Wysłany: 12 PaĽdziernik 2012, 23:40 Ecclesia in Medio Oriente 22/23
22. Relacje miêdzy obydwiema wspólnotami religijnymi
by³y naznaczone przez historiê i ludzkie
namiêtno¶ci. Niezliczone i czêste s± nieporozumienia
i wzajemna nieufno¶æ. Niewybaczalne i
wysoce naganne s± podstêpne i brutalne prze¶ladowania
w przesz³o¶ci! Jednak mimo tych smutnych
sytuacji wzajemne ubogacenie na przestrzeni
wieków by³o tak p³odne, ¿e przyczyni³o siê
do narodzin i rozkwitu cywilizacji i kultury powszechnie
znanej jako judeochrze¶cijañska. Jakby
te dwa ¶wiaty, z ró¿nych powodów okre¶laj±ce
siebie jako ró¿ne lub przeciwne, postanowi³y
po³±czyæ si³y, aby daæ ludzko¶ci szlachetny stop.
Ta wiê¼, która ³±czy, jednocze¶nie dziel±c, ¿ydów i
chrze¶cijan, musi ich otworzyæ na now± odpowiedzialno¶æ
jednych za drugich, jednych wraz z drugimi18.
Albowiem te dwa ludy otrzyma³y to samo
b³ogos³awieñstwo i obietnice wieczno¶ci, pozwalaj±ce
razem ufnie zmierzaæ ku braterstwu.
23. Ko¶ció³ katolicki, wierny nauczaniu Soboru
Watykañskiego II, patrzy z szacunkiem na muzu³manów.
Oddaj± oni kult Bogu szczególnie przez
modlitwê, ja³mu¿nê i post, czcz± Jezusa jako proroka,
jednak bez uznania Jego bosko¶ci, i czcz±
Maryjê, Jego dziewicz± Matkê. Wiemy, ¿e spotkanie
islamu z chrze¶cijañstwem czêsto przybiera³o
formê kontrowersji doktrynalnych. Niestety,
te ró¿nice doktrynalne pos³u¿y³y jednemu i drugiemu
za pretekst do uzasadniania w imiê religii
praktyk nietolerancji, dyskryminacji, marginalizacji,
a nawet prze¶ladowania19.
18 Por. BENEDYKT XVI, Przemówienie podczas spotkania ze
wspólnot± ¿ydowsk± w siedzibie Wielkiego Rabinatu Izraela w O¶rodku
Hechal Szlomo, Jerozolima (12 maja 2009); AAS 101 (2009),
522-523; L’Osservatore Romano, wyd. polskie, n. 7-8/2009, s. 28;
por. Propositio 41.
19 Por. Propositio 5.
Niestety, te ró¿nice doktrynalne pos³u¿y³y jednemu i drugiemu
za pretekst do uzasadniania w imiê religii
praktyk nietolerancji, dyskryminacji, marginalizacji,
a nawet prze¶ladowania
Czlowiek jest tylko czlowiekiem i kazdy prtetekst mu wystarczy, zeby przywalic innemu w imie wlasnej racji. Religia jest do tego latwym materialem bo sie odnosi do psyche, a ta latwo jest majac autorytet manipulowac. Mysle, ze dobrze jest zdawac sobie sprawe ze slabosci ludzkiej i byc na nia wyczulonym pamietajac slowa:
i odpusc nam nasze winy jako i my odpuszaczamy naszym winowajcom
i nie wodz nas na pokuszenie, ale nas zbaw ode zlego
amen
Nie ma ju¿ ¯yda ani poganina, nie ma ju¿ niewolnika ani cz³owieka wolnego, nie ma ju¿ mê¿czyzny ani kobiety, wszyscy bowiem jeste¶cie kim¶ jednym w Chrystusie Jezusie. Je¿eli za¶ nale¿ycie do Chrystusa, to jeste¶cie te¿ potomstwem Abrahama i zgodnie z obietnic± dziedzicami.
Przejawy tej nietolerancji niestety wykorzystywane s± dla wszelkich innych celów i partykularnych interesów zupe³nie nie zwi±zanych z religi±. Jest to jednocze¶nie wyrazem tego, ¿e religia jest bardzo czu³ym punktem spo³eczeñstw, ale czy chodzi o wiarê czy tradycjê? Wiara przecie¿ nie mo¿e prowadziæ do konfliktów lub staæ siê ich zarzewiem. Nie ptakiej wierze mówi Ojciec ¶w.
'Wiara przeciez nie moze prowadzic do konfliktow"
Raczej nie powinna, ale moze, skoro tak jest. Religia to nadzwyczaj czula sprawa. Drazni nawet ludzi niewierzacych.
Aniu,czy i gdzie mozna nabyc drukiem zebrane Ecclesia in Medio Oriente? Wolalabym miec w reku niz w komputerze,za co i tak Tobie dziekuje.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz gÅ‚osować w ankietach Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum