Wysłany: 30 Kwiecień 2013, 09:49 Papieskie intencje AM - maj 2013
Wyja¶nienie papieskich intencji AM – maj 2013
Ogólna na maj:
Aby odpowiedzialni za wymiar sprawiedliwo¶ci kierowali siê zawsze uczciwo¶ci± i prawym sumieniem.
Jan Pawe³ II, zwracaj±c siê do ONZ (5 X 1995), stwierdzi³ potrzebê uszanowania moralnej logiki, która umo¿liwia pokój. Chodzi o regu³y postêpowania obowi±zuj±ce w relacjach miêdzyludzkich. Bóg wpisa³ w sumienia to, co papie¿ nazwa³ „transcendentn± gramatyk±”. Trzeba jej przestrzegaæ i przyj±æ j± jako wezwanie do realizacji m±drego planu wpisanego przez Stwórcê w ludzkie serce. To jest podstawa ¿ycia spo³ecznego, przes³anka pokoju, uczciwo¶ci i prawo¶ci sumienia. Te warto¶ci razem wziête pozwalaj± na ¿ycie godne cz³owieka i na utrzymanie ³adu spo³ecznego.
Z kolei pokój i porozumienie miêdzy lud¼mi nie jest mo¿liwe bez sprawiedliwo¶ci, która pobudza do dawania ka¿demu tego co s³uszne. Jej praktykowanie zawsze obarczone by³o trudem i ryzykiem. Tu pojawia siê dodatkowy problem: trzeba postêpowaæ zgodnie z prawem, ale coraz czê¶ciej jest ono w obecnym czasie stanowione bez liczenia siê z wol± Boga. To sprawa odrêbna, bo dotycz±ca nie tylko prawników, ale polityków i pos³ów. Niemniej dopiero ca³y ten kontekst uczyni w pe³ni zrozumia³ym zamys³ Ojca ¦wiêtego, który naszej modlitwie powierza ludzi odpowiedzialnych za wymiar sprawiedliwo¶ci. Ta czê¶æ funkcjonowania pañstwa nie cieszy siê du¿ym zaufaniem ludzi. Przyczyny s± pewnie wielorakie, ale sam fakt musi dziwiæ i niepokoiæ, bo dotyczy sektora istotnego w „pañstwie prawa”, zw³aszcza dlatego, ¿e cieszy siê on przywilejem suwerenno¶ci, czyli mo¿e byæ kontrolowany tylko przez osoby nale¿±ce do wymiaru sprawiedliwo¶ci.
Pro¶my Boga za ludzi odpowiedzialnych za wymiar sprawiedliwo¶ci. Módlmy siê o uczciwo¶æ i prawe sumienie tych, którzy uczestnicz± w procesie badania spraw podleg³ych s±downictwu, a zw³aszcza za tych, którzy wydaj± wyroki.
Seminaria duchowne, niezale¿nie od kontynentu, na którym dzia³aj±, s± miejscem i czasem intelektualnego oraz duchowego kszta³towania przysz³ych kap³anów. Wprowadzone zosta³y przez Sobór Trydencki w odpowiedzi na wyzwanie rzucone Ko¶cio³owi przez reformacjê. S± kontynuacj± tego, czego do¶wiadczyli aposto³owie, których Jezus wezwa³ i zgromadzi³ przy sobie. Mieli Mu towarzyszyæ, by s³uchaæ Jego nauczania, patrzyæ na Jego sposób dzia³ania i prze¿yæ „przej¶cie”, jakiego dokona³ przez ¶mieræ i zmartwychwstanie. Temat ten obszernie omówi³ Jan Pawe³ II w dokumencie Pastores dabo vobis.
M³odzi powo³ani przez Jezusa, by „i¶æ za Nim”, w seminarium zdobywaæ maj± umiejêtno¶æ g³oszenia Ewangelii. Metody i formy stosowane w instytucji, która jest zarazem uczelni± wy¿sz± i domem formacji, poddawane s± wci±¿ modyfikacjom, bo nieustannie zmieniaj± siê czasy, a z nimi mentalno¶æ ludzi, których trzeba prowadziæ do Jezusa. Niemniej jego konkretna forma ma byæ zdolna odpowiedzieæ na potrzeby czasu, pozostaj±c wierna warto¶ciom ewangelicznym. Seminarium duchowne ma byæ wspólnot± „uczniów Pana”, którzy siê kszta³c±, d±¿±c do osobistej dojrza³o¶ci. Mi³o¶æ Boga-Cz³owieka ma w nich znale¼æ konkretny wyraz. Wspólne ¿ycie, studia, a nade wszystko liturgia prze¿ywana w atmosferze wiary i przyja¼ni – przy uwzglêdnieniu ró¿nic temperamentu i kultury – rozwijaæ w nich powinny ducha modlitwy, dziêki codziennej kontemplacji s³owa Bo¿ego i sprawowanej Eucharystii oraz budziæ poczucie jedno¶ci Mistycznego Cia³a Jezusa, wyczulaj±c na sprawiedliwo¶æ. Przyszli kap³ani maj± byæ przecie¿ pasterzami wed³ug Serca Chrystusa.
ks. Ryszard Machnik SJ
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz gÅ‚osować w ankietach Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum