Strona Główna nasz DOM
www.netparafia.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» NastÄ™pny temat
Nowy Testament w postach
Autor Wiadomość
ZoRo


Miejscowosc: Warszawa
WysÅ‚any: 6 Marzec 2019, 07:42   Nowy Testament w postach

http://www.niedziela.pl/a...ament-w-postach
Nowy Testament w postach
Biskup Kazimierz Romaniuk

W niektórych krajach Europy Zachodniej rok 2003 zosta³ og³oszony Rokiem Biblii. Organizuje siê w zwi±zku z tym ró¿ne imprezy, spotkania ekumeniczne, godziny i niedziele biblijne, a wszystko po to, ¿eby utwierdziæ ludzi wierz±cych w przekonaniu, ¿e Biblia to naprawdê ksiêga naszej wiary i moralno¶ci i ¿e bez zapoznania siê z ni± nie mo¿na byæ chrze¶cijaninem. Nic tedy dziwnego, ¿e prze¿ywaniu tego Roku Pisma ¦wiêtego towarzysz±, zw³aszcza w mediach, ci±g³e odwo³ywania siê do Biblii i odczytywanie poprzez jej pryzmat realiów naszego codziennego ¿ycia.
Wyrazem w³±czania siê w te europejskie obchody Roku Pisma ¦wiêtego niech te¿ bêdzie niniejsze spojrzenie oczyma autorów natchnionych Nowego Testamentu na praktykê postu.

1. Przy lekturze tekstów nowotestamentalnych uderza przede wszystkim bardzo krytyczne odnoszenie siê Jezusa do atmosfery, w jakiej kiedy¶ pielêgnowano praktyki postu. Oto, co czytamy na przyk³ad u Mt 6, 16: "Kiedy po¶cicie, nie b±d¼cie smutni jak ob³udnicy, którzy przybieraj± smutny wygl±d po to, by ludzie wiedzieli, ¿e oni poszcz±". Na co¶ innego, ale w tonacji równie krytycznej zwraca Jezus uwagê przy innej okazji. Tak mówi: "Czy go¶cie na uczcie godowej mog± po¶ciæ, gdy jeszcze jest z nimi pan m³ody?" (Mk 2, 19). Okazuje siê, ¿e takim krytykowanym przez Jezusa praktykom postu oddawali siê nie tylko ludzie Starego Prawa, a zw³aszcza faryzeusze, lecz tak¿e uczniowie Jana Chrzciciela. Nic tedy dziwnego, ¿e faryzeusze pytali pewnego dnia:, "Dlaczego uczniowie Jana poszcz± czêsto i odprawiaj± ró¿ne mod³y podobnie zreszt± jak uczniowie faryzeuszów, a twoi jedz± i pij±?" (£k 5, 33).
Krytyczny stosunek Jezusa do starotestamentalnych praktyk postu ma swoje uzasadnienie w tym, ¿e poszcz±cy wykorzystywali je do ob³udnego prezentowania swojej rzekomej pobo¿no¶ci. Jezus wyra¼nie mówi o takich: "przybieraj± smutny wygl±d po to, by ludzie widzieli, ¿e oni poszcz±". To chyba ta sama kategoria ludzi, których reprezentant tak oto modli³ siê pewnego dnia w ¶wi±tyni: "Bo¿e, dziêkujê Ci, ¿e nie jestem jak inni ludzie: jak z³odzieje, nieuczciwi, cudzo³o¿nicy (...) Poszczê dwa razy w tygodniu, oddajê dziesiêcinê ze wszystkiego, co mam" (£k 18, 11). Jest to bardzo niew³a¶ciwy stosunek do Pana Boga i wrêcz odra¿aj±cy sposób traktowania pobo¿nych praktyk. W takiej atmosferze, przy takich za³o¿eniach nie mo¿na po¶ciæ. St±d ten krytyczny stosunek Jezusa do postów uprawianych przez ludzi spoza krêgów Jego uczniów. Zreszt± ju¿ w Starym Testamencie nie brak a¿ nazbyt surowych os±dów takiej pobo¿no¶ci. Oto, co mówi Jahwe ustami proroka Izajasza: "Po có¿ mi wasze niezliczone ofiary (...) Przesyt czujê od ca³opaleñ koz³ów i od obfito¶ci t³uszczu upasionych wo³ów. Odraz± Mnie nape³nia krew os³ów i baranów (...) Przestañcie mi ju¿ przynosiæ te niepotrzebne dary, gdy¿ ich dym nape³nia Mnie odraz±" (Iz 1, 11-13).

2. Odniós³szy siê tak krytycznie do poszczenia w atmosferze, udawanego zreszt±, smutku, Jezus sam przekazuje pozytywne pouczenia na temat zachowañ i wygl±du poszcz±cego. Tak mówi: "Ty za¶, gdy po¶cisz, nama¶æ sobie g³owê i umyj twarz, a¿eby twój post by³ widziany nie przez ludzi, lecz przez Ojca twego, który jest tam, w ukryciu i który widzi to, co ukryte" (Mt 6, 17n). Wzmianka "namaszczenia g³owy" i "ukrycia twarzy" jest, byæ mo¿e, antytetyczn± aluzj± do starotestamentalnego zwyczaju posypywania g³owy popio³em na czas szczególnej pokuty, której czê¶æ stanowi³y tak¿e posty. Czytamy w Ksiêdze Judyty: "Wszyscy mieszkañcy Jerozolimy, ich ¿ony i dzieci (...) posypywali sobie g³owy popio³em i przywdziewali szaty pokutne" (4, 11); nieco dalej: "Tymczasem Judyta rzuci³a siê na ziemiê, posypa³a sobie g³owê popio³em ..." (9, 1); jeszcze dok³adniej wygl±d osoby pokutuj±cej opisuje Ksiêga Estery: "Strach przed ¶mierci± ogarn±³ tak¿e królow± Esterê, która równie¿ zaczê³a szukaæ ratunku u Pana. Zdjê³a z siebie swoje kosztowne suknie i przyodzia³a siê w szaty z dnia ucisku i ¿a³oby. Nie u¿ywa³a ju¿ wiêcej drogich wonno¶ci, tylko popio³em i py³em posypywa³a swoj± g³owê. Przesta³a siê troszczyæ zupe³nie o swoje cia³o a jej w³osy nie by³y ju¿ piêknie u³o¿one, lecz spada³y bez³adnie na ramiona" (4, 17k).

3. Z wypowiedzi samego Jezusa wynika, i¿ ludzie Starego Prawa byli przekonani, ¿e za przestrzeganie postów przewidzianych Prawem, samo Prawo zagwarantuje im te¿ wieczne zbawienie. Otó¿ nic bardziej b³êdnego. Dzie³o zbawienia dokonuje siê przez Jezusa Chrystusa, którego obecno¶æ na ziemi ¿yj±cych wtedy ludzi powinna by³a nape³niaæ prawdziw± rado¶ci±. Jezus mówi, co prawda, przez przypowie¶ci, ale bardzo wyra¼nie: "Czy¿ go¶cie na uczcie godowej mog± po¶ciæ, gdy jeszcze jest z nimi Pan m³ody? Nie mog± po¶ciæ, jak d³ugo jest z nimi pan m³ody" (Mk 2, 19).
 
 
WyÅ›wietl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group