Strona Główna nasz DOM
www.netparafia.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» NastÄ™pny temat
Ecclesia in Medio Oriente 19
Autor Wiadomość
karino09
Ania


Miejscowosc: Lublin
WysÅ‚any: 10 PaĽdziernik 2012, 23:03   Ecclesia in Medio Oriente 19

Dialog miêdzyreligijny

19. Natura i powszechne powo³anie Ko¶cio³a
wymagaj±, aby prowadzi³ on dialog z wyznaw-
cami innych religii. Na Bliskim Wschodzie dialog
ten jest oparty na wiêzach duchowych i historycznych,
³±cz±cych chrze¶cijan z ¿ydami i muzu³manami.
Dialog ten, który nie jest podyktowany
przede wszystkim wzglêdami pragmatycznymi natury
politycznej lub spo³ecznej, opiera siê przede
wszystkim na podstawach teologicznych, które
wymagaj± wiary. Pochodz± one z Pisma ¦wiêtego
i s± wyra¼nie okre¶lone w Konstytucji dogmatycznej
o Ko¶ciele Lumen gentium i w Deklaracji o
stosunku Ko¶cio³a do religii niechrze¶cijañskich
Nostra aetate17. ¯ydzi, chrze¶cijanie i muzu³manie
wierz± w jednego Boga, Stwórcê wszystkich ludzi.
Oby ¿ydzi, chrze¶cijanie i muzu³manie odkryli
na nowo jedno z Bo¿ych pragnieñ – pragnienie
jedno¶ci i zgody rodziny ludzkiej. Oby ¿ydzi,
chrze¶cijanie i muzu³manie odkryli w innym wierz±cym
brata, którego nale¿y szanowaæ i kochaæ,
aby na swej ziemi daæ w pierwszym rzêdzie piêkne
¶wiadectwo pogody ducha i dobrego wspó³¿ycia
miêdzy synami Abrahama. Wyznawanie jednego
Boga zamiast instrumentalizowania go w powtarzaj±cych
siê i nie daj±cych siê usprawiedliwiæ
dla cz³owieka autentycznie wierz±cego konfliktach,
mo¿e – je¶li jest prze¿ywane z sercem czystym
– istotnie przyczyniæ siê do pokoju w tym regionie
oraz nacechowanego szacunkiem wspó³¿ycia
jego mieszkañców.

16 Por. Propositio 28, gdzie pewne proponowane inicjatywy
nale¿± do kompetencji lokalnych biskupów, a inne, anga¿uj±ce
ca³y Ko¶ció³ katolicki, zostan± przestudiowane w uzgodnieniu
ze Stolic± Piotrow±.
17 Por.
http://episkopat.pl/pliki...-%20Polacco.pdf
 
 
Dorota Halasa
Dorota H


Miejscowosc: Tokio
WysÅ‚any: 11 PaĽdziernik 2012, 02:22   

Natura i powszechne powo³anie Ko¶cio³a
wymagaj±, aby prowadzi³ on dialog z wyznaw-
cami innych religii.


Ja rozciagam te slowa Papieza jeszcze dalej, czyli na Daleki Wschod, tutaj gdzie zyjemy obok religii zupelnie niechrzescijanskich jak buddyzm, rodzime japonskie wierzenia przypominjacae poganstwo czyli shinto oraz taoizm, a zyciem spolecznym rzadzi konfucjanizm.
Chrzescijanstwo musi sie tutaj czesto podporzadkowac obyczajom miejscowym i nawet zwyczajom shintoistycznym, aby nie byc zupelnie wyeliminowanym z zycia.
Mimo tego jest tu sporo ludzi, ktorzy zasluguja na niebo i mysle, ze dialog z tymi ludzmi i z ludzmi z innych kultur i religii, o ile mozna ich nazwac religijnymi, jest jak naj bardziej potrzebny, jest wrecz nasza misja apostolska. Misja, w ktorej swiadczymy swoim zyciem o Bogu.
 
 
Wanda
wanda

Miejscowosc: Lublin
WysÅ‚any: 11 PaĽdziernik 2012, 14:24   

Chrze¶cijañstwo na „krañcach ziemi”
Id¼cie na ca³y ¶wiat i g³o¶cie Ewangeliê wszelkiemu stworzeniu! Kto uwierzy i przyjmie chrzest, bêdzie zbawiony, a kto nie uwierzy, bêdzie potêpiony /Mk 16, 15-16/.
Owocem realizacji tego nakazu jest obecno¶æ wyznawców Jezusa Chrystusa w najdalszych nawet zak±tkach ziemi. Dobra Nowina rozprzestrzenia siê dla zbawienia wszelkiego stworzenia. Jednak los wielu chrze¶cijan jest dramatyczny, ich ¿ycie i zdrowie jest nara¿one. Akty przemocy wobec wyznawców Chrystusa staj± siê coraz brutalniejsze i czêstsze, ¶mia³o mo¿na mówiæ o prze¶ladowaniu za wiarê. Warto w tym kontek¶cie zapytaæ o drogê, w jaki sposób nauka Pana Naszego Jezusa Chrystusa dotar³a na „krañce ziemi”. Jakimi szlakami sz³a i dociera³a do nieznaj±cych jej ludzi, którzy przyjêli j± i nierzadko cierpi± za jej wyznawanie. O to zapytali¶my dr El¿bietê Przyby³-Sadowsk± z Instytutu Religioznawstwa UJ.
[….]
Jak wygl±da historia pocz±tków wspólnot chrze¶cijañskich na terenach obecnie zdominowanych przez islam?
Zacznijmy od tego, ¿e wiêkszo¶æ wspólnot chrze¶cijañskich na tych terenach jest niemal tak samo stara jak chrze¶cijañstwo. I w³a¶ciwie nie ma czemu siê dziwiæ. Antiochia, Aleksandria, Damaszek to przecie¿ najwa¿niejsze miasta cesarstwa rzymskiego na Wschodzie. Zatem dostêp do nich sta³ otworem przed misjami apostolskimi, a przecie¿ chrze¶cijañstwo od samego pocz±tku by³o religi± misyjn±. Widaæ to doskonale, gdy siê uwa¿nie czyta Nowy Testament. We¼my na przyk³ad Syriê. Przecie¿ ¶w. Pawe³ nawróci³ siê w³a¶nie pod murami Damaszku. O¶lepiony i zdezorientowany trafi³ tam pod opiekê chrze¶cijan, których wcze¶niej prze¶ladowa³. W innym miejscu Nowego Testamentu mo¿emy przeczytaæ o nawróceniu dworzanina etiopskiej królowej Kandaki. Antiochia - jedno z najwa¿niejszych miast Bliskiego Wschodu (obecnie na terytorium Turcji) - by³a pierwsz± stolic± biskupi± ¶w. Piotra. To w³a¶nie tam po raz pierwszy nazwano wyznawców Chrystusa chrze¶cijanami. W granicach obecnego pañstwa tureckiego znajduje siê te¿ Kapadocja, z której wywodz± siê najwa¿niejsi Ojcowie Ko¶cio³a okresu wprowadzania w ¿ycie uchwa³ Soboru Nicejskiego (IV wiek) - ¶w. Bazyli Wielki, ¶w. Grzegorz z Nyssy, ¶w. Grzegorz z Nazjanzu. Wreszcie monastycyzm chrze¶cijañski narodzi³ siê przecie¿ w Egipcie. Przez wiele wieków to w³a¶nie Bliski Wschód stanowi³ centrum ¶wiata chrze¶cijañskiego. [….]
 
 
Abuna Zygmunt
Abuna Zygmunt


Miejscowosc: Aleppo
WysÅ‚any: 11 PaĽdziernik 2012, 20:43   

Podoba mi sie fragment mowiacy o pogodnych spotkaniach pomiedzy ludzmi w ich codziennym zyciu, bo dialog z innymi religiami to oczywiscie nie tylko ten z sal kongresowych , zza mikrofonow i kamer telewizyjnych . Prawdziwy dialog to rowniez zwyczajne zycie, zwyczajni ludzie, zwyczajna sasiedzka przyjazn i szacunek.
 
 
karino09
Ania


Miejscowosc: Lublin
WysÅ‚any: 11 PaĽdziernik 2012, 22:32   

Podczas otwarcia Roku Wiary patriarcha Konstantynopola Bart³omiej I wezwa³ do szczególnej modlitwy za chrze¶cijan na Bliskim Wschodzie.
(...)„W obecnym tyglu przemocy, oddzielenia i podzia³u, który nasila siê miêdzy ludami i narodami, niech mi³o¶æ i pragnienie zgody, które tutaj wyznajemy oraz zrozumienie, jakiego poszukujemy na drodze dialogu i wzajemnego szacunku, bêd± wzorem dla ¶wiata. Niech ca³a ludzko¶æ wyci±gnie rêkê ku „innemu” i wspó³dzia³a, aby przezwyciê¿yæ cierpienie ludzi na ca³ym ¶wiecie, szczególnie w obliczu g³odu, klêsk ¿ywio³owych, chorób i wojen, które w ostateczno¶ci wp³ywaj± na ¿ycie ka¿dego z nas”
(...)„Moja obecno¶æ oznacza i pieczêtuje nasze zaanga¿owanie, aby wspólnie ¶wiadczyæ o ewangelicznym orêdziu zbawienia i uleczenia naszym braciom najmniejszym: ubogim, uci¶nionym, zapomnianym” – powiedzia³.
(...) „po usuniêciu muru dziel±cego Ko¶ció³ Zachodni i Wschodni nastanie w koñcu jedno mieszkanie” i nastanie widzialna jedno¶æ.
 
 
WyÅ›wietl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group