Strona Główna nasz DOM
www.netparafia.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» NastÄ™pny temat
Jan Chrzciciel - prorok Adwentu
Autor Wiadomość
ZoRo


Miejscowosc: Warszawa
WysÅ‚any: 11 GrudzieÅ„ 2015, 19:35   Jan Chrzciciel - prorok Adwentu

http://www.niedziela.pl/wydruk/23136/nd
Jan Chrzciciel - prorok Adwentu

W ko¶ciele Zachariasza znajduje siê grota, która wed³ug staro¿ytnej tradycji jest pozosta³o¶ci± domu Zachariasza. Tam przyszed³ na ¶wiat Jan Chrzciciel. Na umieszczonej w posadzce groty rozecie widnieje napis „Tu narodzi³ siê poprzednik Chrystusa”. Ko¶ció³ Nawiedzenia ¶w. El¿biety zdobi fresk przedstawiaj±cy rze¼ Niewini±tek. W¶ród dzieci, których ¿ycie po narodzinach Jezusa zawis³o na w³osku, by³ równie¿ jego kuzyn i rówie¶nik - Jan. Artysta, nawi±zuj±c do apokryficznych wyobra¿eñ, pokazuje cudowne ocalenie El¿biety i jej syna. Pami±tk± cudu ma byæ fragment wapiennej ska³y przechowywany za specjaln± krat±. Wyra¼ne wg³êbienie w kszta³cie le¿±cego niemowlêcia ma potwierdzaæ legendê, wed³ug której matka i jej dziecko przeczekali zagro¿enie ukryci we wnêtrzu ska³y.
Ci, których ciekawo¶æ ¶wiata i obiektywne mo¿liwo¶ci sk³oni± do przekroczenia granicy izraelsko-jordañskiej, bêd± mogli odwiedziæ miejsce, w którym Jan Chrzciciel mêczeñstwem potwierdzi³ swoje przywi±zanie do prawdy. Na wschód od Morza Martwego wznosi siê czê¶ciowo sztucznie usypane wzgórze, na którym widniej± ruiny Macherontu. By³a to potê¿na twierdza wzniesiona przez Heroda Wielkiego. Wraz z Herodionem i Masad± tworzy³a ³añcuch fortec, który mia³ os³aniaæ jego panowanie przed zagro¿eniem zewnêtrznym i wewnêtrznym. Po ¶mierci Heroda Wielkiego w 4 r. przed Chrystusem zgodnie z jego wol± pañstwo zosta³o podzielone miêdzy jego trzech synów. Galileê i tereny po przeciwnej stronie Jordanu i Morza Martwego otrzyma³ Herod Antypas.
Ain Kerem, Pustynia Judzka, Jordan i Macheront wyznaczaj± geograficzne ramy ¿ycia Jana Chrzciciela. Ka¿dego roku w Adwencie staje przed nami ten cz³owiek w p³aszczu z wielb³±dziej sier¶ci, przepasany pasem, mieszkaj±cy na pustyni i od¿ywiaj±cy siê szarañcz± i miodem. W miejscu jego narodzin widnieje napis Hic precursor Domini natus est (Tu narodzi³ siê Poprzednik Pana). Ca³a to¿samo¶æ tego cz³owieka znajduje wyja¶nienie w osobie i dziele Jezusa Chrystusa.
„Czy ty jeste¶ Eliaszem?” - pytano Jana Chrzciciela. Dziwne pytanie - zwa¿ywszy, ¿e prorok Eliasz ¿y³ ponad osiemset lat przed Janem. Eliasz by³ prorokiem, który dzia³a³ w bardzo trudnym dla Izraela okresie. Kraj cieszy³ siê potêg± ekonomiczn± i bogactwem, ale w³adcy oraz lud odst±pili od wiary w Boga Jedynego. Eliasz przez ca³e swoje ¿ycie walczy³ o serca swoich braci, by powrócili do wiary swoich przodków. Stacza³ pojedynki z kap³anami obcych bóstw, odwa¿nie wskazywa³ w³adcom ich b³êdy i wiaro³omstwo. Z tego powodu zosta³ uchod¼c±. Czêsto broni³ Izraelitów przed nimi samymi, przed ich zach³anno¶ci±, konsumpcjonizmem, obojêtno¶ci± religijn± i przekonaniem, ¿e to cz³owiek jest jedynym panem historii. ¯ydzi wierzyli i nadal wierz±, ¿e Eliasz, który w tajemniczy sposób zosta³ zabrany do nieba, przychodzi w najwa¿niejszych i najbardziej krytycznych momentach w ¿yciu narodu i jednostek. Eliasz przychodzi podczas ceremonii obrzezania (czyli Przymierza), przychodzi podczas obchodów ¦wiêta Paschy i ma przyj¶æ tu¿ przed nadej¶ciem Mesjasza. Eliasz jest tym, który sprawi, ¿e w sercach synów znów zago¶ci wiara i sprawiedliwo¶æ ich ojców.
Kiedy Nowy Testament nazywa Jana Chrzciciela Eliaszem, to oczywi¶cie nie chodzi tu o jak±¶ reinkarnacjê ani o cudowny powrót na ziemiê postaci sprzed wieków, ale o osobê, która spe³ni funkcjê Eliasza i nauczaj±c w jego duchu, przygotuje Izrael na przyj¶cie Mesjasza. Jan g³osi swoje przes³anie nie tylko s³owami, ale ca³ym sob±. Zazwyczaj prorok jest postrzegany jako postaæ niezwykle surowa i ascetyczna. Ale czy kto¶ zapowiadaj±cy Jezusa mo¿e siê a¿ tak bardzo od Niego ró¿niæ? Jan przecie¿ g³osi³ Dobr± Nowinê - Ewangeliê o tym, ¿e mimo ró¿nych drañstw, jakich mo¿emy siê dopu¶ciæ, i rzeczywi¶cie dopuszczamy, Bóg pozostawi³ jeszcze dla nas mo¿liwo¶æ zmiany tej sytuacji. Innymi s³owy jest mo¿liwo¶æ U£ASKAWIENIA. To przes³anie sta³o siê tre¶ci± ca³ej osoby Chrzciciela, którego hebrajskie imiê Johanan oznacza „Jahwe u³askawi³”.
P³aszcz z sier¶ci, w który ubrany jest Jan, to znak jego funkcji prorockiej. Wraz ze swoim p³aszczem Eliasz przekaza³ godno¶æ prorock± swemu nastêpcy Elizeuszowi. Jan jest ubrany dok³adnie tak, jak ubrany by³ prorok Eliasz (por. 2 Krl 1, 7). Pas doko³a bioder to znak gotowo¶ci do wyruszenia tam, gdzie skieruje go Pan. Jan, przebywaj±c na pustyni, ¿ywi siê szarañcz± i miodem, tak jak Izrael na pustyni by³ ¿ywiony mann± i przepiórkami.
Wspó³cze¶ni Janowi mieszkañcy Ziemi ¦wiêtej musieli uwa¿aæ Go za niezwyk³± postaæ, gdy¿ pytali, czy jest Eliaszem, a mo¿e Mesjaszem. Jan nie móg³ przyznaæ, ¿e jest Eliaszem, dopóki nie nadszed³ Ten, któremu nie by³ godzien rozwi±zaæ rzemieni u sanda³ów. Wed³ug tradycji ¿ydowskiej, je¿eli cz³owiek przez pewien czas rozwi±zywa³ rzemyki u sanda³ów swego pana, to móg³ byæ uwa¿any za kupionego niewolnika. Inna tradycja mówi, ¿e ani uczeñ mistrzowi, ani hebrajski niewolnik swemu panu nie bêdzie rozwi±zywa³ ani wk³ada³ sanda³ów. Wielko¶æ Jana Chrzciciela polega miêdzy innymi na tym, ¿e mia³ ¶wiadomo¶æ pe³nienia funkcji s³u¿ebnej wobec Jezusa, swego kuzyna z Nazaretu.
Gdy Jan zosta³ uwiêziony przez Heroda Antypasa (syna tego Heroda, który dopu¶ci³ siê rzezi dzieci w Judei), ju¿ z wiêzienia wys³a³ do Jezusa swoich uczniów z pytaniem: „Czy Ty jeste¶ Tym, który ma przyj¶æ, czy te¿ innego mamy oczekiwaæ?” (£k 7, 19). Najwyra¼niej Jezus nie do koñca przystawa³ do jego wyobra¿eñ o Mesjaszu. W obliczu zbli¿aj±cej siê ¶mierci pytanie Jana Chrzciciela ma jeszcze inny sens: Kim ja jestem? Jaki sens ma moja dzia³alno¶æ? Czy jestem Eliaszem? Cz³owiek nigdy nie bêdzie wiedzia³, kim jest, dopóki nie otrzyma odpowiedzi na pytanie, kim jest Jezus. Dopiero pewno¶æ obecno¶ci Mesjasza pozwoli Janowi powiedzieæ: „Trzeba, by On wzrasta³, a ja ¿ebym siê umniejsza³” (J 3, 30).
Osoba Jana do¶æ nieoczekiwanie pojawia siê w hymnie o Logosie w czwartej Ewangelii (J 1, 6). W tej pie¶ni o relacji kosmosu, ludzko¶ci i Boga nagle pojawia siê Jan, konkretny cz³owiek, ¶wiadek ¶wiat³o¶ci. Jego ¶wiadectwo skierowane jest do wszystkich ludzi. Jan jest pierwszym cz³owiekiem, który pozna³ ¶wiat³o¶æ i daje o niej ¶wiadectwo. On wskaza³ Jezusa swoim uczniom, nazywaj±c Go Barankiem Bo¿ym. Wiedzia³, ¿e krew Mesjasza przyniesie zbawienie. Dziêki jego ¶wiadectwu uczniowie rozpoznali w Jezusie oczekiwanego Mesjasza (por. J 1, 29 nn).
Misja Jana Chrzciciela przed dwoma tysi±cami lat nie zakoñczy³a siê sukcesem, ale jak ¯ydzi wierz± w obecno¶æ Eliasza w prze³omowych momentach ¿ycia, tak my wierzymy, ¿e podczas ka¿dego Adwentu g³o¶niejsze staje siê wo³anie „Prostujcie drogê Pañsk±”.
 
 
WyÅ›wietl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group