Strona Główna nasz DOM
www.netparafia.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» NastÄ™pny temat
Sakramenty - dlaczego ich potrzebujemy?
Autor Wiadomość
ZoRo


Miejscowosc: Warszawa
WysÅ‚any: 7 StyczeÅ„ 2018, 16:52   Sakramenty - dlaczego ich potrzebujemy?

https://www.deon.pl/relig...trzebujemy.html
Sakramenty - dlaczego ich potrzebujemy?
Zbigniew Marek SJ

Przedmiotem dociekañ wielu osób jest sposób, w jaki Bóg przez Jezusa Chrystusa i moc± Ducha ¦wiêtego udziela ludziom swego zbawienia - Bo¿ego ¿ycia. Chrze¶cijanie wierz±, ¿e zamys³ Trójjedynego Boga, by zbawiæ podlegaj±cych ¶mierci ludzi, wype³ni³ Jezus Chrystus w swoim misterium paschalnym: sw± mêk± na krzy¿u, ¶mierci±, zmartwychwstaniem i wniebowst±pieniem.

Obecno¶æ i dzia³anie Jezusa Chrystusa

Ko¶ció³ wierzy, ¿e tajemnicê (misterium) zbawienia Jezus Chrystus uobecnia w sprawowanej przez wierz±cych za po¶rednictwem s³ów i znaków wystêpuj±cych w liturgii. Obecno¶æ i dzia³anie Jezusa Chrystusa w Ko¶ciele nazywane jest "ekonomi± sakramentaln±. Jest ona kontynuacja dzie³a odkupienia i polega na udzielaniu przez Ko¶ció³ jego owoców podczas celebrowania "liturgii sakramentalnej Ko¶cio³a zw³aszcza Eucharystii". Z tych powodów Ko¶ció³ uwa¿a liturgiê za czynno¶æ w najwy¿szym stopniu ¶wiêt±. Ona stanowi "szczyt, do którego zmierza dzia³alno¶æ Ko¶cio³a, i zarazem jest ¼ród³em, z którego wyp³ywa jego moc. Przez liturgiê Chrystus kontynuuje w swoim Ko¶ciele, z Ko¶cio³em i przez Ko¶ció³ dzie³o odkupienia, którego udziela w g³oszonym przez Ko¶ció³ s³owie Bo¿ym (Ewangelii) oraz sakramentach Ko¶cio³a.


Do¶wiadczenie pokazuje, ¿e wielu ludzi nie zawsze rozumie oraz przyjmuje, ¿e Bóg zbawienia udziela za po¶rednictwem znaków. Najwa¿niejszym z nich jest znak Ko¶cio³a i jego sakramentów. Wiele osób, tak¿e uwa¿aj±cych siêga wierz±ce, wyra¿a swe w±tpliwo¶ci o konieczno¶ci uczestniczenia w ¿yciu religijnym Ko¶cio³a i przyjmowania jego sakramentów. Niekiedy te¿, je¶li ju¿ to czyni±, to przyjmuj± je w sposób do¶æ mechaniczny, oczekuj±c "cudownej" przemiany w³asnego ¿ycia. Je¶li ona nie nastêpuje, to pojawia siê rozczarowanie, a w dalszej perspektywie w±tpliwo¶æ, czy warto je przyjmowaæ? Co robiæ, aby ustrzec siê przed takim powierzchownym i pe³nym nieporozumieñ przyjmowaniem sakramentów?


Poszukuj±c odpowiedzi na postawione pytania nale¿y sobie u¶wiadomiæ, ¿e o sposobie udzielania zbawienia decyduje sam jeden Pan Bóg. Domaga siê On od ludzi wiary - zaufania w to, ¿e Jego postêpowanie wobec cz³owieka jest s³uszne i wype³nione mi³o¶ci±. Jezus Chrystus licz±c siê z tym, ¿e cz³owiek bêdzie poszukiwa³ potwierdzenia g³oszonej mu Ewangelii o zbawieniu, zostawi³ (ustanowi³) Ko¶cio³owi znaki, nazwane sakramentami. S± one "widzialnymi i skutecznymi znakami ³aski, ustanowionymi przez Chrystusa i powierzonymi Ko¶cio³owi, przez które jest nam udzielane ¿ycie Bo¿e. Jest ich siedem: chrzest, bierzmowanie, Eucharystia, pokuta, namaszczenie chorych, kap³añstwo, ma³¿eñstwo". Po¶ród wszystkich sakramentów Ko¶cio³a szczególne znaczenie posiada Eucharystia i chrzest. Znaczenie obu tych sakramentów zostaje zaznaczone gdy wyznajemy sw± wiarê w "¶wiêtych obcowanie" i "odpuszczenie grzechów ".



Znaki obecno¶ci i dzia³ania Jezusa Chrystusa


Znakiem Bo¿ej przyja¼ni i ¿yczliwo¶ci wobec ludzi jest miêdzy innymi Ko¶ció³ i jego sakramenty . Dla chrze¶cijan Ko¶ció³ staje siê szczególnym miejscem do¶wiadczania zbawiaj±cej blisko¶ci Boga. Z tych powodów nazywa siê go "sakramentem" jedno¶ci ludzi z Bogiem i miêdzy sob±, tzn. ¿e jest on znakiem nadchodz±cego nowego ¶wiata, w którym to "przysz³e" ju¿ zaczyna byæ obecne. Nale¿y przy tym mieæ ¶wiadomo¶æ i tego, ¿e sakramenty s± czym¶ wiêcej ni¿ tylko zewnêtrznymi formami - s± sygna³ami, które wskazuj±, ¿e zbawienie Bo¿e, o którym siê mówi, jest rzeczywisto¶ci±, darem przekazanym przez Boga ludziom za po¶rednictwem Ko¶cio³a. Za ich po¶rednictwem Jezus Chrystus czyni widzialn±, s³yszaln±, do¶wiadczan± i obecn± nios±c± zbawienie wspólnotê Boga z cz³owiekiem. ¬ród³em tej wspólnoty jest ¿ycie, ¶mieræ i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, poniewa¿ On jest uciele¶nieniem mi³o¶ci Boga do ludzi. O tym wydarzeniu powiedzia³ papie¿ Leon Wielki ( + 461): "Wszystko to, co w zbawczym dziele Jezusa Chrystusa by³o widzialne, s³yszalne i do¶wiadczalne, dzia³a nadal w sakramentach Ko¶cio³a". Istot± tej wypowiedzi jest wiara Ko¶cio³a w obecno¶æ Bo¿ego zbawienia we wszystkich okresach historii ¶wiata i cz³owieka. Znakiem obecnego i udzielanego ¶wiatu za po¶rednictwem Ko¶cio³a Bo¿ego zbawienia w ¶wiecie jest ¿yj±ca Ewangeli± wspólnota wierz±cych. Sw± wiê¼ z Bogiem i lud¼mi uroczy¶cie wyra¿a ona poprzez przyjmowane znaki nazywane sakramentami. W nich zbawiaj±ca wspólnota Boga z cz³owiekiem staje siê widzialna, s³yszalna, do¶wiadczalna i obecna.


Zwi±zany z udzielaniem sakramentów dar Bo¿ego ¿ycia, ³aska sakramentalna, jest w³a¶ciwym ka¿demu sakramentowi darem Ducha ¦wiêtego udzielanym przez Chrystusa. Duch uzdrawia i przemienia tych, którzy przyjmuj± sakrament, upodabniaj±c ich do Syna Bo¿ego. Otrzymywana "³aska sakramentalna" jest ³ask± Ducha ¦wiêtego, udzielon± przez Chrystusa i w³a¶ciw± ka¿demu z sakramentów. Duch ¦wiêty uzdrawia i przemienia tych, którzy przyjmuj± sakrament, upodabnia ich do Syna Bo¿ego i z Nim jednoczy, a tym samym pomaga wszystkim cz³onkom Ko¶cio³a w osi±ganiu ¶wiêto¶ci przez wzrastanie w mi³o¶ci. Z tego te¿ powodu sakramenty Ko¶ció³ nazywane s± tak¿e sakramentami ¿ycia wiecznego, gdy¿ w nich cz³owiek otrzymuje zadatek ¿ycia zakotwiczonego w wiecznej mi³o¶ci Boga.


Zwi±zany z udzielaniem sakramentów dar Bo¿ego ¿ycia udzielany jest po to, by za równo poszczególny wierz±cy, jak i ca³y Ko¶ció³ wzrastali w ¶wiêto¶ci i mi³o¶ci oraz by byli zdolni sk³adaæ ¶wiadectwo swej wiary. Na tej te¿ podstawie Ko¶ció³ naucza, ¿e dla wierz±cych w Chrystusa sakramenty s± konieczne do zbawienia - nawet je¶li poszczególni wierni nie wszystkie je przyjmuj± - poniewa¿ udzielaj± one ³ask sakramentalnych, odpuszczaj± grzechy, czyni± wiernych dzieæmi Bo¿ymi, upodabniaj± do Chrystusa, naszego Pana i w³±czaj± do Ko¶cio³a. Duch ¦wiêty uzdrawia i przemienia tych, którzy Go przyjmuj±. Z tych powodów sakramenty Ko¶cio³a nazywane s± sakramentami wiary. Przyjmowanie sakramentów z jednej strony zak³ada wiarê cz³owieka, a z drugiej j± karmi, umacnia i wyra¿a poprzez towarzysz±ce ich udzielaniu s³owa, a tak¿e obrzêdy. Ko¶ció³ uczy i wierzy, ¿e w sakramentach dzia³a sam Chrystus. Z tego powodu s± one zawsze skuteczne ju¿ przez samo spe³nienie czynno¶ci sakramentalnej, a nie przez osobist± ¶wiêto¶æ szafarza. Skuteczno¶æ ta jest jednak warunkowana odpowiedni± dyspozycj± przyjmuj±cego sakramenty.


Dla wielu osób niezrozumia³e i czêsto trudne do przyjêcia staje siê pogodzenie tego, ¿e skoro dawc± sakramentów jest Jezus Chrystus, to dlaczego mamy ³±czyæ je z Ko¶cio³em i jego pos³ug±? Dlaczego przy przyjmowaniu sakramentów mamy szukaæ pomocy u ludzi, jak na przyk³ad w sakramencie pokuty i pojednania? Odpowied¼ jest jedna. Sakramenty s± darem Chrystusa dla Ko¶cio³a po to, aby za ich po¶rednictwem przekazywa³ ludzko¶ci moc± Ducha ¦wiêtego dar zbawienia. Ich udzielania sprawia, ¿e tworz±ca wspólnotê mi³o¶æ Boga staje siê dla ludzi widzialna, s³yszalna, do¶wiadczalna i obecna.


Sakramenty, przez to, ¿e ich sprawowanie i udzielanie Chrystus powierzy³ Ko¶cio³owi nazywane s± sakramentami Ko¶cio³a. Ich udzielanie jest niczym innym, jak wype³nieniem Chrystusowego polecenia udzielania ludzko¶ci darów Bo¿ego zbawienia. Wype³niane przez Ko¶ció³ pos³annictwo niesienia daru zbawienia wymaga siê od wierz±cych w³a¶ciwego przygotowania. Dzieje siê to moc± Ducha ¦wiêtego, który uzdalnia do rozumienia i przyjmowania z wiar± s³owa Bo¿ego. On te¿ udziela daru wiary koniecznej do przyjmowania sakramentów.


Dlaczego chrze¶cijanin nie mo¿e lekcewa¿yæ i zaniechaæ przyjmowania znaków ukazuj±cych ludzko¶ci blisko¶æ i przyja¼ñ Boga? Wydaje siê, ¿e jedn± z podstawowych czynno¶ci wydaje siê potrzeba budzenia wiary w to, ¿e Chrystus uobecnia w sprawowanej przez Ko¶ció³ liturgii sakramentalnej tajemnicê swej mêki, ¶mierci i zmartwychwstania, a wiêc tajemnicê zbawienia cz³owieka. oraz udziela jej owoców - Bo¿e ¿ycie. Zatem przyjmowanie sakramentów oznacza osobisty udzia³ cz³owieka w wype³nianiu zbawczego planu Boga, który swym zasiêgiem obejmuje ¿ycie wieczne. Ponadto wyra¿a ono zrozumienie w³asnego powo³ania, które cz³owiek odnajduje w ¿yciu Ko¶cio³a. Zatem przyjmowanie sakramentów oznacza osobiste zaanga¿owanie cz³owieka w wype³nianie zbawczego planu Boga, który swym zasiêgiem obejmuje ¿ycie wieczne. Wyra¿a te¿ zrozumienie w³asnego powo³ania, które cz³owiek odnajduje w ¿yciu Ko¶cio³a.



S³owniczek najwa¿niejszych pojêæ



Zbawienie (po hebrajsku szalom = zbawienie, pokój) wyra¿a dobra przyobiecane ludziom przez Boga: szczê¶cie, którego cz³owiek pragnie i którego poszukuje. Zbawieniem jest do¶wiadczenie Boga udzielaj±cego siê cz³owiekowi w mi³o¶ci, Jego ³aska, Jego przebaczenie, Ojcostwo, udzia³ w Jego ¿yciu. Tworzy ono wiêzy, dziêki którym ludzie zgodnie wspó³¿yj± ze sob± oraz trwaj± w ³±czno¶ci z Bogiem; jest ¿yciem pe³nym szczê¶cia zgodnie z obietnic± Boga.



Pojêcie "liturgia" oznacza³o pierwotnie "dzie³o publiczne", "s³u¿bê pe³nion± przez lud lub na rzecz ludu". W tradycji chrze¶cijañskiej oznacza ono udzia³ ludu Bo¿ego w "dziele Bo¿ym". Przez sprawowanie liturgii Ko¶ció³ w szczególny sposób uobecnia Chrystusa i Jego zbawcze dzie³o, które prowadzi ku oddawaniu czci Bogu, g³oszeniu Ewangelii oraz pe³nieniu czynów mi³o¶ci. Oznacza to, ¿e przy sprawowaniu liturgii zawsze chodzi o s³u¿bê Bogu i s³u¿bê ludziom.



Sakrament (od ³ac. sacramentum = niewzruszalne opieczê­towanie; u¿ywane najczê¶ciej jako t³umaczenie greckiego my- sterion = tajemnica): Teologowie powiadaj±: Jezus Chrystus jest Prasakramentem Bo¿ej mi³o¶ci do cz³owieka. Oznacza to, ¿e On j± zapowiada (w s³owie), On j± przynosi (dzia³anie) i On sam ni± jest (skutek). W tym samym sensie tak¿e Ko¶ció³ jest sakramentem. Od Jezusa Chrystusa otrzyma³ on polecenie g³o­szenia mi³o¶ci Boga do cz³owieka i przyczyniania siê do tego, aby ta mi³o¶æ mog³a uzewnêtrzniæ siê w naszym ¶wiecie. Odby­wa siê to w poszczególnych sakramentach, które w sposób wi­dzialny, s³yszalny i do¶wiadczalny mówi± nam o tym, jak Bóg kocha nas przez Jezusa.



Sakramenty s± "sakramentami Ko¶cio³a" w podwójnym znaczeniu: s± sakramentami "przez Ko¶ció³" i "dla Ko¶cio³a". S± one sakramentami "przez Ko¶ció³", poniewa¿ jest on sakramentem dzia³ania Chrystusa, który dokonuje w nim swego dzie³a dziêki pos³aniu Ducha ¦wiêtego. S± one tak¿e "dla Ko¶cio³a", bêd±c "sakramentami, które buduj± Ko¶ció³", poniewa¿ ukazuj± i udzielaj± ludziom, zw³aszcza w Eucharystii, tajemnicê komunii Boga Mi³o¶ci, Jednego w Trzech Osobach (KKK 1118).

Poszczególne odcinki cyklu i daty ich publikacji
1. Chrzest - dlaczego pierwszy? - 21 lutego
2. Bierzmowanie - po co nam dary Ducha ¦w.? - 27 lutego
3. Eucharystia - dlaczego jest tak wa¿na? - 28 lutego
4. Pokuta - o czym musimy pamiêtaæ? - 6 marca
5. Namaszczenie chorych - jak nie¶æ wsparcie? - 7 marca
6. Ma³¿eñstwo - dlaczego na ca³e ¿ycie? - 13 marca
7. Kap³añstwo - czy ksiê¿a s± potrzebni? - 14 marca
 
 
WyÅ›wietl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group