Strona Główna nasz DOM
www.netparafia.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» NastÄ™pny temat
1o10o2013(wtorek)--oooNASZooo--o--ROZANIEC
Autor Wiadomość
ElzbietaS
Elzbieta


Miejscowosc: Tokio
WysÅ‚any: 1 PaĽdziernik 2013, 02:38   1o10o2013(wtorek)--oooNASZooo--o--ROZANIEC

Duchu ¦wiêty, przyjd¼ z pomoc± mojej s³abo¶ci (Rz 8, 26)
 
 
ElzbietaS
Elzbieta


Miejscowosc: Tokio
WysÅ‚any: 1 PaĽdziernik 2013, 02:47   

K+M+B

1-10-2013 wtorek

Czesc Bolesna
---------------------------------------------------
Tajemnice Bolesne:

1.Modlitwa Pana Jezusa w Ogrojcu.
2.Biczowanie Pana Jezusa.
3.Ukoronowanie korona z cierni.
4.Dzwiganie krzyza przez Pana Jezusa.
5.Smierc na krzyzu.

----------------------------------------------------

//
http://www.youtube.com/watch?v=wGCEVVCAT7I



Je¶li masz chwile smutne w swym ¿yciu….


Je¶li masz chwile smutne w swym ¿yciu,
Powierz je Matce.
Kiedy rozpacz rozdziera twe serce,
Ofiaruj siê Jej.

Ref.
Matce, która pod krzy¿em sta³a,
Matce, która siê z Synem ¿egna³a,
Która uczyæ ciê bêdzie pokory,
Cierpienie znie¶æ ci pomo¿e.
Ona, Matka, która pod krzy¿em sta³a
Matka, która siê z Synem ¿egna³a
Ona uczyæ ciê bêdzie pokory,
Cierpienie znie¶æ ci pomo¿e.

2. Kiedy ruszasz w dalek± wêdrówkê
Powierz siê Matce.
Gdy na szlaku zaskoczy ciê burza
Ofiaruj siê Jej.

3. Je¶li zgubisz sw± drogê do Boga
Powierz siê Matce.
Gdy w twym sercu znów go¶ci trwoga
Ofiaruj siê Jej.

//


W Imie Ojca i Syna i Ducha Swietego. Amen
Wierze w Boga... Ojcze nasz...
(O wiare, nadzieje i milosc): Zdrowas Maryjo... Zdrowas Maryjo... Zdrowas Maryjo...
Chwala Ojcu i Synowi i Duchowi Swietemu ...

+---o---o-o-o---o

------------------ 1.Modlitwa Pana Jezusa w Ogrojcu. --------------
// //
Ojcze nasz ... Zdrowas Maryjo ... Zdrowas Maryjo ... ................. Chwala Ojcu i Synowi i Duchowi Swietemu ...
+---o---o-o-o---o---o-o-o-o-o-o-o-o-o-o---o

----------------- 2.Biczowanie Pana Jezusa. ---------------
// //
Ojcze nasz ... Zdrowas Maryjo ... Zdrowas Maryjo ... ................. Chwala Ojcu i Synowi i Duchowi Swietemu ...
+---o---o-o-o---o---o-o-o-o-o-o-o-o-o-o---o---o-o-o-o-o-o-o-o-o-o---o

----------------- 3.Ukoronowanie korona z cierni. ----------------
// //
Ojcze nasz ... Zdrowas Maryjo ... Zdrowas Maryjo ... ................. Chwala Ojcu i Synowi i Duchowi Swietemu ...
+---o---o-o-o---o---o-o-o-o-o-o-o-o-o-o---o---o-o-o-o-o-o-o-o-o-o---o---o-o-o-o-o-o-o-o-o-o---o

---------------- 4.Dzwiganie krzyza przez Pana Jezusa. -----------
//

Matka zawsze chce, aby jej dzieci jak najmniej cierpia³y. Z prostego powodu. Jest ze swoimi dzieæmi w jakiej¶ wyj±tkowej wiêzi, wyra¿aj±cej siê wspó³odczuwaniem. Jak mê¿czyzna powinien zachowywaæ siê wobec kobiety, któr± kocha, a która cierpi z jego powodu? Jak powinien zachowaæ siê Jezus w stosunku do swojej Matki? W tym przypadku nawet najwiêksza wiara Maryi, Jej przenikliwe rozumienie sensu mêki i ¶mierci Syna, nie zmniejszaj± cierpienia. Do tego nie mo¿na mieæ dystansu! To jest jeden z wiêkszych dylematów mêskiej duszy. Mê¿czy¼ni potrzebuj± wyzwañ. Potrzebuj± ¿yæ z warto¶ciami, za które warto umrzeæ. Ka¿dy mê¿czyzna powinien byæ jak ¿o³nierz, który zawsze jest gotowy, by i¶æ na front i oddaæ ¿ycie. Mo¿na powiedzieæ pro¶ciej i mo¿e to zabrzmieæ bardziej religijnie: jak stra¿ak, który wstaje z ³ó¿ka pó¼n± noc± i za chwilê ryzykuje ¿ycie, by ratowaæ ludzi. My¶lê, ¿e tego napiêcia nigdy nie mo¿na zmniejszyæ. Wyobra¼my sobie, jak czu³aby siê Maryja, gdyby Jezus stchórzy³. A¿ trudno to sobie wyobraziæ. Trudno takie s³owa napisaæ, wymówiæ je. Dlaczego kobieta mia³aby szanowaæ tchórza? Mo¿e go dalej kochaæ, ale szanowaæ? Droga Jezusa to rodzaj mêskiej powinno¶ci. To droga ku Zbawieniu. To zbawienie dokonuje siê jednak przez osobiste mêstwo Jezusa, przez Jego cierpienie. To s± Jego wybory i to jest Jego decyzja. Gdyby nie wytrwa³, nie zachowa³ godno¶ci, nie by³oby Zbawienia. Mo¿e nigdy tak o tym nie my¶leli¶my, ale tak to wygl±da. Tylko z perspektywy dwóch tysiêcy lat mo¿e siê wydawaæ, ¿e tak mia³o byæ. Wtedy to by³a walka. Cierpienie i rozterki. Nie przeciw mi³o¶ci, ale zgodnie z jej duchem.

-ks. Jacek "Wiosna" Stryczek

//
Ojcze nasz ... Zdrowas Maryjo ... Zdrowas Maryjo ... ................. Chwala Ojcu i Synowi i Duchowi Swietemu ...
+---o---o-o-o---o---o-o-o-o-o-o-o-o-o-o---o---o-o-o-o-o-o-o-o-o-o---o---o-o-o-o-o-o-o-o-o-o---o---o-o-o-o-o-o-o-o-o-o---o

----------------- 5.Smierc na krzyzu-----------------------
// //
Ojcze nasz ... Zdrowas Maryjo ... Zdrowas Maryjo ... ................. Chwala Ojcu i Synowi i Duchowi Swietemu ...
+---o---o-o-o---o---o-o-o-o-o-o-o-o-o-o---o---o-o-o-o-o-o-o-o-o-o---o---o-o-o-o-o-o-o-o-o-o---o---o-o-o-o-o-o-o-o-o-o---o---o-o-o-o-o-o-o-o-o-o---o

O mój Jezu, przebacz nam nasze grzechy, chroñ od ognia piekielnego; zaprowad¼ do nieba wszystkie dusze, a szczególnie te, które najwiêcej potrzebuj± Twego Mi³osierdzia ".
 
 
Abuna Zygmunt
Abuna Zygmunt


Miejscowosc: Aleppo
WysÅ‚any: 1 PaĽdziernik 2013, 20:22   

Przedruk z Domu Japonskiego ( Dorota zamiescila ten dobry i bardzo praktyczny artykul z tygodnika Niedziela.

Pa¼dziernik nazywany jest miesi±cem ró¿añcowym. Ko¶ció³ w tym czasie szczególnie zaleca tê prost± i zarazem g³êbok± modlitwê.
Tradycja monastycznej modlitwy zwraca uwagê na ci±g³± potrzebê trwania w Bo¿ej obecno¶ci. Kolejno anachoreci, benedyktyni, cystersi, kartuzi s³ysz±c s³owa: "Nieustannie siê módlcie" (1Tes 5,17), na wzór Chrystusa u¶wiêcali poszczególne pory dnia i nocy, obok Eucharystii, rozwa¿aniem Ojcze nasz oraz modlitw± stu piêædziesiêcioma psalmami. Wschodni chrze¶cijanie, wzrastaj±c w tradycji medytacji, wprowadzili powtarzanie wybranych s³ów Pisma: "Bo¿e, wejrzyj ku wspomo¿eniu memu" czy "Panie Jezu Chryste, zmi³uj siê nade mn±". Czyniono to w rytm oddechu, pos³ugiwano siê czêsto kamykami, by zliczyæ ilo¶æ powtórzeñ i pomóc w skupieniu.

W pó¼niejszych wiekach ró¿aniec po³±czy rozmaite tradycje, w tym tak¿e hezychastyczn± modlitwê Jezusow±. Na Zachodzie przy klasztorach w VIII i IX w. uczono ¶wieckich wiernych oraz rozmaitych illiterati (analfabetów) modlitw, opartych na Pi¶mie ¦wiêtym, pobo¿nych hymnach, a przede wszystkim na Modlitwie Pañskiej. Taki zastêpczy "psa³terz" s³u¿y³ tak¿e mnichom, którzy nawet podczas pracy fizycznej mogli odmówiæ 150 modlitw - tyle, ile jest psalmów w Psa³terzu.

Powoli powstawa³y ró¿ne nurty modlitwy medytacyjnej, powi±zanej z kultem oddawanym Bogurodzicy. Znana nam w obecnej formie modlitwa Ave Maria ukszta³towa³a siê dopiero oko³o XIII i XIV w., kiedy to najpierw powi±zano ze sob± ewangeliczne s³owa pozdrowienia anielskiego oraz s³owa ¶w. El¿biety. Epidemie "czarnej ¶mierci", dziesi±tkuj±ce ludzi w ¶redniowiecznej Europie, spowodowa³y, ¿e do pozdrowienia do³±czono nastêpnie pro¶bê do Maryi o modlitwê za "nas grzesznych teraz i w godzinê ¶mierci naszej". Zdarza³o siê, ¿e odmawiano piêædziesi±t czy sto razy Zdrowa¶ Maryjo miêdzy innymi na pami±tkê dzie³a stworzenia ¶wiata. Stopniowo utar³o siê stosowanie stu piêædziesiêciu wezwañ do Maryi.

Interesuj±ce s± równie¿ hipotezy dotycz±ce pochodzenia nazwy "ró¿aniec" (rosarium). Jedna z nich kieruje nas na Daleki Wschód, gdzie ludzie tak¿e wykorzystuj± jako techniczn± pomoc w medytacji sznur modlitewny. Indyjskie s³owo "japamala" oznaczaj±ce "zbiór modlitw", b±d¼ "zbiór ró¿" ("japa" - ró¿a), s³u¿y³o dla opisu metody modlitwy na paciorkach, która w VIII i IX wieku przesz³a do islamu, a na prze³omie XII i XIII wieku dalej, do chrze¶cijañstwa. Miêdzy innymi dominikanin Wilhelm de Nubruk, przebywaj±c jaki¶ czas w¶ród Tatarów, relacjonuje: "Oni nosz± sznury modlitewne (paternoster) tak jak my". Tradycja zachodnia podaje legendê o cystersie, któremu Maryja objawi³a, ¿e zamiast wieñca kwiatów sk³adanego u stóp jej figury, mo¿e sk³adaæ "wieniec ró¿" (niem. Rosenkranz; ró¿a - kwiat symbolicznie zwi±zany z Bogurodzic±) w formie wielokrotnej modlitwy Ave Maria.

W XV wieku ostatecznie powi±zano dwa wymiary: powtarzanie modlitewnych formu³ oraz rozwa¿anie tajemnic z ¿ycia Jezusa i Maryi. Obok maryjnego ró¿añca, znane s± inne jego formy. Przyk³adem mo¿e byæ Ró¿aniec Naj¶wiêtszego Imienia Jezus, odmawiany podobnie, choæ odnosz±cy siê do innych tajemnic radosnych z ¿ycia Jezusa. Wa¿n± rolê w rozpowszechnianiu ró¿añca odgrywaj± dominikanie, którzy ucz±, jak siê modliæ, odwo³uj±c siê przy tym do rozwa¿añ biblijnych. Bretoñski dominikanin b³. Alain de la Roche porz±dkuje rozmaite tradycje i upowszechnia podzia³ ró¿añca (nazywa go Psa³terzem Jezusa i Maryi) na piêtna¶cie dziesi±tków (jedno Ojcze nasz, dziesiêæ Zdrowa¶) podzielonych na trzy czê¶ci.

Od XV wieku rozkwitaj± tak¿e bractwa ró¿añcowe, dla których pierwszy statut opracowa³ w 1476 r. przeor dominikañskiego ko¶cio³a ¶w. Andrzeja z Kolonii. Znamy te¿ jeden z pierwszych obrazów ró¿añcowych (ok. 1500 r.), przedstawiaj±cy Maryjê z Dzieci±tkiem trzymaj±cym w rêku ró¿aniec, obok których klêcz± ¶w. Dominik i mêczennik Piotr z Werony; pod p³aszczem opieki Maryi zgromadzeni s± licznie duchowni i ¶wieccy. Za przyczyn± ¿yj±cego w XVI w. kartuza Dominika z Prus zaczyna rozpowszechniaæ siê legenda o ¶w. Dominiku, który otrzyma³ od Maryi sznur ró¿añcowych pere³ jako broñ w duchowej walce z herezj± albigensów. Przez d³ugi czas powstanie ró¿añca kojarzono z postaci± ¶w. Dominika, który mia³ go "otrzymaæ" od samej Matki Bo¿ej podczas objawienia.

Widaæ jednak, ¿e ró¿aniec powstawa³ przez wieki i nie sposób przypisaæ jego genezê jednemu objawieniu czy cz³owiekowi. Niew±tpliwie jednak Zakon ¶w. Dominika, wêdrowni kaznodzieje, którzy przemarzali Europê, ogromnie przyczyni³ siê do rozpowszechnienia tej modlitwy.

Oficjalnie jednolity Ró¿aniec Naj¶wiêtszej Maryi Panny zatwierdza papie¿ (te¿ dominikanin) ¶w. Pius V w 1569 r., a pó¼niej, na pami±tkê zwyciêstwa chrze¶cijan nad Turkami pod Lepanto, ustanawia dzieñ 7 pa¼dziernika ¶wiêtem Matki Bo¿ej Ró¿añcowej. Na ró¿añcu modli siê, zalecaj±c go jednocze¶nie innym, wielu papie¿y, miêdzy innymi Leon XIII, b³. Jan XXIII, Pawe³ VI, a¿ przychodzi czas obecnego pontyfikatu. Jan Pawe³ II wpisuje siê w ci±g³o¶æ nauki o znaczeniu ró¿añcowej modlitwy, a w li¶cie "Rosarium Virginis Mariae" (RVM) z 2002 r. uzupe³nienia j± przez dodanie rozwa¿añ tajemnic ¶wiat³a.Zarys teologii ró¿añcaRó¿aniec jest modlitw± co najmniej dwupoziomow±. Pierwszy poziom urzeczywistnia siê przez stosowanie specjalnej techniki modlitewnej: rytmicznym powtarzaniu formu³y. Dziêki melodyce i rytmowi s³ów, serce i umys³ mog± oczy¶ciæ siê z nat³oku uczuæ i my¶li, a skoncentrowaæ na sprawach Bo¿ych. Przywo³ywanie s³ów Modlitwy Pañskiej czy Pozdrowienia Anielskiego pozawala, by w sercu do¶wiadczaæ bardziej opieki ¶wiêtych osób. Powtarzanie jest jedn± z metod pomagaj±c± przez kontemplacjê wspominaæ i uobecniaæ Osoby Bo¿e, a w powi±zaniu z Nimi tak¿e Maryjê. Przywo³ywanie imienia ukochanej osoby pozwala zobaczyæ, ¿e podobnie jak w centrum modlitwy Zdrowa¶ Maryjo tkwi s³owo "Jezus", imiê Zbawiciela mo¿e przenikaæ nasze ¿ycie.

Nasza pamiêæ przywo³uje ukochan± Osobê, rozmawiamy z Przyjacielem, jakby "oddychamy uczuciami Chrystusa" (RVM 15), a to powoduje zacie¶nienie wiêzów przyja¼ni. By przyja¼ñ wzrasta³a, trzeba "przegadaæ" wiele godzin! Powracanie do ukochanej osoby nie nu¿y, ale umacnia, podobnie jak trzykrotne wyznanie mi³o¶ci do Zmartwychwsta³ego ze strony Piotra (RVM 26). Poziom rytmicznego powtarzania jest ¶ci¶le zwi±zany z u¿ywaniem paciorków, które pomagaj± odmierzaæ rytm modlitwy i daj± szansê skupienia siê.

Metoda modlitwy na ró¿añcu znajduje liczne interpretacje i omówienia, z których na uwagê szczególn± zas³uguje "List o Ró¿añcu" (RVM) Jana Paw³a II. Co prawda, jak uczy ¶w. Augustyn, kiedy dziêki jakiej¶ metodzie kontaktujemy siê z Bogiem, to w rzeczywisto¶ci nie mo¿emy na tym spocz±æ. Gdyby¶my siê zatrzymali na okre¶lonym sposobie kontaktu, to poprzestaliby¶my na metodzie, a nie na ¿ywym Bogu, którego ¿adna droga, metoda czy forma obj±æ i wyczerpaæ nie mo¿e. Bóg jest zawsze dalej, zawsze bardziej, zawsze inaczej ni¿ pozwalaj± siêgn±æ mo¿liwo¶ci jego stworzeñ. Jednak¿e w nauce wielu mistrzów duchowych s³yszymy, i¿ metody, o ile nie "ubóstwiaj±" same siebie, s³u¿± pomoc± w tym, co nazwaæ i okre¶liæ nie sposób, czyli w osobowym spotkaniu z ¿ywym Bogiem. Wiê¼ z Chrystusem, która jest celem, mo¿e byæ osi±gana za pomoc± ró¿nych metod, spo¶ród których szczególnie warto¶ciow± jest ró¿aniec.

Ró¿aniec ³±czy prostotê i g³êbiê. "Rozwiniêty na Zachodzie, jest modlitw± typowo medytacyjn± i odpowiada poniek±d modlitwie serca czy modlitwie Jezusowej, która wyros³a na glebie chrze¶cijañskiego Wschodu" (RVM 5). Poziom medytacyjnego powtarzania, zaczerpniêty z tradycji wschodniej, ³±czy siê z rozwa¿aniem i kontemplacj± tajemnic ¿ycia Jezusa i ca³ej Trójcy ¦w. oraz Maryi i innych ¶wiêtych, które s± przedmiotem tzw. tajemnic czterech czê¶ci ró¿añca.

Tajemnice ró¿añca s± okre¶lane mianem miniaturowej Biblii. Trudno przeceniæ ich rolê w kszta³towaniu biblijnej ¶wiadomo¶ci katolików. Najbardziej dotycz± nauki o Jezusie Chrystusie. Dokonane niedawno papieskie uzupe³nienie wype³nia pewn± chrystologiczn± lukê. Otó¿ tajemnice radosne opisuj± akt Wcielenia oraz dzieciñstwo Jezusa. Bolesne odsy³aj± nas do Jego mêki i ¶mierci. Czê¶æ chwalebna przypomina o tym, ¿e nasz Pasterz wróci³ do ¿ycia i jest zmartwychwsta³y. Dodanie tajemnic ¶wiat³a rozwija wymiar chrystologiczny, wnikaj±c w tajemnice publicznego ¿ycia Chrystusa. Ewangelii i tak nie sposób wyczerpaæ. Wskazanie na chrzest w Jordanie, pocz±tek znaków w Kanie Galilejskiej, g³oszenie Dobrej Nowiny i wzywanie do nawrócenia, Góra Przemienienia i ustanowienie Eucharystii pomagaj± nam zobaczyæ, ¿e bogactwo tajemnicy Chrystusa staje przed nami otworem.

Nie jeste¶my zatem ograniczeni piêtnastoma, czy nawet dwudziestoma tajemnicami ró¿añca. Pozostajemy otwarci na nie daj±c± siê domkn±æ przestrzeñ g³êbi Bo¿ej tajemnicy (Kol 2,2-3), tajemnicy, która przewy¿sza wszelk± wiedzê (Ef 3,19). Gdy wspominamy, wraz z Maryj±, ¿ycie Chrystusa, ¶wiat³o ³aski pozwala nam dostrzec w Nim nie tylko Boga, ale misterium cz³owieka, godno¶æ jego poczêcia, narodzin, nauki, wesela, pracy czy ¶mierci (25).
 
 
WyÅ›wietl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group