Strona Główna nasz DOM
www.netparafia.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» NastÄ™pny temat
Biblia o dzieciach nienarodzonych
Autor Wiadomość
ZoRo


Miejscowosc: Warszawa
WysÅ‚any: 8 PaĽdziernik 2014, 12:01   Biblia o dzieciach nienarodzonych

Biblia o dzieciach nienarodzonych

http://www.opoka.org.pl/b...a_aaborcja.html
Micha³ Wojciechowski

Gdy spytano prawodawcê ateñskiego Solona, dlaczego nie uwzglêdni³ w swoim kodeksie kary za ojcobójstwo, odrzek³: „Bo nie przewidujê takiej zbrodni”. Tak i Pismo ¦wiête nie zna i nie wspomina zabijania dzieci z woli rodziców. W ¶wiecie Starego i Nowego Testamentu aborcji nie spotykamy, choæ znana by³a i praktykowana w¶ród wspó³czesnych narodów pogañskich. Zarazem macierzyñstwo i ojcostwo s± w Biblii z zasady ¼ród³em rado¶ci, a dzieci znakiem Bo¿ego b³ogos³awieñstwa. Taka jest atmosfera ca³o¶ci. Niekiedy Pismo ¦wiête mówi te¿ wprost o dzieciach w ³onie matki. Tym tekstom warto przyjrzeæ siê bli¿ej.

¯ycie ludzkie od poczêcia
Dziecko w ³onie matki okre¶lane jest s³owami dotycz±cymi dzieci ju¿ narodzonych. W znanej scenie nawiedzenia ¶w. El¿biety czytamy: podskoczy³o niemowlê w jej ³onie (£ukasz 1,41); podskoczy³o rado¶nie niemowlê w ³onie mym (£ukasz 1,44). O bli¼niakach Rebeki: Walczy³y dzieci w jej ³onie (Rodzaju 25,22). Noemi pyta: Czy¿ mam jeszcze w ³onie synów? (Rut 1,11).

Natomiast nie pada s³owo „p³ód”. Znajdziemy je wprawdzie wielokrotnie w polskim tek¶cie Biblii Tysi±clecia, w szczególno¶ci w odniesieniu do nowo narodzonego zwierzêcia (Wyj¶cia 13, 12.13; Hiob 39,3) b±d¼ do istot ju¿ martwych, poronionych (Liczb 12,12; Hiob 3,16; Psalm 58,9; Kohelet 6,3; 1 List do Koryntian 15,8). Ale i to u¿ycie jest myl±ce, bo w tek¶cie oryginalnym mamy tam tylko s³owa „pierworodny”, „m³ode”, „umar³y” i „poroniony” (po hebrajsku dok³adniej „wypad³y” – nefel). Hiob 3,16 zawiera zwrot jak poroniony, jak dzieci, co nie widzia³y ¶wiat³a. I poronione dziecko nazywano wiêc dzieckiem. S³owo oznaczaj±ce embrion pojawia siê tylko raz, przy czym brzmienie tekstu nie jest ca³kiem pewne (Psalm 139,16 po hebrajsku: Oczy Twoje zarodek mój widzia³y).

Jest te¿ ca³a seria tekstów, z których wynika, ¿e ¿ycie w ³onie matki jest postrzegane jako pierwszy etap istnienia cz³owieka – a tak¿e jego wiêzi z Bogiem. On sam nas w ³onie utworzy³ (Hiob 31,15). Bóg to stwórca twój jeszcze w ³onie matki (Izajasz 44,24). Dla ludzi wiernych Bogu m±dro¶æ wraz z nimi zosta³a stworzona w ³onie matki (M±dro¶ci 1,14). Ty utka³e¶ mnie w ³onie mej matki (…) w ukryciu powstawa³em, mówi do Boga autor psalmu (Psalm 139,13.15). W ³onie matki zosta³em ukszta³towany jako cia³o w ci±gu dziesiêciu miesiêcy (M±dro¶ci 7,1n). Prorocy i ¶w. Pawe³ mówi± o swoim wybraniu i powo³aniu jeszcze w ³onie matki (Izajasz 49,1; Jeremiasz 1,5; Syrach 49,7; List do Galatów 1,15).

W jeszcze innych miejscach wymienia siê obok siebie poczêcie i narodziny. Paralelizm miêdzy nimi oznacza, ¿e traktowane s± one jako co¶ bliskoznacznego – albo wrêcz jako synonimy pocz±tku ¿ycia. Typow± bowiem cech± hebrajskiego sposobu mówienia jest powtarzanie tej samej my¶li na dwa sposoby.

Czytamy wiêc: Zrodzony jestem w przewinieniu, a w grzechu poczê³a mnie matka (Psalm 51,7). Niech przepadnie dzieñ mych narodzin i noc, gdy powiedziano: poczêty mê¿czyzna (Hiob 3,3). Czêste jest wyra¿enie: „poczê³a i porodzi³a”, podkre¶laj±c ci±g³o¶æ tych dwóch wydarzeñ. To utarte po³±czenie spotkamy w s³owach Gabriela do Maryi: Oto poczniesz i porodzisz syna (£ukasz 1,31) – poczêcie Jezusa jest t± chwil±, w której S³owo sta³o siê cia³em!

Liczenie ¿ycia ludzkiego od pocz±tku ³±czy siê logicznie z tym, ¿e Pismo ¦wiête k³adzie nacisk na jedno¶æ osoby ludzkiej. Cia³o, ¿ycie, duch to nie s± czê¶ci cz³owieka, lecz raczej konieczne aspekty jego istnienia. Cia³o bez duszy jest po prostu martwe; nie ma sensu wyobra¿anie sobie, ¿e dziecko nie narodzone by³oby z pocz±tku cz³owiekiem niepe³nym, a tym bardziej pozbawionym duszy! Takie sugestie rodziæ siê mog³y tylko w dualistycznej filozofii greckiej widz±cej duszê jako osobn± „rzecz”.

W wielu cytowanych miejscach uderza ton osobisty: podkre¶lanie to¿samo¶ci i ci±g³o¶ci obecnego „ja” z dzieckiem jeszcze nie narodzonym. Mo¿na by tu jeszcze wymieniæ s³owa Tobiasza do syna: Pomnij, dziecko, na jakie niebezpieczeñstwa by³a nara¿ona z twojego powodu matka, gdy ciê w ³onie nosi³a (Tobiasz 4,4 por. 2 Machabejska 7,27). Pie¶ñ nad pie¶niami 8,5: Pod jab³oni± ciê obudzi³em, tam ciê poczê³a matka twoja. Za¶ prorok Jeremiasz, przeklinaj±c dzieñ swych narodzin i cz³owieka, który przyniós³ ojcu wie¶æ o przyj¶ciu na ¶wiat syna, ¿a³uje, i¿ cz³owiek ów nie zabi³ mnie w ³onie matki – wtedy matka moja sta³aby siê mym grobem (Jeremiasz 20,17).

Spowodowanie poronienia jako przestêpstwo
W Ksiêdze Wyj¶cia, w Kodeksie Przymierza zawieraj±cym najstarszy biblijny zbiór prawa karnego, spowodowanie poronienia uznane jest jednoznacznie za przestêpstwo (Wyj¶cia 21,22-23). Znany by³ tylko przypadek uderzenia kobiety w czasie bójki miêdzy mê¿czyznami. Przek³ad tego tekstu mo¿e byæ jednak rozmaity i wymaga analizy. Kluczem jest tu s³owo hebrajskie ’ason.

(22) Je¶li bij±c siê mê¿czy¼ni uderzyliby kobietê brzemienn±, i wysz³oby dziecko jej. A nie bêdzie ’ason, winny zap³aci grzywnê, któr± na³o¿y m±¿ („pan”) kobiety (…) (23) A je¶li ’ason bêdzie, odda ¿ycie za ¿ycie. (24-25) Oko za oko, z±b za z±b (…) rana za ranê.

S³owo ’ason jest rzadkie, gdzie indziej w Biblii hebrajskiej oznacza szkodê, nieszczê¶cie, w domy¶le ¶mieræ (Rdz 42,4; 42,38; 44, 29 – miejsca te s± powi±zane). Bli¿szy sens tekstu móg³by byæ trojaki:

a) Wulgata i ¶redniowieczni komentatorzy ¿ydowscy odnosz± ’ason do osoby matki. Za jej ¶mieræ nale¿a³oby ukaraæ sprawcê ¶mierci±. Za ¶mieræ dziecka nale¿y siê natomiast kara pieniê¿na, któr± zap³aciæ trzeba ojcu-w³a¶cicielowi.

b) Je¶li jednak odnie¶æ ’ason do dziecka, co by³oby bardziej prawdopodobne wobec wymienienia go bezpo¶rednio przedtem, sens by³by raczej taki: „Przypadek uderzenia kobiety brzemiennej i poronienia dziecka. Gdyby nie zmar³o, winny zap³aciæ grzywnê, któr± na³o¿y m±¿. Je¶li zmar³o, odda ¿ycie za ¿ycie”. Taki przepis uwzglêdnia mo¿liwo¶æ prze¿ycia wcze¶niaka.

Jest tu jeszcze jeden mo¿liwy wariant: „Przypadek uderzenia kobiety brzemiennej i poronienia dziecka. Gdyby nie by³o nieszczê¶cia (poronienia), winny zap³aci (za uderzenie) grzywnê, któr± na³o¿y m±¿. Je¶li zdarzy siê nieszczê¶cie, odda ¿ycie za ¿ycie”.

c) Staro¿ytny przek³ad grecki, Septuaginta, interpretuje ’ason jeszcze inaczej: jako formê, kszta³ty ludzkie. Je¶li dziecko jest „nie uformowane”, kar± bêdzie grzywna. Je¶li za¶ „uformowane” (exeikonismenon), winny odda ¿ycie za ¿ycie. Takie rozró¿nienie zdaje siê odpowiadaæ znanemu w staro¿ytno¶ci greckiej przekonaniu o dwóch etapach rozwoju p³odowego: widz±c zarodek fizycznie nie ukszta³towany (i nie znaj±c genetyki) nie uwa¿ano go jeszcze za istotê ludzk±. Interpretacjê Septuaginty podj±³ m.in. Filon z Aleksandrii, który uzna³ zniszczenie p³odu uformowanego za zabójstwo; p³ód, jego zdaniem, formuje siê w 40 dni od poczêcia („De specialibus legibus” 108-109).

Powy¿sza rozbie¿no¶æ bywa wyja¶niana w ten sposób, ¿e pierwotnie prawo ¿ydowskie na wzór Hammurabiego chroni³oby g³ównie ¿ycie matki, a ¶mieræ dziecka traktowa³o jako szkodê wyrz±dzon± ojcu. Septuaginta radykalnie zaostrzy³aby ten przepis. Potem wrócono by do tekstu hebrajskiego (egzegeci ¿ydowscy i Wulgata, z hebrajskiego prze³o¿ona – choæ w tym akurat miejscu przek³ad nie jest zbyt dos³owny).

Jednak¿e Septuaginta nie zdradza tendencji do zaostrzania w taki sposób prawodawstwa starotestamentalnego – za¶ ¶wiat grecki nie zna³ dot±d idei karania za wywo³anie poronienia jak za zabójstwo. Wolno wiêc s±dziæ, ¿e to raczej prawo pierwotne grozi³o ¶mierci± za ka¿de pobicie prowadz±ce do poronienia i ¶mierci dziecka (kara ¶mierci grozi w Starym Testamencie czêsto!). Septuaginta pod wp³ywem medycyny greckiej ograniczy³aby to prawo do przypadku ¶mierci dziecka ju¿ uformowanego, a Wulgata i komentatorzy ¿ydowscy do przypadku ¶mierci matki. Zgadza siê to z ogólnym kierunkiem obja¶niania praw epoki Starego Testamentu: i w chrze¶cijañstwie i w pó¼nym judaizmie raczej je ³agodzono. Zaostrzaj±c wymogi etyczne, inaczej widziano wymiar kary, odchodz±c (poza najciê¿szymi zbrodniami) od kary ¶mierci.

Staro¿ytni chrze¶cijanie czytali Stary Testament g³ównie w przek³adzie Septuaginty. Do tej wersji odwo³uje siê te¿ najczê¶ciej Nowy Testament. Z punktu widzenia pisz±cych po grecku autorów Nowego Testamentu Biblia ju¿ zawiera³a surowy zakaz zabójstwa dziecka nie narodzonego. Sam Nowy Testament tego przestêpstwa nie wspomina, natomiast najstarsza zapewne poza nim ksiêga chrze¶cijañska, Didache, mówi wyra¼nie: Nie zabijaj dziecka przez poronienie (2,2 por. 5,2). Ojcowie Ko¶cio³a pod wp³ywem Septuaginty i staro¿ytnej doktryny medycznej czêsto uwa¿ali za zabójstwo tylko zniszczenie „p³odu uformowanego”, ¶mieræ „p³odu nie uformowanego” uwa¿aj±c za z³o mniejsze.

Kogo obowi±zuje prawo biblijne
To nie dopiero dzisiaj wierz±cy w Boga zadali sobie pytanie, czego Bóg ¿±da od nie znaj±cych go. Pierwsz± tak± odpowiedzi± jest opis przymierza Boga z Noem, który symbolizuje ca³± ludzko¶æ jako jej praojciec. W³a¶ciwie tylko jeden obowi±zek, jedno przykazanie ci±¿y na wszystkich ludziach na mocy tego przymierza: nie przelewaæ krwi ludzkiej! (Rodzaju 9,5n).

¯ycie nienarodzonych traktowane jest w Pi¶mie ¦wiêtym jako ¿ycie ludzkie. Zarazem „nie zabijaj” to przykazanie podstawowe, wszystkim ludziom znane i obowi±zuj±ce ka¿dego. Nale¿y ono do powszechnej moralno¶ci i powszechnego prawa, Bo¿ego i ludzkiego. Biblia ¿±da zreszt± od prawa ludzkiego, by by³o zgodne z Bo¿ym. Prorok Izajasz wo³a³: Biada tym, co bezbo¿nie wydaj± ustawy, i tym, co ustanowili przepisy krzywdz±ce, aby s³abych odepchn±æ od sprawiedliwo¶ci (Izajasz 10,1n). A któ¿ s³abszy od dziecka nie narodzonego?

Jednocze¶nie znajdziemy w Pi¶mie ¦wiêtym wyrazy ufno¶ci, ¿e tak ci, którzy Prawa Bo¿ego bezpo¶rednio nie znaj± umys³em swym i sumieniem zdolni s± tre¶æ Prawa odczytaæ (List do Rzymian 2,14-15). Dla chrze¶cijanina jakim¶ do¶wiadczalnym potwierdzeniem tej mo¿liwo¶ci mo¿e byæ potêpienie aborcji przez wielu wybitnych przedstawicieli staro¿ytno¶ci pogañskiej, jak Hipokrates, Owidiusz i Seneka (lekarz, poeta-kochanek, filozof-polityk…). Sumienie, w którego istnienie chrze¶cijanin wierzy, to nie jest oczywi¶cie subiektywne ludzkie prawo do ustalenia regu³ moralnych i do samousprawiedliwienia siê – choæ wielu tak zdaje siê sumienie rozumieæ. Sumienie w jêzyku biblijnym to zdolno¶æ do obiektywnej – i przez Boga inspirowanej – samooceny, do odró¿nienia dobra od z³a i do wybrania dobra. Zakaz zabijania dzieci nie narodzonych dotyczy wszystkich ludzi – bo wszyscy mog± w sumieniu swoim znale¼æ s³owa „nie zabijaj”.

¬ród³o: Micha³ Wojciechowski, Wiara – cywilizacja – polityka, Dextra – As, Rzeszów – Rybnik 2001 (dextra@dextra.pl, dextra@rz.onet.pl + www.dextra.pl).
 
 
Dorota Halasa
Dorota H


Miejscowosc: Tokio
WysÅ‚any: 9 PaĽdziernik 2014, 02:07   

Bardzo ciekawy artykul, ktory podaje wiele argumentow nam chrzescijanom, ktore mozemy zastosowac podczas rozmowy ze zwolennikami aborcji
 
 
Abuna Zygmunt
Abuna Zygmunt


Miejscowosc: Aleppo
WysÅ‚any: 10 PaĽdziernik 2014, 09:57   

Wazne jest aby sprzeciw wobec aborcji nie byl rownoznaczny z surowym i slepym potepianiem kobiet ktore sie tego aktu dopuscily. Po pierwsze nie do nas nalezy potepianie osob. Po drugie nie znamy okolicznosci (czesto potepiajacy nie sa lepsi od potepianych, a przynajmniej nic nie uczynili aby im pomoc i na przyklad zapobiec aborcji, albo pomoc samotnej czy zameznej kobiecie borykajacej sie z trudem wychowania dziecka w warunkach gdy ona na przyklad pracuje). Po trzecie czesto brakowalo kobiecie swiadomosci co do skali popelnionego czynu. Po czwarte jest ona mocno doswiadczona wyrzutami sumienia. Po piate czesto mezczyzna odgrywa decydujaca role w podjeciu takiej decyzji i nie mozna jednostronnie tylko kobiety za to winic. Po szoste istnieje pewnego rodzaju przyzwolenie spoleczne dla tego czynu, poprzez regulacje prawna sprzyjajaca takim decyzjom. P siodme......
 
 
barmal


Miejscowosc: Nowy S±cz
WysÅ‚any: 10 PaĽdziernik 2014, 20:07   

Wszystko prawda-wiem od dawna. Z problemem zetknê³am siê na studiach podyplomowych o rodzinie oraz kursach kwalifikacyjnych przygotowuj±cych do wyk³adania ,, Wychowania w rodzinie".
_________________
BML
 
 
Dorota Halasa
Dorota H


Miejscowosc: Tokio
WysÅ‚any: 14 PaĽdziernik 2014, 03:09   

Bardzo daleka jestem od potepiania kogokolwiek. Mysle jednak, ze wazne jest budowanie przez Kosciol swiadomosci czlowieka i jego stosunku do zycia. Kobiety decyduja sie czesto na aborcje ze wgledu na strach i uleganie wplywom oraz brak swiadomosci. Mysle, ze bardzo duza role do odegrania maja tu lekarze i psychologowie, ale oni tez ulegaja presji zewnatrznej i presji tzw. "nowoczesnosci". Ten artykul sluzy wedlug mnie budowaniu swiadomosci chrzescijanina w stosunku po pojecia zycia nienarodzonego. Tylko tyle.

"¯ycie nienarodzonych traktowane jest w Pi¶mie ¦wiêtym jako ¿ycie ludzkie. Zarazem „nie zabijaj” to przykazanie podstawowe, wszystkim ludziom znane i obowi±zuj±ce ka¿dego. Nale¿y ono do powszechnej moralno¶ci i powszechnego prawa, Bo¿ego i ludzkiego."
 
 
barmal


Miejscowosc: Nowy S±cz
WysÅ‚any: 14 PaĽdziernik 2014, 08:59   

Bardzo trudno o dobrego psychologa. To profesja, która coraz bardzie mnie zadziwia. Natomiast w rozwijaniu tematu maj± tez ogromne znaczenie celebryci. Niepojeta dla mnie postawa pani Marii Czubaszek.
_________________
BML
 
 
Dorota Halasa
Dorota H


Miejscowosc: Tokio
WysÅ‚any: 17 PaĽdziernik 2014, 02:21   

Tak, jest bardzo trudno o dobrego psychologa. Moja siostra miala szczescie trafic na takiego.

Dla mnie najlepszymi poradami psychologicznymi sa czytania biblijne. Nie znalazlam jeszcze lepszych.
 
 
barmal


Miejscowosc: Nowy S±cz
WysÅ‚any: 17 PaĽdziernik 2014, 08:53   

w³a¶nie :)
_________________
BML
 
 
WyÅ›wietl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group