. Jak wyjaśnić zalecenie Jana Pawła II, by kapłani stawali się artystami duszpasterstwa?
„Sztuką ponad sztuki jest rząd dusz” – powiada Grzegorz Wielki. Jan Paweł II nawiązuje do jego słów. Przywołuje szereg postaci – kapłańskich wzorców. Wymienia m.in. św. Jana Marię Vianneya, św. Maksymiliana Kolbego czy św. Jana Bosko. Zaznacza, że każdy z nich był dzieckiem swoich czasów - i był do nich „dostosowany”. To „dostosowanie” u każdego oznaczało oryginalną, właśnie tym czasom potrzebną odpowiedź świętości i gorliwości. Właściwe dostosowanie się do potrzeb czasów i uwzględnianie tych potrzeb w kapłańskiej posłudze jest zdaniem papieża artyzmem duszpasterskim. Papież jednocześnie zastrzega, że na pewno próby duszpasterskiego dostosowywania się do wymogów czasów nie mogą iść w kierunku zeświecczenia życia kapłańskiego.
4. W jaki sposób Jan Paweł II wyjaśnia sens celibatu kapłańskiego?
Przez swój celibat kapłan staje się człowiekiem dla drugich inaczej niż robi to każdy mężczyzna, który w staje się „człowiekiem dla drugich” tylko w zasięgu swojej rodziny. Kapłan rezygnuje z rodzicielstwa szuka innego ojcostwa, a nawet macierzyństwa. Ma pod opieką dzieci jego ducha – ludzi powierzonych jego trosce przez Dobrego Pasterza. Tych ludzi jest więcej niż jest w stanie ogarnąć zwyczajna rodzina.
Powołanie kapłana jest uniwersalne. Zwrócone do całego Kościoła, a więc także misyjne. Z reguły wiąże się ze służbą określonej wspólnocie, w której każdy czeka na pamięć, troskę, miłość. Żeby serce kapłana było zdolne do takiej troski, musi być wolne. Celibat jest znakiem wolności, która służy. Kapłaństwo hierarchiczne jest kapłaństwem „służebnym” – przypomina stanowczo papież. W znaku celibatu jest „podporządkowane” powszechnemu kapłaństwu wszystkich wiernych.
Celibat księży jest nawiązaniem do wzoru samego Chrystusa, nauki Apostołów i tradycji. Tradycja Kościoła łacińskiego łączy się z poszanowaniem odmiennej tradycji innych Kościołów. Jest ona przymiotem Kościoła łacińskiego, który wiele jej zawdzięcza – pisze Jan Paweł II.
5. Na jakiej podstawie Jan Paweł II nazywa Maryję „Matką Kapłanów” i zachęca księży do oddawania się w jej opiekę?
Chrystus, umierając na krzyżu, dał Janowi Maryję za matkę. Apostoł Jan w Wielki Czwartek wraz z resztą apostołów otrzymał od Jezusa prawo do sprawowania Eucharystii. Wszyscy, którzy otrzymują tę samą władzę, mają zatem prawo do nazywania Maryi swoją matką i oddawania się w jej opiekę.
Jan Paweł II dodaje, że Kościół w konstytucji Lumen gentium nazywa siebie Matką wszystkich wierzących. Misją Kościoła jest „rodzić dla Boga ludzi do nowego życia”. Kapłani są najbliżej tego posłannictwa, stąd też powinni w szczególny sposób uciekać się do Matki Najświętszej.
Kaplan nigdy nie zdola sie "dostosowac" do biezacej chwili dziejow, jezeli brak mu zjednoczenia z Chrystusem i zjednoczenia z wiernymi z ktorych sie wywodzi i do ktorych nalezy. "Dostosowanie" jest zatem wspolna sprawa kaplana i wiernych, zjednoczonych z Bogiem zyciem modlitwy.
Nie moĹźesz pisaÄ nowych tematĂłw Nie moĹźesz odpowiadaÄ w tematach Nie moĹźesz zmieniaÄ swoich postĂłw Nie moĹźesz usuwaÄ swoich postĂłw Nie moĹźesz gĹosowaÄ w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum