. Tak pisze: „Tu, bardziej ni¿ w innym przypadku, nale¿y zrezygnowaæ z os±dów zwyczajnego cz³owieka, który nie jest w stanie zrozumieæ takiego zjednoczenia miêdzy kobieta i mê¿czyzn±, w którym nie uczestniczy³by instynkt seksualny. Zjednoczenie p³ciowe ma w sobie co¶ boskiego, poniewa¿ przedstawia w sposób symboliczny zjednoczenie dusz. Mi³o¶æ fizyczna jest tylko przelotn± iskierk±, której zadaniem jest rozpalenie ognia trwa³ej mi³o¶ci; jest przedsionkiem ¶wi±tyni a nie ¶wiêtym ¶wiêtych… Istniej± dusze tak ma³o ziemskie i tak czyste, ¿e od razu wchodz± do ¶wiêtego ¶wiêtych i kiedy ju¿ tam siê znajd± my¶lenie o innym zjednoczeniu by³oby dla nich nie tylko upadkiem, ale wrêcz czym¶ niemo¿liwym. Tak± by³a mi³o¶æ miêdzy ¶wiêtym Franciszkiem i ¶wiêt± Klar±. To s± jednak wyj±tki, a ich czysto¶æ zawiera w sobie co¶ tajemniczego; jest tak wielka, ¿e proponuj±c j± ludziom ryzykujemy mówienie jêzykiem niezrozumia³ym lub jeszcze gorzej .
Niezwykle g³êboka harmonia pomiêdzy Franciszkiem a Klar±, charakteryzuj±ca epopejê franciszkañsk±, nie pochodzi z „cia³a i krwi”. Nie jest ona, ¿eby przywo³aæ równie¿ znany przyk³ad, jak ta miêdzy Heloiz± i Abelardem. Gdyby tak by³o, mo¿e zostawi³aby jaki¶ ¶lad w literaturze, ale nie w historii ¶wiêto¶ci. Mo¿emy j± okre¶liæ znanym powiedzeniem Gothego „blisko¶ci± wyboru” pod warunkiem, ¿e „wybór: pojmujemy nie tylko w znaczeniu aktywnym, jako dzia³anie osób, które dokona³y tych samych wyborów, ale jeszcze bardziej w znaczeniu pasywnym czyli „wybranie” osób przez Boga do tego samego celu.
Antoine de Saint-Exupéry napisa³, ¿e „kochaæ nie znaczy patrzeæ na siebie nawzajem, lecz patrzeæ razem w tym samym kierunku”. Klara i Franciszek nie strawili swojego ¿ycia na patrzeniu na siebie, na cieszeniu siê byciem razem. Niewiele s³ów zamienili ze sob±, prawie tylko te, które przytaczaj± nam ¼ród³a. Cechowa³a ich wielka pow¶ci±gliwo¶æ, do tego stopnia, ¿e wspó³bracia czasami przyja¼nie napominali Franciszka i wyrzucali mu jego zbytni± surowo¶æ wobec Klary. To ze wzglêdu na ich nalegania, jak mówi± Kwiatki, Franciszek zgodzi³ siê spo¿ycie z Klar± i jej siostrami s³ynnego posi³ku, który zakoñczy³ siê po¿arem duchowym, widocznym na kilka kilometrów .
W Asy¿u opowiada siê na ten temat sympatyczn± legendê. Franciszek i Klara wracaj± w kierunku San Damiano rozprawiaj±c o rzeczach duchowych. By³a zima i wiejsk± dró¿kê otacza³y jak zasieki krzewy g³ogu. Kiedy nadszed³ czas rozstania Klara zapyta³a Franciszka: „Ojcze, kiedy siê znowu zobaczymy i bêdziemy mogli mówiæ o Bogu? Kiedy znowu zakwitn± ró¿e, Siostro, odpowiedzia³ Franciszek. Klara zamilk³a i zaczê³a siê modliæ i oto g³aszcz±c rêkami krzewy g³ogu Franciszek zawa¿a, ¿e pomiêdzy nimi zakwit³y ró¿e.”
Przyja¼ñ pomiêdzy Franciszkiem i Klar± ma pewn± cechê: nie jest ekskluzywn±, nie wy³±cza innych, braci Franciszka czy sióstr Klary, ale jest nimi przepe³niona. Franciszek jest bratem i ojcem wszystkich sióstr; Klara jest siostr± i matk± wszystkich braci. Kiedy przyja¼ñ miêdzy mê¿czyzn± i kobiet± ma taki charakter – nie jest zaborcza, ale rozdzielaj±ca siê – przywo³uje stworzenie ¶wiata, powrót do pierwotnej niewinno¶ci relacji, „powrót do raju”, wed³ug idea³u ascetycznego ojców pustyni. Poprzez wyrzeczenie siê i przyjêcie krzy¿a (krzy¿a Chrystusa!) cz³owiek wraca do utraconego raju.
Zamiast patrzeæ na siebie nawzajem, Klara i Franciszek patrzyli w tym samym kierunku. I wiemy jaki to by³ „kierunek”: Jezus ubogi, pokorny, ukrzy¿owany. Klara i Franciszek to jakby dwoje oczu patrz±cych zawsze w tym samym kierunku.
Dwoje oczu to nie tylko oko powtórzone dwa razy; ¿adne z naszych dwóch oczu nie jest zapasowym czy zamiennym. Dwoje oczu, które patrz± na dany obiekt pod ró¿nym k±tem odtwarzaj± g³êbiê, wypuk³o¶æ przedmiotu, pozwalaj± na ogarniêcie przedmiotu wzrokiem. Tak by³o z Klar± i Franciszkiem. Patrzyli na tego samego Boga, tego samego Jezusa Chrystusa, tego samego Ukrzy¿owanego, tê sam± Eucharystie, ale pod w³asnym k±tem, poprzez w³asne dary i wra¿liwo¶æ: mêskie i ¿eñskie. Razem pojmowali wiêcej ni¿ pojê³oby dwóch Franciszków czy dwie Klary. To jest sedno uzupe³niania, które podkre¶la Biblia mówi±c: „Stworzy³ wiêc Bóg cz³owieka na swój obraz, na obraz Bo¿y go stworzy³: stworzy³ mê¿czyznê i niewiastê” (Rdz 1,27). Razem tworz± doskona³y obraz Boga biblijnego, który jest jedno¶ci± i ró¿norodno¶ci±, jeden i w trójcy, jedno¶ci± mi³o¶ci, a nie liczby. W ten sposób Franciszek i Klara s± obrazem Chrystusa totalnego, który jest oblubieñcem i oblubienic± zjednoczon± dla tworzenia „wielkiej tajemnicy” (Ef 5,32).
Wiemy jak relacja miêdzy mê¿czyzn± a kobiet± zosta³a dzi¶ zniszczona, sprowadzona prawie wy³±cznie, przynajmniej w ¶wiecie sztuki i reklamy, do relacji cia³ bez duszy. Franciszek i Klara, jak te¿ inne ¶wietlane „pary” w historii ¶wiêto¶ci chrze¶cijañskiej (Benedykt i Scholastyka, Franciszek Salezy i Joanna de Chantal…) stanowi± wezwanie do czego¶ innego, gdzie natura jest nie zniszczona, ale ukoronowana przez ³askê.
Tak¿e w naszych relacjach wewn±trz ko¶cielnych musimy siê jeszcze du¿o nauczyæ. W historii Ko¶cio³a relacje miêdzy zakonami ¿eñskimi i mêskimi charakteryzuj± siê prawie zawsze zale¿no¶ci± i poddaniem ¿eñskich zakonów odpowiadaj±cym im zakonom mêskim. Klara i Franciszek mówi± nam bardziej o wzajemnym uzupe³nianiu, wspó³pracy, a nie poddaniu. W relacji miêdzy Franciszkiem i Klar± nie ma ¿adnego ¶ladu tej woli panowania, która czêsto zatruwa nawet najbardziej intymne wyrazy mi³o¶ci mê¿czyzny i kobiety czyni±c je bardziej podobnymi do agresji ni¿ do gestów wzajemnego zjednoczenia. Zostaje pokonana jedna ze smutnych konsekwencji któr± grzech sprowadzi³a na kobietê: „ku twemu mê¿owi bêdziesz kierowa³a swe pragnienia, on za¶ bêdzie panowa³ nad tob±” (Rdz 3,16). W tym znaczeniu przygoda Franciszka i Klary nie przemawia tylko do osób konsekrowanych, ale jest przypomnieniem koniecznym dla ca³ych spo³eczeñstw.
Koñczê przypomnieniem znanej zachêty, któr± Franciszek skierowa³ do braci zgromadzonych na pierwszej kapitule namiotów: „Synowie moi, wiele przyrzekli¶my Bogu; o wiele wiêcej przyrzek³ nam Bóg, je¶li dotrzymamy, co¶my Jemu przyrzekli, a oczekujmy na pewno tego, co nam przyrzek³. Krótka jest rozkosz ¶wiata; mêka, co nastêpuje po niej, jest wieczna; drobna jest mêka tego ¿ywota, lecz chwa³a drugiego ¿ywota jest bez koñca”.

T³umaczenie br. Tadeusz Bargiel OFMCap
 
 
ZoRo


Miejscowosc: Warszawa
WysÅ‚any: 10 SierpieÅ„ 2015, 17:09   ¦w. Klara - ¿yciorys, wspomnienie 11 sierpnia

https://www.kapucyni.pl/i...nie-11-sierpnia
 
 
WyÅ›wietl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group